• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

خبر كوتاه

پنج فرد و چهار شركت ايراني از سوي امريكا به نقض تحريم‌هاي ايران متهم شدند

به گزارش فارس به نقل از رويترز، وزارت دادگستري امريكا اعلام كرد، چهار شركت و پنج شخص به صادرات غيرقانوني قطعات ريزالكترونيكي، منابع تامين برق اضطراري و ديگر محصولات با فناوري بالا از طريق تايوان و تركيه به ايران متهم شدند. اين اتهامات در حالي اعلام شده كه قرار است ايران و گروه 1+5 بار ديگر مذاكرات براي رفع تحريم‌هاي ايران را در 21 آوريل از سر بگيرند. براساس كيفرخواست مطرح شده در دادگاه منطقه جنوبي تگزاس، از جولاي 2010 تاكنون پنج نفر به خريد 28 ميليون قطعه نظامي به ارزش 24 ميليون دلار از شركت‌هايي در سراسر جهان متهم شده‌اند. در اين كيفرخواست آمده است: آنها ممنوعيت صادرات تكنولوژي به ايران از سوي امريكا را با حمل قطعات به وسيله كشتي از طريق تايوان و تركيه دور زدند. همچنين اين كيفرخواست مدعي است كه اين فناوري‌ها مي‌تواند در سيستم‌هاي نظامي گوناگون نظير موشك‌هاي زمين به هوا و موشك‌هاي كروز مورد استفاده قرار گيرد. در ادامه اين كيفرخواست، دو ايراني در هوستون و يك ايراني در لس‌آنجلس در اين رابطه دستگير شده‌اند. شركت اسمارت پاور سيستم نيز ادعا مي‌شود بخشي از اين شبكه بوده است. همچنين شركت هوسودا تايوان كه يك شركت تجاري تايواني است به همراه رييس اين شركت از ديگر متهمان اين پرونده هستند. يك ايراني ديگر و شركت تجاري گلساد استامبول كه يك شركت كشتيراني است و وي را استخدام كرده بود نيز در اين رابطه تحت تعقيب قضايي قرار دارند. اين دو فرد كه گمان مي‌رود خارج از امريكا باشند، تحت تعقيب قرار دارند.

هشدار بايدن به كنگره درباره رژيم تحريم‌هاي ايران

معاون رييس‌جمهور امريكا از كنگره خواست تا در مسير مذاكرات هسته‌اي مانع ايجاد نكنند چون در صورتي كه اقدامات نمايندگان موجب شكست مذاكرات شود رژيم تحريم‌ها دوام نمي‌آورد. به گزارش ايسنا به نوشته نشريه پولتيكو، جو بايدن، معاون رييس‌جمهور امريكا روز جمعه در حضور گروهي از حاميان حزب دموكرات گفت: اگر ايران خواهان لغو تمام تحريم‌ها يا بخش زيادي از آنها در ابتداي اجراي توافق هسته‌اي نهايي باشد هيچ توافقي صورت نخواهد گرفت. معاون رييس‌جمهور امريكا در بخشي از سخنانش درباره توافق هسته‌اي با ايران و طرح تصويب شده در كميته روابط خارجي سنا كه به كنگره اجازه بازبيني توافق هسته‌اي نهايي را مي‌دهد، گفت: جاي نگراني چنداني وجود ندارد چون اولا دولت اوباما توافقي را كه شامل سرزده‌ترين رژيم بازرسي‌هاي تاريخ نباشد امضا نخواهد كرد. ثانيا برخلاف آنچه تهران مي‌گويد تنها بخشي از تحريم‌ها در ابتداي اجراي توافق برداشته خواهد شد. وي توافق هسته‌اي با ايران را يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي اوباما توصيف كرد و گفت: اگر ايراني‌ها انتظار داشته باشند كه لغو كامل تحريم‌ها يا بخش زيادي از آن اتفاق بيفتد توافقي در كار نخواهد بود. با اين حال بايد صبر كنيم تا توافق نهايي انجام شود.

يمن سوژه رايزني تلفني ظريف و «بن علوي»

محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در تماس تلفني با همتاي عماني گفت: ايران در چارچوب طرح چهار ماده‌اي خود آمادگي دارد هرگونه كمكي را كه لازم است براي توقف عمليات نظامي و آغاز گفت‌وگوها بين همه اطراف يمني انجام دهد. محمد‌جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در تماس تلفني با، يوسف بن علوي وزير مسوول در امور خارجي سلطنت عمان آخرين تحولات منطقه و همكاري‌هاي دو جانبه را مورد رايزني و گفت‌وگو قرار داد. وزير امور خارجه كشورمان در اين تماس ضمن حساس خواندن شرايط منطقه، به تحولات اخير در يمن اشاره و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب طرح چهار ماده‌اي خود آمادگي دارد هرگونه كمكي را كه لازم است براي توقف عمليات نظامي و آغاز گفت‌وگوهاي بين همه اطراف يمني انجام دهد. در اين تماس همچنين با توجه به نيازهاي فوري مردم يمن به كمك‌هاي امدادي، بر ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه شامل دارو و مواد غذايي تاكيد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون