• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

سرانجام آزمون ترابردپذيري بازار رقابتي دست نخورد

بر اساس داده‌هاي به‌روز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، ميزان ترابرد برحسب اپراتورهاي پذيرا به ترتيب همراه اول حدود 49 درصد از مشتركان ساير اپراتورها را جذب كرده و ايرانسل 47 درصد و رايتل تنها حدود 4 درصد از مشتركان ساير اپراتورها را جذب كرده و اين نشان از جابه‌جايي مشتركان تلفن همراه در شبكه اپراتورهاي مختلف براي دريافت خدمات بهتر دارد. ترابردپذيري شماره‌هاي موبايل يا MNP، قابليتي براي انتقال يك شماره از يك شبكه اپراتور به شبكه ديگر است، اين طرح از سال ۱۳۹۵ با هدف ارزيابي و محك زدن اپراتورها اجرايي شد و راه‌اندازي آن شرايطي را فراهم كرد كه مشتركان با حفظ شماره خود بتوانند خدمات مورد نظر خود را از اپراتور جديد دريافت كنند. برخي در آن زمان مدعي بودند كه اجراي اين طرح شايد باعث مهاجرت بخشي از مشتركان همراه اول به ساير اپراتورها شود، اما در واقعيت وقتي به داده‌هاي سازمان تنظيم مقررات راديويي نگاه مي‌كنيد، متوجه مي‌شويد كه خدمات و سرويس‌هاي بهتر همراه اول در اين سال‌ها باعث مهاجرت بيشتر به شبكه همراه اول اپراتورها شده است. بر اساس داده‌هاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، بيشترين درخواست ترابرد مشتركان تلفن همراه بين سال‌هاي 95 و 96 بوده است. در سال 96 تا 97 نيز تقاضا براي ترابرد از سمت مشتركان رنج ثابتي را پيموده و نهايتا از سال 97، ميل مشتركان به ترابرد كردن شماره تلفن همراه خود كم شده و تاكنون روند ريزشي شديد ادامه دارد. با وجود اينكه رنج ترابردپذيري در سال‌هاي ابتدايي، افزايشي شديد داشت اما ميزان ترابرد اكنون به كمتر از سال اول رسيده و اين نشان از «اشباع درخواست‌ها» يا به عبارتي به سرانجام رسيدن نتيجه نهايي اين طرح ملي دارد. بر اساس داده‌هاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، تاكنون يك ميليون و 357180 نفر درخواست ترابرد داشته‌اند كه از اين تعداد 598433 مشترك از ايرانسل به همراه اول و 62448 مشترك از رايتل به اين شركت مهاجرت كرده‌اند. در مقابل، 562657 مشترك از همراه اول به شبكه ايرانسل و حدود 25483 مشترك از همراه اول به شبكه رايتل منتقل شده‌اند. اين نسبت، حكايت از اين دارد كه همراه اول توانسته بيشترين جذب مشتركان تلفن همراه را در طول اجراي طرح ملي ترابردپذيري شماره‌هاي تلفن همراه داشته باشد؛ به عبارت ديگر مشتركان اپراتورهاي جوان‌تر كشور نظير ايرانسل و رايتل ترجيح داده‌اند به شبكه اپراتور با سبقه بيشتر (همراه اول) بپيوندند. بر اساس داده‌هاي سازمان تنظيم مقررات راديويي ميزان ترابرد برحسب اپراتورهاي پذيرا به اين ترتيب بوده كه حدود 49 درصد از مشتركان در زمان اجراي اين طرح به همراه اول و 47 درصد به ايرانسل كوچ كرده‌اند و تنها حدود 4 درصد از مشتركان به رايتل پيوسته‌اند. همچنين بر اساس ميزان ترابرد برحسب اپراتورهاي فرستنده ايرانسل به 47 درصد بيشترين سهم در فرستادن مشترك داشته و همراه اول هم سهم 43 درصدي داشته است و رايتل هم به دليل اينكه نسبت به دو اپراتور ديگر تعداد مشترك كمتري دارد سهم 10 درصدي در ترابرد داشته است. بر اساس اين گزارش هرچند ميزان ترابرد در سال‌هاي اخير در ميان مشتركان كاهش يافته، اما در مجموع آمارها حكايت از اين دارد كه كسر ورود و خروجي اپراتورها نشان مي‌دهد همچنان رقابت براي دريافت خدمات بهتر در بين مشتركان وجود داد و همراه اول در اين مدت توانسته نسبت به ساير اپراتورها پيشرو  باشد. در واقع ترابردپذيري نشانه مزيت‌هاي هر يك از اپراتورها در ارايه خدمات به مشتركان است كه مي‌تواند مشتركان  اپراتورهاي  ديگر  را جذب  كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون