• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4608 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ اسفند

كرونا و شبكه تعاملي

 اما اين دفعه ويروس كرونا مدت زمان تعطيلات مدارس را به شكل نامطلوبي افزايش داده به‌گونه‌اي كه تصميم‌گيران و تصميم‌سازان را به فكر راه‌حل‌هاي جايگزين آموزش‌هاي مستمر با محوريت مدرسه و معلم انداخته است. استفاده بهينه از اين امكانات نه تنها مي‌تواند فرآيند آموزش دانش‌آموزان در خانه‌ها و در دوران بحران كرونا را تداوم بخشد، بلكه در دوران پساكرونا نيز مي‌تواند شرايط آموزش حضوري را در موقعيت ويژه‌اي قرار دهد به‌گونه‌اي كه هنگام تعطيلي ناخواسته مدارس و حتي شرايط عادي هم مكمل آموزش رسمي دانش‌آموزان باشد. اين بحران و تعطيلي اجباري مدارس، اگرچه از يك طرف محدوديت حضور فيزيكي معلمان و دانش‌آموزان در سيستم آموزش رسمي را ايجاد كرد، اما روي ديگر آن، اين بود كه توانست خلاقيت را در تدريس معلمان به ظهور برساند و مورد تحسين اغلب صاحب‌نظران، رسانه‌ها و مردم قرار بگيرد. در زمانه‌اي كه كادر درماني و بهداشتي بيمارستان‌ها در مواجهه با اين ميهمان ناخوانده «جهاد درماني» را پيشه خدمت خود به بيماران قرار داده‌اند؛ ديدن و شنيدن اخبار و ابتكارات معلمان اقصا نقاط كشور در آموزش با حداقل امكانات، ايام سخت «بحران آموزش» را به «فرصت خدمت صادقانه» در قالب «جهاد آموزشي» براي يادگيري و تربيت دانش‌آموزان تبديل كرده است و در راستاي اين خدمت شرافتمندانه ميان معلمان و دانش‌آموزان، مديران مدارس نقش بسزايي دارند به‌گونه‌اي كه آنها متناسب با امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مدرسه خود تلاش مي‌كنند تا در اين «جهاد آموزشي» نقش پيوند‌دهنده و نظارتي خود را ميان مربي و متربي به خوبي ايفا كنند. در حال حاضر و با بحران پيش‌آمده در كشور، دو نهاد رسمي آموزش و رسانه به اين ضرورت رسيدند تا در قالب «مدرسه تلويزيون ايران» و استفاده از ظرفيت شبكه‌هاي كم‌مخاطب رسانه ملي، آموزش دانش‌آموزان به صورت يك شيوه مكمل آموزشي پيگيري كنند و در 28 نوبت اين آموزش‌ها به دانش‌آموزان ارايه مي‌شود. البته اين اقدام ارزشمند رسانه ملي در كنار بازگرداندن سرمايه اجتماعي كه از حضور مخاطبان ميليوني آموزش و پرورش به اين جعبه جادويي اضافه شده، يك بازي برد-برد براي هر دوي اين نهادها تلقي مي‌شود و رسانه ملي نبايد بابت آن توقعي داشته باشد. نكته‌اي كه از كنار آن نبايد به سادگي عبور كرد، اين است كه براساس نظر متخصصان علوم تربيتي و كارشناسان خبره اين حوزه، آموزش از طريق رسانه ملي بدون ملاحظات تربيتي به هيچ‌وجه جايگزين آموزش رسمي در قالب كلاس درس و مدرسه نيست، به همين دليل نظام تعليم و تربيت در كنار استفاده از اين ظرفيت ملي با گستره انتشار آن، بايد به دنبال ايجاد شبكه آموزشي امن با شاخص‌هاي علوم تربيتي و مطابق با اهداف سند تحول بنيادين در قالب يك «رسانه تعاملي» مبتني بر فضاي مجازي با ضريب اثربخشي و نفوذپذيري بالا در بين مخاطبانش باشد تا در بزنگاه‌هاي سياسي و اجتماعي، نهادهاي مختلف كه به علل مختلف در مهجوريت اجتماعي و سياسي قرار دارند، در پوشش كمك به نهادهاي آموزشي، براي فرار از اين معضل ماهي مقاصد منفعت‌طلبانه خود را صيد نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون