• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4859 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ بهمن

تراكتور در تبريز به پرسپوليس هم باخت

برد به ياد هشت باتعصب، شكست به بهانه بي‌بضاعتي

علي ولي‌اللهي

پرسپوليس درست مثل هفته قبل مجبور شد با لباس مشكي به ميدان برود. اين‌بار به خاطر درگذشت ديگر ستاره سابقش يعني علي انصاريان. سرخ‌هاي مشكي‌پوش هفته قبل مقابل ماشين‌سازي يكي از دو تيم تبريز به ميدان رفتند و روز پنجشنبه مقابل ديگر تيم اين شهر يعني تراكتور قرار گرفتند و موفق شدند ۶ امتياز بسيار با ارزش به دست آورند. ۶ امتيازي كه حالا آنها را در يك‌قدمي صدر جدول قرار داده و اگر بتوانند آخرين بازي عقب افتاده‌شان مقابل مس رفسنجان را هم با برد پشت‌سر بگذارند به جايي كه حسابي در چهار سال اخير به آن عادت كرده‌اند، يعني صدر جدول خواهند رسيد. تنها تفاوت دو بازي آخر پرسپوليس اين بود كه بازيكنان اين تيم در بازي مقابل ماشين‌سازي بعد از گلزني عدد ۲۵ را رو به دوربين‌ها گرفتند و در يادگار امام عدد ۸ را.  شاگردان يحيي گل‌محمدي در تبريز و مقابل تراكتور دو نيمه كاملا متفاوت را تجربه كردند. نيمه نخست بسيار سردرگم، كم‌رمق و پراشتباه و در نيمه دوم به‌شدت با انگيزه، جنگنده و با طراوت. اين تيم در نيمه اول هيچ شوت داخل چارچوبي نداشت و در نيمه دوم اگر روز خوب اخباري دروازه‌بان تيم ميزبان نبود احتمالا يك باخت سنگين براي شاگردان مسعود شجاعي در زمين رقم مي‌خورد. در نهايت پرسپوليس با ضربه سر سيد‌جلال حسيني كه روي سانتر احمد نوراللهي در اوايل نيمه دوم وارد دروازه حريف شد، بازي را برد. 

يحيي گل‌محمدي در اواسط نيمه دوم اميد عاليشاه را به جاي مهدي عبدي به زمين فرستاد و پرسپوليس تقريبا نزديك به ۲۵ دقيقه بدون مهاجم هدف بازي كرد. كاري كه پيش از اين نمونه‌اش را در تيم ملي اسپانيا مخصوصا زمان دل‌بوسكه ديده بوديم. اين نگرش تا حد زيادي هم جواب داد و پرسپوليس بعد از اضافه شدن عاليشاه چندين موقعيت مسلم گلزني ايجاد كرد. در به وجود آمدن اين موقعيت‌ها جدا از برنامه‌هاي كادرفني پرسپوليس، كاهش توان بدني تراكتوري‌ها هم دخيل بود. بازيكنان ميزبان در 20 دقيقه آخر بازي تقريبا روي هر توپي كه به سمت دروازه‌شان مي‌آمد، جا مي‌ماندند. آنها ياراي كورس گذاشتن با بازيكنان سرعتي پرسپوليس را نداشتند و فضاهاي زيادي در اختيار بازيكنان حريف قرار دادند. در اين بين تعويض‌هاي مسعود شجاعي كه خودش در زمين بازي حضور داشت هم كمكي به آنها نكرد تا دومين باخت پياپي تراكتور رقم بخورد. آنها هفته قبل مقابل آلومينيوم شكست خورده  بودند. 
نكته خوشحال‌كننده براي گل‌محمدي و كادر فني پرسپوليس جواب دادن كمال كاميابي‌نيا در خط دفاعي تيم كنار سيد‌جلال حسيني است. اين دومين باري بود كه كمال در اين نقطه به كار گرفته شد. پرسپوليس در اين ۱۸۰ دقيقه يك گل از روي نقطه پنالتي دريافت كرد. با اين حال اصرار گل‌محمدي به عدم استفاده از محمد انصاري همچنان علامت سوال بزرگ تركيب پرسپوليس است. چندي قبل يحيي اعلام كرد حاضر نيست سر انصاري ريسك كند و اين در حالي است كه مدافع پرسپوليس مدت زيادي است كه از بند مصدوميت پارگي رباط صليبي خلاص شده و تمرينات حرفه‌اي‌اش را انجام مي‌دهد. حالا كه پرسپوليس با مصدوميت كنعاني‌زادگان، مدافع وسط تخصصي ندارد و سرمربي تيم حاضر است از يك هافبك دفاعي در آن پست استفاده كند ولي به انصاري بازي ندهد. پس مي‌توان گفت تئوري عدم علاقه گل‌محمدي  به انصاري صحت  داشته. 
يحيي گل‌محمدي در انتهاي بازي با اهداي اين پيروزي به روح مرحوم انصاريان گفت: «بازي سختي بود. تراكتور هميشه يكي از تيم‌هاي خوب ليگ بوده است و بازي كردن برابرش هميشه سخت بود. امروز بازيكنان ما خيلي با تمركز بالا و انرژي بازي كردند. موقعيت‌هاي زيادي داشتيم و مي‌توانستيم با اختلاف گل بيشتري برنده شويم. يكي از بهترين بازي‌هاي ما تا اينجاي كار بود. بازيكنان هم در حمله و هم در دفاع تمركز خوبي داشتند. اين برد را به هواداران تبريك مي‌گويم و به آنها تقديم مي‌كنم. از بازيكنانم تشكر مي‌كنم كه امروز خيلي خوب بازي كردند. واقعا باعث افتخار هواداران هستند. با تمام مشكلاتي كه داشتند و دارند كار را با قدرت جلو مي‌برند و از مشكلات خيلي خوب عبور مي‌كنند. از همه كساني كه براي اين بازي تلاش كردند، خصوصا از داورها تشكر مي‌كنم. تيم داوري روز خوبي داشت و قوي بود. براي تراكتور در ادامه راه آرزوي موفقيت مي‌كنم.»
تراكتور در بازي روز پنجشنبه مخصوصا در نيمه دوم حرفي براي گفتن نداشت. آنها كاملا در لاك دفاعي فرو رفته بودند و تنها موقعيت‌شان روي پاس اشتباه در خط دفاعي پرسپوليس به دست آمد كه عكاشه آن را از دست داد. عباس چمنيان، مربي تراكتور كه در كنفرانس‌هاي خبري بعد از بازي به جاي مسعود شجاعي حضور پيدا مي‌كند در مورد دلايل شكست تيمش اظهار داشت كه «بضاعت تراكتور همين است.» اين جمله وقتي كنار ليست بازيكنان اين تيم قرار مي‌گيرد چندان درست به نظر نمي‌آيد. تيم تبريزي تقريبا در هر پست بازيكن با كيفيت دارد. سه كاپيتان سابق و فعلي تيم ملي در اين تيم بازي مي‌كنند. مدافع سابق تيم ملي و پرسپوليس در خط دفاعي‌اش حضور دارد. محمد عباس‌زاده به عنوان يكي از بهترين گلزنان ليگ در خط حمله به چشم مي‌خورد. اينها نمي‌تواند مختصات يك تيم كم يا بي‌بضاعت به حساب بيايد.  يكي از انتقاداتي كه مي‌توان به تراكتور مدل مسعود شجاعي وارد كرد بازي كردن خود مسعود در تمام طول بازي است. حتي زماني كه كيفيت مناسب ارائه نمي‌دهد. شجاعي در بازي مقابل پرسپوليس چندبار در ميانه ميدان توپ را از دست داد كه همان‌ها تبديل به جدي‌ترين موقعيت‌هاي حريف شد. ميزان دوندگي كم شجاعي در مركز ميدان، فضا را براي هافبك‌هاي پرسپوليس نظير سرلك و نوراللهي باز كرد. در موقعيت‌سازي هم كاپيتان سابق تيم ملي عملكرد مناسبي نداشت. اما وقتي تابلوهاي تعويض بالا رفت در هيچ كدامش شماره مسعود شجاعي به چشم نخورد. او ترجيح داد حتي احسان حاج‌صفي، بازيكني كه هميشه ثابت كرده مي‌تواند در سخت‌ترين شرايط نتيجه را تغيير دهد، بيرون بكشد اما خودش را نه. شايد در اين شرايط چمنيان مي‌توانست به شجاعي مشورت بدهد. بالاخره او از بيرون بازي را نگاه مي‌كرد و ديد بهتري نسبت به سرمربي تيم كه در زمين مشغول بازي بود، داشت.
تراكتور فعلا با ۱۹ امتياز از ۱۴ بازي در رده ششم جدول قرار دارد و دو باخت اين تيم مقابل سرخابي‌هاي پايتخت آن‌هم در تبريز حسابي هواداران اين تيم را نااميد كرده است. زنوزي هنگامي كه شجاعي را روي نيمكت تيمش نشاند، تاكيد كرد كه بايد از او حمايت كند و پاي برد و باختش بايستد. حال با اين شرايط كه تراكتور هر لحظه از كسب سهميه آسيايي فصل بعد دورتر مي‌شود و همچنين بايد در هفته‌هاي آينده مقابل تيم‌هاي قدرتمند آسيا در ليگ قهرمانان بازي كند، معلوم نيست كه مالك متمول تراكتور آيا مي‌تواند سر قولش  بماند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون