«تهران با روز جهاني بدون خودرو همراه شده است»
ما باور داشتيم كه اين مسير كج، بايد به شكلي تصحيح شود. پس علاوه بر سياستگذاريهاي پرشمار در جهت توسعه بستر و زيرساخت حملونقل عمومي، تصميم به آغاز راه «سهشنبههاي بدون خودرو» گرفتيم.
در ابتدا هر سهشنبه جمع كثيري از مديران شهري براي حضور در محل كار خود و تردد در سطح شهر از دوچرخه استفاده كردند و با اينكه ركابزني دهها نفر در شلوغترين معابر، تصوير ناآشنايي براي شهروندان ميساخت، اما استمرار اين امر و پيوستن شهروندان عزيز به اين حركت، كمكم و به آهستگي «سهشنبههاي بدون خودرو» را به يك خردهفرهنگ شاخص در تهران تبديل كرد كه ديگر نه فقط مديران شهري و شهروندان كه هنرمندان و مقامهاي كشوري نيز با افتخار و روي خوش با آن همراه شدند.
گذشته از هويت بخشيدن به پويش «سهشنبههاي بدون خودرو»، شهرداري تهران برخلاف ادعاها و نظرات نااميدكنندهاي از اين قبيل كه «شيب معابر تهران گسترش دوچرخهسواري را غيرممكن كرده»، بالغ بر ۱۷۰ كيلومتر مسير اختصاصي براي ركابزني را در دوره جديد مديريت شهري توسعه داده است. حالا ديگر تهران فقط متعلق به ماشينها نيست. تهران حالا با تمام وجود در مسير رسميت بخشيدن به پاكترين و اجتماعيترين و انسانمحورترين مورد حملونقل است و اين راه كه در ابتدا پر از مانع و سنگلاخ به نظر ميرسيد، جادهاي روشن با مقصدي مشخص است كه سلامت و آرامش بيشتر و افزايش چشمگير كيفيت زيست شهري را در پي خواهد داشت.
۲۲ سپتامبر روز جهاني بدون خودرو ناميده شده و بهانهاي است براي گراميداشت مفهوم حياتي «شهر انسانمحور» كه يكي از مهمترين متغيرهاي آن فاصله گرفتن از ماشينها و التزام به حملونقل پاك است. روز جهاني بدون خودرو در پايتخت ايران مدتهاست كه رسميتي واقعي پيدا كرده و وظيفه مديران شهري نيز بر مبناي توسعه بسترهاي لازم براي بهبود در اين مسير تعريف شده است.
طرفه اينكه، امسال در گزارش رسمي هفته حملونقل اروپا از عملكرد شهرداري تهران در زمينه توسعه استفاده از حمل و نقل پاك و دوچرخه به عنوان يكي از بهترين اقدامات سال گذشته در خارج از اروپا تقدير شده است. در اين گزارش، از اقدام شهردار تهران براي استفاده مداوم از دوچرخه براي ترويج حمل و نقل پاك تجليل شده و برنامه تهران براي افزايش ۱/۵ درصدي آمار استفاده شهروندان تهراني از دوچرخه تا سال ۲۰۲۰ مورد تقدير قرار گرفته است.