• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

پيدا وپنهان

ميزان زيان راه‌آهن و سازمان راهداري؛ دو شركت وزارت راه

در ميان شركت‌هاي زيان‌ده مندرج در پيوست شماره سه لايحه بودجه سال آينده، نام دو شركت و سازمان مرتبط با حوزه راه و ترابري ديده مي‌شود. اولي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران كه در اين جدول، درآمد آن حدود 4400 ميليارد تومان درج شده؛ اين در حالي است كه در اين جدول هزينه‌هاي شركت راه‌آهن 4721 ميليارد تومان بوده است. به گزارش اعتماد، مطابق آنچه در پيوست شماره سه لايحه بودجه سال آينده آمده، قرار است 200 ميليارد تومان از رقم زيان شركت راه‌آهن از محل منابع عمومي دولت تامين شود و مابقي از محل ساير منابع. در عين حال، نام سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در اين پيوست از لايحه بودجه در رده شركت‌هاي زيان‌ده دولتي قرار گرفته است. ارقام مندرج در جدول نشان مي‌دهد كه درآمد سازمان راهداري در سال جاري، 3500 ميليارد تومان بوده اما هزينه‌هاي آن، قدري بيشتر يعني حدود 3900 ميليارد تومان بوده است. مطابق لايحه بودجه سال آينده، قرار است 330 ميليارد تومان از محل منابع عمومي دولت و 70 ميليارد تومان از محل ساير منابع به اين سازمان اختصاص داده شود تا جبران زيان سازمان راهداري باشد. عادل آذر رييس ديوان محاسبات دو روز پيش عنوان كرد كه ۳۸۲ شركت دولتي شامل ۳۷۱ شركت، ۹ بانك و دو موسسه انتفاعي در لايحه بودجه سال آينده رديف بودجه دارند كه از اين تعداد ۱۰۴ شركت دولتي «زيان‌ده» هستند، اما آن‌طوركه رييس ديوان محاسبات پيش‌بيني كرده است، تعداد شركت‌هاي زيان‌ ده دولتي به ۲۰۰ شركت افزايش خواهد يافت، يعني بيش از نيمي از شركت‌هاي دولتي در سال آينده، زيان‌ده خواهند بود.

دريافت رمز پوياي برخي بانك‌ها پولي شد؟

مهر نوشت: در حالي كه اجراي طرح رمز پويا از اول دي‌ماه به اول بهمن‌ماه منتقل شده است، گويا شيوه‌هاي اجرايي آن هم دچار برخي تغييراتي شده است؛ به نحوي كه اكنون برخي از مشتريان نظام بانكي كه رمز پوياي خود را از طريق پيامك فعال كرده‌اند، در حالي براي دريافت اين رمز چهار شماره آخر كارت خود را به سرشماره اعلام شده از سوي بانك، ارسال مي‌كنند كه اپراتورها از آنها هزينه كسر مي‌كنند. يكي از مشتريان نظام بانكي در اين باره گفته است: براي دريافت رمز يك‌بارمصرف، روش پيامك را در يكي از بانك‌هاي بزرگ كشور انتخاب كرده‌ام، اما اكنون چند روزي است كه وقتي چهار شماره آخر كارت بانكي را براي دريافت رمز پويا به سرشماره بانك مربوطه ارسال مي‌كنم، اپراتور تلفن همراه از من هزينه كسر مي‌كند. حتي زمان‌هايي كه شارژ پولي تلفن همراه من كم است و به اندازه ارسال يك پيامك نباشد، بانك براي من رمز پويا ارسال نمي‌كند كه اين خود معضل بزرگي است چراكه بانك مركزي اعلام كرده بود كه بانك‌ها اجازه دريافت هزينه براي ارسال و دريافت پيامك را از مشتريان ندارند.

تناقض تعداد خودروهاي ديزلي ايران و تركيه با آلودگي هوا

براساس آمارهاي مركز آمار تركيه اين كشور حدود ۹ ميليون و ۳۷۲ هزار دستگاه خودروي ديزلي دارد كه 6/4 ميليون دستگاه از آنها خودروي ديزلي سنگين و 7/4 ميليون دستگاه نيز خودروهاي سواري ديزلي هستند. اما برخلاف شهرهاي ايران كه در سال جاري بيشترين آلودگي هوا را تجربه كرده‌اند، همسايه غربي ايران يعني تركيه امسال چندان هواي آلوده نداشته است. تركيه درحالي بيش از 9 ميليون دستگاه خودروي ديزلي دارد كه تعداد اين خودروها در ايران حدود ۱/۵ ميليون دستگاه است. بنابراين گرچه عمر خودروهاي ديزلي در ايران بسيار بالا است اما اينكه مساله آلودگي فقط به خودروهاي ديزلي تعميم داده شود، شايد باور آن سخت باشد.

مردم فريب پيامك‌هاي فعال‌سازي تلفن همراه را نخورند

سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق درباره ارسال پيام‌هايي به برخي مردم مبني بر اينكه «جهت جلوگيري از قطع شدن شبكه موبايل، بايد اقدام به فعالسازي گوشي كنند»، گفت: مردم فريب پيام‌هاي فعال‌سازي موبايل را نخورند چراكه اگر سامانه همتا پيامي را ارسال كند، به جاي شماره، عبارت همتا درج شده است. مردم حتما بايد دقت كنند هر پيامي كه از سمت سامانه همتا به مخاطبان ارسال مي‌شود يك سربرگ يا تابلويي دارد كه عبارت «همتا» را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون