مشكلات دهههاي گذشته آموزشوپرورش همچنان روي ميز
وزير آموزشوپرورش گفت: توسعه پايدار در هيچ جامعهاي رخ نخواهد داد مگر آنكه يادگيري جامعه را سازماندهي كنيم. به گزارش ايلنا، محسن حاجيميرزايي عصر جمعه در گردهمايي سالانه شوراهاي آموزشوپرورش و شوراي پشتيباني سوادآموزي استان خراسان رضوي كه در استانداري برگزار شد با بيان اينكه قانون شوراي آموزشوپرورش قانوني خوب و مترقي است، افزود: اين قانون هم روشهاي مشاركت را مشخص كرده و هم به آن مشروعيت داده و مسير منحصر به فرد آموزشوپرورش و تمام آحاد جامعه جهت رسيدن به موفقيت و توسعه است و بدون طي اين مسير هيچكدام به اهدافمان نميرسيم. او افزود: امروزه با توجه به تجربيات گوناگون و الگوهاي نظري بايد به يك الگوي سنجيدهاي در بحث مشاركت برسيم و اعتقاد داريم امروز مشاركت براي ما يك امر خطير و راهبردي است و اهداف ما در آموزشوپرورش بدون مشاركت محقق نخواهد شد. حاجي ميرزايي ادامه داد: ماموريت اصلي ما تربيت نسل جوان است كه قرار است در جامعه نقشآفريني كنند و عنصر كليدي براي جامعه باشند و بهطور خلاصه بايد انسانهايي تربيت كنيم كه بتوانند خودكفا باشند و با دوري از انفعال و درماندگي به سمت تعالي حركت كنند و اين كار مهم بدون مشاركت امكانپذير نخواهد بود. وزير آموزشوپرورش تاكيد كرد: دانشآموزان حياتيترين دوره زندگي خود را در اختيار خانواده هستند و از همه تاثير ميپذيرند و ما قصد داريم آنها را براي زيستن شرافتمندانه آماده كنيم پس حتما خانواده، مدرسه و جامعه بايد باهم، همراستا باشند. او گفت: بررسيها نشان ميدهد چالشهاي آموزشوپرورش طي ساليان و دهههاي گذشته همچنان روي ميز است و اين مشكلات هنوز باقي مانده چرا كه آموزشوپرورش قصد داشته خودش به تنهايي اين مشكلات را حل كند و رفع اين چالشها و تحقق اهداف بدون پيوند با جامعه رقم نخواهد خورد. وزير آموزشوپرورش يكي از ماموريتهاي شوراي آموزشوپرورش را ايجاد چشماندازهاي مشترك مبتني بر بوم دانست و گفت: اين شورا بايد ظرفيتهاي جامعه را حول محورها و مسائل به كار گيرد و اگر نتوانيم به يك هدفگذاري و چشمانداز مشترك برسيم توفيقي حاصل نخواهد شد؛ لذا تلاشهاي ما بايد همافزا باشد. او ادامه داد: از طريق قانون شوراهاي آموزشوپرورش ارتباط و تعامل با ساير دستگاهها و نهادها برقرار ميشود و دستگاه تعليم و تربيت از تمركزگرايي به سمت تمركززدايي حركت ميكند. وزير آموزشوپرورش تصريح كرد: مباني نظري و تجربيات عملي اتفاقنظر دارند كه توسعه پايدار در هيچ جامعهاي رخ نخواهد داد مگرآنكه يادگيري جامعه را سازماندهي كنيم و اين مهم توسط آموزشوپرورش محقق خواهد شد. شوراهاي آموزشوپرورش راهبردي، حركتساز، خلاق و راهگشا هستند و مشاركت يعني اينكه ماموريت و درك خود را همراستا و همجهت كنيم تا دستيابي به اهداف مشترك ميسرتر شود.