مشخصات فني زيرگذر پل گيشا (نصر)
مهندسي ارزش و رفع ايرادات اساسي
بازنگري و اعمال مطالعات مهندسي ارزش، رفع 10 ايراد اساسي در طرح اوليه زيرگذر كوي نصر را به دنبال داشته است. اصلاح مسير دسترسي بزرگراه شهيد چمران به خيابان گيشا كه در طرح اوليه به صورت يك زيرگذر روباز با عرض 7 متر و عمق 6 متر طراحي شده بود يكي از نتايج مهم اين بازنگري است؛ ايرادي كه ميتوانست علاوه بر اختلال در تردد عابران پياده، كيفيت زندگي در بلوكهاي ساختماني شمال اين معبر را بهشدت كاهش دهد. حذف مسير دسترسي زيرگذر كوي نصر به خيابان گيشا كه با هدف جلوگيري از برهم خوردن تعادل خطوط ترافيكي و پس زدن ترافيك در مسير زيرگذر انجام شده از ديگر اصلاحات صورت گرفته در طرح اوليه پروژه است. اصلاحات اعمال شده در طرح احداث زيرگذر كوي نصر با موافقت پليس راهور تهران بزرگ و ساير مراجع تصويب طرح صورت پذيرفته و ضمن كاهش حجم عمليات عمراني و خارج كردن معارضات تاسيساتي حجيم از مسير پروژه، سبب كاهش
60 ميليارد توماني هزينههاي اجرايي شده است.
جمعآوري پل فلزي گيشا
فرسودگي، هزينههاي گزاف تعمير و نگهداري، عدم امكان تعريض و درنهايت عدم پاسخگويي مقابل بارهاي لرزهاي براساس آييننامههاي امروزي، از مواردي است كه برچيدن پل فلزي كوي نصر را اجتنابناپذير كرده بود.
اواخر خرداد سال جاري، عمليات جمعآوري پل 600 متري گيشا كه داراي 23 دهانه و بيش از 9700 متر مربع سطح عرشه بود، آغاز شد و آخرين قطعه عرشه پل در تاريخ بيست و دوم تيرماه طي مراسمي با حضور پيروز حناچي، شهردار تهران جمعآوري شد. به اين ترتيب عمليات جمعآوري پل فلزي كوي نصر كه قرار بود براساس برنامه زمانبندي اوليه ظرف مدت
75 روز انجام شود، طي يك بازه زماني 22 روزه (معادل يكسوم زمان برآورد شده) به سرانجام رسيد.
پل سبز زندگي
بهرهبرداري از زيرگذر كوي نصر و برچيدن پل گيشا، به معناي خداحافظي شهروندان تهراني با خاطرات 37 ساله اين پل فلزي نيست، چراكه نصب مجدد بخشي از قطعات آن در قالب پروژه احداث پل سبز زندگي، علاوه بر اينكه عبور از تقاطع بزرگراههاي شهيد چمران و جلال آلاحمد را براي عابران پياده تسهيل خواهد كرد، ارتباط بلافصل خيابانهاي گيشا، شهرآرا، پاتريس لومومبا و كارگر را برقرار ساخته و باعث تقويت رويكرد پيادهمحوري و ايجاد فضاي مكث و گذران اوقات فراغت در اين نقطه پررفت و آمد خواهد شد.