رسانه ملي يعني نگاه و نگرش ملي
محمد مهدي فرقاني٭
موفقيت يا عدم موفقيت يك رسانه تنها در بررسي عملكرد يك رسانه خلاصه نميشود. رسانهها در شرايط امروز در بازار تنگاتنگ رقابت رسانهيي قرار گرفتهاند. در شرايطي كه فضاي رقابتي بر دنياي رسانه حاكم شده است، هر رسانهيي ميكوشد در توليد فكر، سرگرمي، برنامههاي خبري و غيره بر ديگري پيشي بگيرد. نقش اين بازار رقابتي تا حد زيادي بر موفقيت يا شكست يك رسانه تاثير ميگذارد. اين رقابت چالشبرانگيز ميتواند بسياري از رسانهها را از گردونه رقابتي حذف كرده و بسياري ديگر را به موفقيت و جذب حداكثري مخاطب برساند. با شرح اين شرايط بايد به جايگاه رسانه ملي و نقش آن در جذب مخاطب نگاه دوبارهيي افكند. رسانهيي كه نام و عنوان ملي را يدك ميكشد بايد بر اساس نگاه و نگرش ملي اداره شده و از نظرات و سلايق گوناگوني در اداره خود بهرهمند شود. استفاده از سلايق و نظرات افراد گوناگون به نوعي زمينه مشاركت همگاني در اداره رسانه ملي را به وجود ميآورد. رسانه ملي هرگز نبايد مجري اهداف يا تريبون سياسي برخي احزاب وگروهها شود. اين نوع برخورد و استفاده از راديو و تلويزيون با كاركرد ملي آن در تعارض آشكار قرار دارد.
من بر اين باورم خط قرمزهاي قانوني و اصلي نميتوانند از مشاركت همگاني در اداره سازمان صدا و سيما جلوگيري كرده و راه استفاده از سلايق گوناگون را سد كنند. مشكل از جايي آغاز ميشود كه نگاههاي باندي و جناحي و رفتارهاي فراقانوني و سليقه به جان يك سيستم ميافتند و اداره آن را انحصاري و گروهي ميكند. اگر بخواهيم رسانه ملي با نگاه و نگرش ملي اداره كنيم بايد زمينه مشاركت و همكاري ملي را با سياستهاي درست در درون اين رسانه ايجاد كنيم.
٭استاد دانشگاه علامه طباطبايي