بازگشت دوچرخههاي اشتراكي
گروه اجتماعي | 42 روز بعد با اين پيامك «ما برگشتيم» تجربه دوچرخههاي اشتراكي تهران وارد مرحله جديدي شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه غيبت دوچرخههاي نارنجيرنگ بهانههاي مختلفي پيدا كرد و در حالي كه گفته ميشد دخل و خرج شركت متولي آن با هم نميخواند در همين روزها شاهد راهاندازي اين طرح در شهر شيراز بوديم. حالا بعد از گذشت حدود يك ماه از تعطيلي سيستم دوچرخههاي نارنجيرنگ بيدود در تهران كه گفته ميشد دليل اصلي آن مشكلات مالي و عدم حمايت مالي شهرداري بوده است، قرار است از امروز راهي خيابانها شوند و فعاليتشان را ازسر بگيرند. يعقوب آزادهدل، مدير واحد حملونقل پاك شهرداري تهران درخصوص برگشت دوچرخههاي بيدود به شهر تهران گفت: همانطور كه مطلع هستيد، شركت بيدود از ابتدا اعلام كرده بود كه نيازي به حمايت از سوي شهرداري تهران ندارد و ميتواند با برنامهريزيها و تواني كه دارد كار را پيش ببرد و بر همين اساس هم بود كه شهرداري تهران نيز با فعاليت اين استارتآپ در حوزه حملونقل پاك موافقت كرد. اما به گفته او، رفتهرفته مسوولان اين شركت متوجه شدند كه اين مدل تجاري آنها جوابگو نيست، بهطوري كه نهايتا بعد از جمعآوري دوچرخهها تقاضاي حمايت خود را مطرح كردند. آزادهدل با بيان اينكه شهرداري تهران نيز پس از برگزاري جلسات متعدد به اين جمعبندي رسيد كه لازم است از سيستم دوچرخههاي اشتراكي حمايت شود، افزود: ما صرفا از بيدود حمايت نميكنيم، بلكه حمايت شهرداري از همه شركتهاي ارايهدهنده خدمات در حوزه دوچرخههاي اشتراكي خواهد بود و در اين زمينه نيز حمايتهاي قانوني شفاف كه در قالب قراردادي مشخص ميشود براي همه شركتهاي متقاضي خواهيم داشت. براساس گفتههاي او، درنهايت پس از جلسات مشترك بين شهرداري و شركت بيدود و توافقات حاصل شده، از صبح سهشنبه دوچرخههاي بيدود دوباره به خيابانها ميآيند و در دسترس شهروندان قرار خواهند گرفت كه البته گويا مقداري فرآيند استفاده از آنها تغيير كرده و مقرر است چگونگي آن در قالب ويديوهايي به شهروندان علاقهمند آموزش داده شود. «رضا باقري»، عضو هياتمديره شركت بيدود نيز در گفتوگو با ايلنا درباره جزييات بازگشت دوچرخههاي بيدود به خيابانهاي شهر گفت: شهرداري بستههاي حمايتي كه از قبل درباره آن صحبت شده بود را درنظر گرفته و ما نيز تغييراتي در بخشهاي زيرساختي و مبالغ دريافتي از كاربرها ايجاد كرديم و قرار است دوباره عرضه دوچرخهها را آغاز كنيم. او ادامه داد: البته فعلا فقط قراردادي بين شركت بيدود و شهرداري نوشته شده و خيلي از موارد دقيقا مشخص نشده است، اما تفاهمنامهها و قرارداد نوشته شده و در چند قالب و مرحله بستههاي حمايتي و يارانهاي را اجرا ميكنيم. باقري درباره درخواست مبلغ ۸ ميلياردي از شهرداري تهران گفت: از روز اول صحبت از دريافت مبلغ نبود و بيشتر بحث ما با شهرداري درباره مباحث فرهنگي، زيرساختي و حمايتي بوده است.