• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

محمدجواد ظريف در همايش بين‌المللي مطالبات حقوقي بين‌المللي دفاع مقدس:

ديپلماسي يك ابزار قدرت است

وزير امور خارجه با اشاره به اينكه همه ما وام‌دار شهدا، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس هستيم، بيان كرد: امروز سربلندي و استقرار ملت ايران را وام‌دار شهدا مي‌دانيم و خانواده شهدا نماد مقاومت هستند. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف كه در همايش بين‌المللي مطالبات حقوقي بين‌المللي دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس سخن مي‌گفت، ادامه داد: در اينكه در حمله صدام به ايران قواعد و قوانين حقوق بين‌الملل مورد نقض قرار گرفت ترديدي نيست؛ حمله به ايران كه تازه از يك انقلاب وارد يك ساختار انقلابي شده بود عملي جنايتكارانه و نيتي تجاوزكارانه دارد. ظريف گفت: تجاوز عراق با هدف توسعه‌طلبي بوده و نه دفع يك تهديد و تجاوز؛ رژيم عراق ۳۰ هزار اسير ايراني را ثبت‌نام نكرده بود كه اين نقض كنوانسيون ژنو بود. وزير امور خارجه كشورمان گفت: استفاده رژيم بعث عراق از سلاح‌هاي مخرب و تخريب منازل با وسايل مكانيكي و استفاده از سلاح شيميايي عليه نظاميان و غيرنظاميان و ملت ايران نقض قوانين بين‌المللي بود. ظريف با بيان اينكه با استفاده از ديپلماسي و قدرت نظامي و با شناختي كه از واقعيت‌ها داشتيم، توانستيم پيروزي‌هاي زيادي در صحنه بين‌المللي و جهاني به دست آوريم، گفت: بايد از ابزار مختلف در جهت پيشبرد اهداف‌مان در سطوح مختلف استفاده كنيم. وي با اشاره به اينكه با اصرار ايران در قطعنامه ۵۹۸‌بندي مربوط به امنيت منطقه اضافه شد، گفت: اولين كسي كه درخواست امنيت منطقه را كرد، ايران بود. طرح «صلح هرمز» مربوط به امروز نيست. اين نگاه ايران به منطقه است. 
صدام سوگلي غرب بود
ظريف با بيان اينكه قطعنامه 479يك لكه ننگين هميشگي در تاريخ شوراي امنيت خواهد ماند، توضيح داد: چون هر قطعنامه‌اي كه شوراي امنيت بعد از يك درگيري نظامي صادر مي‌كند؛ دو نكته دارد؛ يكي آتش‌بس و ديگري عقب‌نشيني. قطعنامه ۴۷۹ عقب‌نشيني نداشت، در حالي كه بيش از ۲ هزار كيلومتر مربع از خاك ايران در اشغال بود. وزير خارجه با بيان اينكه كلمه عقب‌نشيني در اين قطعنامه وجود ندارد، گفت: اولين‌بار كه شوراي امنيت از كلمه عقب‌نشيني استفاده كرد، بعد از فتح خرمشهر بود كه ارتش و سپاه ما با جانفشاني آن عمل را انجام و عراق را وادار به عقب‌نشيني كرده بود. ظريف يادآور شد: تنها يك بار كه خيلي تصوير واضح بود، گفتند استفاده از سلاح شيميايي عليه ايران و حاضر نشدند حتي در آن مقطع استفاده سلاح شيميايي را به صدام نسبت دهند. صدام سوگلي آنها بود. 

دخالت خارجي جز ناامني حاصلي براي منطقه نداشت
وي ادامه داد: امروز فرانسه تلاش دارد در پي ايجاد فاصله بين عربستان و امريكا، تسليحات به عربستان بفروشد. آنها منطقه را به انبار تسليحات تبديل كرده‌اند. ظريف خاطرنشان كرد: دخالت خارجي جز ناامني، آورده‌اي براي منطقه و ايران نداشته است؛ دست دوستي ما به سوي همسايگان دراز است. وي با بيان‌ اينكه برخي كشورهاي منطقه فكر مي‌كنند امنيت خريدني است، گفت: نگاه ما به حزب‌الله و انصارالله نيابتي نيست و تا زماني كه عربستان اين موضوع را نفهمد و هزينه كند به جايي نمي‌رسد؛ نگاه ما نگاهي حمايتي است. برخي كشورهاي منطقه براي تامين امنيت خود سراغ اسراييل رفتند. رييس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه ايران به مدد ايثار، شهادت و روحيه دفاع مقدس همچنان ايستاده است، يادآور شد: كشورهاي همسايه مي‌بينند كه امروز ترامپ به زباله‌دان تاريخ پيوست و ايران همچنان استوار است. برخي كشورهاي منطقه براي تامين امنيت خود سراغ اسراييل رفتند در حالي كه امنيت را بايد خودمان تامين كنيم. ظريف در پايان گفت: از همه همسايگان خواهش مي‌كنيم سياست نيابت و خريد امنيت را كنار بگذارند و همكاري امنيتي را در پيش بگيريد؛ ايران چشمداشتي به شما ندارد و نيازمند همكاري شماست و از تاريخ درس بگيريم. ظريف خاطرنشان كرد: هنوز هم دست ما براي دست‌ دادن با همسايگان دراز است. همسايگان ما بايد بفهمند، در سال ۱۹۸۰ تلاش كردند از طريق صدام بجنگند، چون برخي دوستان ما در منطقه فكر مي‌كنند كه پول امنيت مي‌آورد و برخي خيال مي‌كنند امنيت قابل خريد است. امنيت قابل خريد نيست، سلاح قابل خريد است، ولي امنيت را نمي‌توان خريد.
صدام 119راي جمع كرد، ترامپ 10راي
وزير امور خارجه گفت: در سال ۱۹۸۲ و در اوج جنگ تحميلي، «عصمت كتاني» سفير عراق در سازمان ملل متحد، رييس مجمع عمومي ملل متحد شد. با ۱۱۹ راي عليه ايران گفتند كه ايران مسوول ادامه جنگ است. اينها لكه‌هاي ننگي است كه سازمان ملل بايد حداقل مقداري تلاش كند تا آن را در سابقه خودش كمرنگ كند. ظريف افزود: امروز در جهان قدرت، اينها ابزارهاي مختلف قدرت است. ديپلماسي يك ابزار است، قدرت نظامي ابزار مهم‌تري است. توان ايجاد اجماع بين‌المللي نيز يك ابزار است. بالاخره از زماني كه عراق توانست در اوج جنايت و در اوج قانون‌شكني، ۱۱۹ راي بياورد و ما را متهم به ادامه جنگ كند، تا زماني كه دو ماه قبل رژيم ترامپ با ۱۱۰ راي در مقابل ۱۰ راي از ايران شكست خورد، تحولي صورت گرفته است و ما بايد اين تحول را بشناسيم، نه اينكه از آن ابزار توقع معجزه داشته باشيم. اينها ابزار و مولفه‌هاي قدرت است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون