درخواست مسوولان وزارت بهداشت
و سازمان بهزيستي از دولت
اورژانس 115 و گشتهاي سيار بهزيستي از سهميه بنزين جا ماندند
گروه اجتماعي| به دنبال افزايش قيمت بنزين از دو هفته قبل، در حالي كه دستگاههاي متولي براي بسياري از اشخاص حقيقي يا حقوقي كه از راه ترابري امرار معاش ميكردند، سهميههاي مازاد در نظر گرفته يا در حال بررسي افزايش سهميه ماهانه آنها هستند، اورژانس كشور و گشتهاي سيار خدماترساني به بيخانمانها هنوز در فهرست اين بررسيها جايي ندارند.
بنا بر اعلام اورژانس كشور، در حال حاضر سهميه تعيين شده براي آمبولانسها، ماهانه 500 ليتر با قيمت هر ليتر 3 هزار تومان است و هنوز تصميمي براي كاهش قيمت سوخت يا افزايش سهميه دولتي مورد نياز آمبولانسها اتخاذ نشده است .
ديروز، قائممقام اورژانس كشور با اعلام اينكه تمام خدمات اورژانس 115 به شهروندان در سراسر كشور رايگان است، اين گلايه را مطرح كرد كه با افزايش قيمت سوخت مورد نياز آمبولانسها به ليتري 3 هزار تومان، هزينه سوخت براي اورژانس بسيار گران خواهد بود .
مجتبي سيف خطاب به پليس راهور ناجا اين گلايه را مطرح كرد كه با افزايش قيمت بنزين، از اين پس هزينه امدادرساني هر دستگاه آمبولانس در استانهاي وسيع، به 300 الي 400 هزار تومان افزايش خواهد يافت و با وجود افزايش ناوگان خودرويي و موتور آمبولانس براي ارايه خدمات بيشتر و سريعتر؛ به خصوص در حوادث جادهاي، اما منابع خاصي براي تامين سوخت آمبولانسها به اورژانس تعلق نگرفته اما در عين حال يادآور شد كه با وجود اين افزايش قيمت، خدمات اورژانس 115 همچنان رايگان خواهد بود و عوامل اورژانس با همان كيفيت و سرعت قبلي به كار خود ادامه خواهند داد .
علاوه بر آمبولانسهاي متعلق به وزارت بهداشت، خودروهاي ون كه در همكاري با سازمان بهزيستي كشور، بايد خدمات سيار كاهش آسيب اعتياد به معتادان بيخانمان ارايه دهند، با افزايش قيمت بنزين دچار خسارتهاي مالي خواهند شد به خصوص آنكه فعلا تنها درخواستي كه از سوي جمعيت هدف اين نهاد حمايتي براي افزايش سهميه سوخت مطرح شده، از سوي افراد داراي معلوليت بوده اما ديروز، فريد براتيسده، معاون توسعه پيشگيري و درمان سازمان بهزيستي كشور از دولت خواست كه براي موبايل ونها كه در حال حاضر در بيش از 18 استان كشور به عنوان هميار دولت، در حال خدمترساني به معتادان كارتنخواب و كاهش آسيب اعتياد هستند، سهميه سوخت مازاد در نظر بگيرد.
براتيسده با اشاره به فعاليت تيمهاي سيار در اطراف مناطق آسيبخيز و پاتوقهاي معتادان گفت: «تيمهاي سيار ارايه خدمات كاهش آسيب اعتياد كه با مراكز گذري كاهش آسيب اعتياد DIC كار ميكنند، معتادان بهبود يافتهاي هستند كه خدمات بهداشتي و وسايل مورد نياز معتادان پرخطر را به پاتوقهاي معتادان ميبرند. اما علاوه بر اين، تيمهاي اعزامي با موبايل ونها (تيمهاي سيار ارايه خدمات كاهش آسيب اعتياد كه با خودروهاي ون در سطح شهر تردد ميكنند و اين خدمات را به پاتوقهاي دور از دسترس در اتوبانها ارايه ميدهند) هم، همين خدمات را البته به شكل كاملتر و همراه با غذا، به معتادان خياباني ارايه داده و در مراجعات به پاتوقهاي معتادان خياباني، اگر با بيخانمانهاي دچار زخمهاي عميق يا شرايط حاد جسمي مواجه شوند، اين امكان را دارند كه فرد بيمار و مجروح را با خودروي خود به درمانگاه منتقل كنند. ظرف دو سال گذشته، هزينه خريداري 40 دستگاه خودروي ون از سوي سازمان بهزيستي به انجمنهاي غيردولتي حامي كارتنخوابها كه بازوهاي حمايتي سازمان بهزيستي هستند، پرداخت شده و اين موسسات نيز بابت ارايه اين خدمات به بهزيستي متعهد شدهاند . علاوه بر آنكه به نظر ميرسد در مقايسه با مراكز ثابت ارايه خدمات كاهش آسيب اعتياد كه ممكن است در برخي مناطق شهري با واكنش منفي اهالي منطقه مواجه باشد، موبايل ونها از اين بابت با مشكلات كمتري روبهرو هستند، اما حالا با توجه به گراني بنزين، احتمالا فعاليت اين ونها نيز با چالشهايي روبهرو ميشود كه اميدواريم دولت براي حل مشكل سهميه اين ونها نيز تدابير لازم را اتخاذ كند. اگر فعاليت موبايل ونها به دليل گراني قيمت بنزين متوقف شود، هزينهكرد دو ساله سازمان بهزيستي و سرمايهگذاري بر اين مدل ارايه خدمات كاهش آسيب اعتياد بينتيجه خواهد بود چون خدمات آنها، جمعيت قابل توجهي از معتادان خياباني و پرخطر را تحت پوشش برده در حالي كه انجمنهاي غيردولتي حالا به ما اعلام كردهاند كه تامين هزينه بنزين اين خودروها برايشان دشوار شده است.»
به گفته براتيسده در حال حاضر ۱۴۶ مركز گذري كاهش آسيب اعتياد و ۱۰۸ سرپناه شبانه؛ هريك با ظرفيت 40 الي 50 نفر (30 مركز ويژه زنان) در كشور فعال است كه در ۶ ماه نخست امسال، حدود 4 هزار و 700 زن معتاد و حدود ۱۴ هزار مرد معتاد از سرپناههاي شبانه استفاده كردهاند و بنا به گزارشهاي دريافتي، در حال حاضر هم به دليل سرماي هوا، ظرفيت اين مراكز پر شده اما در صورت اعلام نياز هر استان به فضاي بيشتر براي پذيرشهاي جديد، امكان افزايش ظرفيت اين مراكز وجود دارد.