• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4859 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ بهمن

عنايت‌الله آتشي از هم‌گروهي با امريكا در المپيك مي‌گويد

بازيكنان بايد از شأن بسكتبال ايران دفاع كنند

گروه ورزش

 

 
روز ۱۴ بهمن مراسم قرعه‌كشي رقابت‌هاي بسكتبال در بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۰ توكيو برگزار شد كه به اين ترتيب، تيم ملي ايران در گروه A با فرانسه، امريكا و تيم برنده مسابقات انتخابي در كانادا همگروه شد. مراسم قرعه‌كشي اين رقابت‌ها به ميزباني خانه بسكتبال پاتريك باومن در كشور سوييس و به دليل شيوع كرونا، پشت درهاي بسته برگزار شد. با توجه به سابقه تيم‌هاي امريكا و فرانسه به نظر مي‌آيد تيم ايران در گروه سختي قرار گرفته است. عنايت‌الله آتشي، كارشناس بسكتبال در اين مورد به روزنامه اعتماد گفت: «گروهي كه ما در آن افتاديم فرق خاصي با ساير گروه‌ها ندارد. هرسه گروه، گروه‌هاي سختي به حساب مي‌آيند. ما البته كارمان سخت‌تر است چون با تيم‌هاي شهرت‌داري نظير امريكا و فرانسه هم‌گروه شديم. اين شرايطي است كه اتفاق افتاده. ما با فرانسه سابقه بازي داريم. در بازي‌هاي ۲۰۱۴ جهاني در اسپانيا. ما در آن بازي خوب كار كرديم. با امريكا هم در سال ۲۰۱۰ جهاني تركيه بازي مناسبي انجام داديم. حالا يك تيم ديگر هم بايد از مسابقات انتخابي كه در كانادا برگزار مي‌شود به اين گروه بپيوندد. آن بازي‌ها بايد برگزار شود تا آن تيم هم معرفي شود.» 
اين كارشناس در ادامه به نحوه صعود تيم‌ها از گروه‌هاي سه‌گانه و تفاوتش با المپيك‌هاي قبلي اشاره كرد و افزود: «اتفاقي كه امسال رخ داده و با دوره‌هاي قبلي متفاوت است بحث گروه‌بندي است. هميشه در المپيك‌هاي قبلي به اين صورت بوده است كه 12 تا تيم در دو گروه ۶ تيمي جا مي‌گرفتند. حالا سه گروه 4 تيمي هستند كه از هر گروه دو تيم نخست صعود مي‌كنند و بين بهترين‌ تيم‌هاي سوم هم دو تيم به دور بعدي مي‌رسند. اين اتفاقي است كه رخ داده و از آن مهم‌تر اين است كه بازي‌ها برگزار شود كه اميدواريم چنين شود.» 
آتشي درمورد شانس تيم ملي كشورمان مقابل تيم‌هاي بزرگ جهان روي بحث آماده‌سازي تيم ملي تاكيد كرد و گفت: «شانس كه هست. ببينيد اگر ما مي‌خواهيم به آنجا برويم و زنگ تفريح تيم‌هاي ديگر نباشيم و يك بازي كاملا متعادل را برگزار كنيم، احتياج داريم به برنامه‌ريزي براي اردوهاي تداركاتي. بايد سرمايه‌گذاري كنيم. زمان مناسب را در نظر بگيريم. با تيم‌هاي قدرتمند بازي تداركاتي‌مان را انجام دهيم بازيكنان‌مان را حفظ كنيم كه آسيب نبينند. آمادگي جسماني خيلي خوبي داشته باشيم و از همه مهم‌تر از نظر روحي رواني شرايطي به وجود بياوريم كه بدون ترس و واهمه مقابل اين تيم‌ها قرار بگيريم و بتوانيم بازي خودمان را ارائه بدهيم.»  يكي از مشكلاتي كه بسكتبال ما در سال گذشته با آن روبه‌رو شد بحث بيماري كرونا بود كه باعث شد برنامه‌هاي تيم ملي به هم بريزد و بازيكنان از شرايط آرماني فاصله بگيرند. با اين حال ليگ امسال به صورت منظم آغاز شد و فعلا در حالي پيگيري است. آتشي در واكنش به اين سوال كه روند بسكتبال ايران براي حضور در المپيك قابل قبول بوده يا خير پاسخ داد: «مسلما هيچ كاري بدون نتيجه نيست. سالي كه گذشت سال خوبي براي جهانيان نبود. همه رشته‌هاي ورزشي به مشكل خوردند. سال گذشته يك توقف بزرگ در رشته‌هاي ورزشي به وجود آمد. مسابقات ليگ سال گذشته به اتمام نرسيد. انگيزه باشگاه‌ها براي تيمداري نسبتا ضعيف‌تر شد. ولي روي هم رفته به اعتقاد من فرصت خوبي بود كه اين جوان‌ها بتوانند در اين ايامي كه به هر صورت آمدند در ليگ برتر يا دسته يك شركت كردند، از موقعيت به وجود آمده بهره ببرند و بتوانند كنار بازيكنان باتجربه كه الان در تيم‌هاي حضور دارند فعاليت‌هاي خودشان را ارتقا ببخشند و شرايط خوبي به وجود بيايد كه بتوانند پشتوانه خوبي براي تيم ملي باشند.»  بحث بعدي كه با مربي سابق بسكتبال مطرح شد امكان حضور استعدادهاي جديد ليگ در تيم ملي بود. آتشي در اين رابطه با اشاره به لزوم استفاده از بهترين توان ممكن در آوردگاه المپيك تصريح كرد: «المپيك جاي تجربه‌اندوزي نيست. المپيك جاي اين است كه شما بتوانيد ارتقاي بسكتبالت را به رخ دنيا بكشاني. گرچه ما در جمع ۱۲ تيم حاضر در المپيك روي كاغذ جزو تيم‌هاي آخر هستيم، ولي نبايد خودمان را دست‌كم بگيريم. نبايد المپيك را به عنوان بازي مثلا دوستانه يا مثل تورنمنت‌هاي هر ساله درنظر بگيريم. ما بايد قوي‌ترين، قدرتمندترين بازيكناني كه از هر نظر شرايط كامل دارند در تيم قرار دهيم و به اين فكر نباشيم كه كسي را محك بزنيم. اينجا جاي جوان كردن تيم نيست. جاي پوست انداختن نيست. شرايط بايد طوري باشد كه اين مساله درك شود كه بازيكنان نماينده ۸۰ ميليون نفر آدم هستند و بايد آنجا بروند و از شأن و منزلت ايران در قالب بسكتبال دفاع كنند.»  آتشي در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان به گزينه خارجي براي هدايت تيم ملي در المپيك فكر كرد؟ ادامه كار كادر فني فعلي را حق آنها دانست و افزود: «كادر فني تيم ملي به اعتقاد من موفق بوده است. ما در المپيك ۲۰۰۸ با كادر فني خارجي شركت كرديم. در المپيك ۱۹۴۸ لندن با وروديه آزاد شركت كرديم و همه هم ايراني بودند. در اين المپيك با توجه به اينكه كادر فني كلا ايراني هستند و افتخار هم به دست آوردند بايد همين كادر فني باشد و  تقويت  بشود.» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون