پرايد اگر هم توليد نشود، افزايش قيمت مييابد
بازگشت پرايد 90 ميليوني
بازار خودرو در حالي طي روزهاي اخير با افزايش قابل توجه قيمتها روبهرو است كه بازار ارز اين روزها آرامشي نسبي را تجربه ميكند. چند روز پس از موافقت مجدد شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو، پرايد به 90 ميليون تومان رسيد. نكته جالب در اين خصوص عدم توليد پرايد و نبود مشتري در بازار خودرو است. بنابراين گزينه افزايش عرضه براي ثباتبخشي به بازار پرايد ديگر وجود ندارد. هر چند از نظر فعالان بازار خودرو وضعيت فعلي عجيب نيست و طي ماههاي اخير كم و بيش شاهد رخ دادن چنين وضعيتي در بازار خودرو بودهايم. هر چند به نظر ميرسد اگر روند فعلي كه كسي نميداند تا كجا پيش خواهد رفت، ادامه يابد بايد منتظر پرايد ۱۰۰ ميليون توماني نيز بود. كارشناسان خودرو معتقدند در حال حاضر دولت اجازه نميدهد كه فضاي رقابتي در صنعت خودرو شكل بگيرد، چراكه از اين انحصار داراي منافع زيادي است و نميخواهد اين شرايط را از دست دهد. در حالي كه گفته ميشود خودروسازان خصوصي شدهاند، باز هم ميبينيم كه مديران عامل سايپا و ايران خودرو از سوي وزير صنعت مستقيما تعيين ميشوند. فربد زاوه در ادامه سخنان خود افزود: تا زماني كه صنعت خودرو سياسي اداره ميشود، مردم نميتوانند خودروي باكيفيت سوار شوند و همين محصولات قديمي را نيز بايد با قيمتهاي بيشتري نسبت به گذشته خريداري كنند. اين كارشناس صنعت خودرو بيان داشت: تا زماني كه دولت در صنعت خودرو حضور دارد، اين صنعت روزگار خوشي را نخواهد گذراند، در برجام نيز ديديد كه شركتهاي خارجي آمدند، آخرش چه شد، هيچ اتفاقي رخ نداد، بنابراين در وهله نخست بايد بستر فراهم شود و رقابت شكل بگيرد و انحصار بشكند، تا شرايط اوليه ايجاد شود، در غير اين صورت باز هم در روي همين پاشنه خواهد چرخيد و اتفاق مثبتي رخ نخواهد داد. اما ابوالفضل خلخالي ديگر كارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با فرارو با اشاره به اينكه يكي از دلايل افزايش قيمت پرايد در بازار، توقف توليد اين محصول است، اظهار داشت: علاوه بر توليد نشدن پرايد و افزايش تقاضا براي آنكه در رشد بهاي آن بسيار تاثيرگذار است، قيمت خودرو بهطور كلي تابع افزايش قيمت ارز است، بنابراين طبيعتا زماني كه دلار سير صعودي داشته باشد، خودرو نيز از اين مساله پيروي ميكند. وي با اشاره به اينكه بازارهاي سرمايهاي نسبت به همديگر واگرايي مثبت دارند، گفت: زماني كه يك بازار شروع به افزايش قيمت ميكند، به تبع آن بازارهاي ديگر نيز دير يا زود به اين سمت حركت ميكنند، بر اين اساس بازار خودرو نيز از اين قاعده مستثني نيست و اين روزها دوباره با توجه به وضعيت اقتصادي مسير صعودي را در پيش گرفته است. خلخالي با تاكيد بر اينكه عرضه در بازار خودرو به هيچ عنوان پاسخگوي نياز بازار نيست، افزود: در حالي كه ساليانه بازار به ۱.۵ ميليون دستگاه خودرو نياز دارد، اما در سال گذشته در حالت خوشبينانه خودروسازان توانستند، تنها ۹۰۰ هزار دستگاه توليد كنند، بنابراين در چنين شرايط طبيعي است كه قيمت خودرو افزايش يابد و به نظر ميرسد با توجه به روندي كه وجود دارد، بايد گفت، روند صعودي قيمت خودرو همچنان ادامه خواهد داشت. اين استاد دانشگاه بيان داشت: وجود تقاضاي كاذب نيز در بازار خودرو بسيار مشهود است و همين مساله باعث شده كه تقاضا بر عرضه برتري يابد تا قيمتها همچنان با رشد همراه شوند، از سويي بسياري از مردم به دنبال آن هستند تا با خريد خودرو به عنوان كالاي بادوام ارزش پول خود را حفظ كنند، در مجموع ميتوان گفت، تا زماني كه وضعيت اقتصادي ثبات نداشته باشد و مدام نوسانات بازار دلار ادامه داشته باشد، نبايد انتظار داشت كه قيمت خودرو نيز ثابت بماند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا عدم توليد پرايد ميتواند قيمت آن را به ۱۰۰ ميليون تومان افزايش دهد، گفت: در اين باره بايد ديد كه شرايط به چه ترتيبي پيش ميرود؛ از سوي ديگر تقاضا نيز در اين باره از اهميت بسزايي برخوردار است، اما نكته مهم اين است كه با توقف توليد پرايد در اين سگمنت قيمتي يك خلأ به وجود آمده و با توجه به فاصله قيمتي جايگزيهاي معرفي شده پرايد شامل تيبا، ساينا و كوئيك، قدر مسلم بسياري از مشتريان پرايد توانايي خريد اين محصولات را نخواهند داشت، كه اين مساله نيز ميتواند باعث افزايش هر چه بيشتر قيمت پرايد شود.