• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4875 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند

اكران مستندي به تهيه‌كنندگي معتمدآريا

علي دهباشي، سرسختانه با كرونا مي‌جنگد

«سبالو»  به  اكران  رسيد
مستند «سبالو» به كارگرداني محسن نساوند و تهيه‌كنندگي فاطمه معتمدآريا از ۱۰ اسفندماه در سينماهاي «هنروتجربه» اكران مي‌شود. اين مستند كه از مدتي پيش آماده نمايش شده بود، از ۱۰ اسفندماه در سينماهاي «هنروتجربه» اكران  و آيين ديدار اين مستند ۱۰ اسفندماه ساعت ۱۸ در موزه سينما برگزار مي‌شود.   طراح پوستر اين فيلم محترم نساوند است. اين مستند روايتي از زندگي محمود بردك‌نيا، نوازنده سازهاي كوبه‌اي و آخرين بازمانده از نسل طلايي، نادر و منحصر‌به‌فرد سياهان مهاجر بوشهر است كه در لايه‌هاي زيرين خود نگاهي به تاثير غيرقابل انكار رنگين‌پوستان آفريقايي‌تبار در موسيقي آييني و سنتي جنوب ايران و بوشهر دارد. به گفته محسن نساوند كارگردان «سبالو»، پروسه توليد اين مستند ۸ سال به طول انجاميده است. تعدادي از عوامل مستند «سبالو» عبارتند از تهيه‌كننده: فاطمه معتمدآريا، كارگردان: محسن نساوند، فيلمبردار: آيين ايراني، بهتاش كمه‌زري، سعيد بوشهري، مهرداد افراسيابي و علي كارگر، موسيقي: حبيب مفتاح و محسن شريفيان، مشاور پروژه: سيف‌الله صمديان و انيس قناعت، صدابردار: محمد بوشهري و آريو انصاري و... .

علي دهباشي سرسختانه  با كرونا  مي‌جنگد 
فرزند علي دهباشي، از سلامت اين پيشكسوت ادبيات و فرهنگ ايران خبر داد و گفت: خوشبختانه پزشكان با تجويز دارو، از گسترش ويروس در سيستم تنفسي او جلوگيري كردند. شهاب دهباشي، در گفت‌وگو با ايرنا درباره وضعيت سلامتي پدرش پس از ابتلا به كرونا گفت: وضعيت ايشان رو به بهبود است و اكسيژن خون او به سطح معمول و امروز به عدد ۹۲ رسيده است. وي افزود: علي دهباشي در خانه بستري است و دستگاه‌هاي تنفسي لازم را هم در اختيار دارد، پزشكان به دقت وضعيت سلامتي ايشان را زير نظر دارند و در حال مداواي وي هستند. دهباشي در پاسخ به اين سوال كه بيماري تنفسي پدرش  براي وضعيت كرونايي او مشكل‌آفرين نبوده است؟ تشريح كرد: با توجه به اينكه وضعيت تنفسي ايشان در سال‌هاي اخير خيلي خوب نبوده است، پزشكان با همه توان تلاش كرده‌اند كه ويروس به ريه نرسد و بخش‌هاي عميق سيستم تنفسي را درگير نكند. فرزند علي دهباشي، با بيان اينكه هفته دوم بيماري بسيار مهم است، اضافه كرد: بايد ببينيم شرايط در ادامه به چه شكلي پيش مي‌رود و اميدواريم وضعيت ايشان پايدار بماند.

جزيياتي  از 
فصل  جديد  «خندوانه»
رامبد جوان ضبط فصل جديد «خندوانه» را آغاز كرده است و اين برنامه با رعايت پروتكل‌هاي كرونايي قبل از نوروز ۱۴۰۰ روي آنتن شبكه نسيم مي‌رود. به گزارش مهر، رامبد جوان اين روزها در تدارك ساخت دو پروژه سنگين است؛ فصل جديد برنامه «خندوانه» براي شبكه نسيم و سريال «مردم معمولي» در شبكه نمايش خانگي كه اين روزها توليدشان همزمان شده است. فصل جديد «خندوانه» ابتدا قرار بود نوروز ۹۹ روي آنتن برود اما رامبد جوان جزو اولين و حتي معدود افرادي بود كه با شروع كرونا و شيوع اين ويروس واگيردار در سطحي گسترده، خيلي جدي و به صراحت از ساخت اين برنامه انصراف داد. در اين يك‌سال كه مشخص شد اين ويروس بناي رفتن ندارد چند باري اعلام شد كه «خندوانه» به توليد مي‌رسد كه جدي‌ترين آن بعد از محرم و صفر بود. طي چند ماه اخير رامبد جوان با فراخوان‌هايي در صفحه شخصي خود از حضور استندآپ كمدين‌ها براي فصل جديد برنامه دعوت كرد و حالا فصل جديد «خندوانه» به روزهاي پخش نزديك شده است. به تازگي ساخت دكور جديد اين برنامه در برج ميلاد به پايان رسيده و ضبط برنامه نيز از روز گذشته هفتم اسفندماه آغاز شده است. «خندوانه» در فصل جديد با رعايت پروتكل‌ها و استفاده از ماسك ضبط مي‌شود و البته فاصله‌گذاري اجتماعي هم در محل استقرار مهمانان و مدعوين رعايت مي‌شود به گونه‌اي كه استوديوي اين برنامه به نسبت فصل‌هاي قبل كمترين تعداد حضار را در خود جاي داده است و تقريبا حدود ۴۰ نفر در استوديو حاضر خواهند بود. اين فصل از برنامه با ضبط چند قسمت، پخش خود را هم آغاز خواهد كرد و در روزهاي پاياني اسفندماه و قبل از نوروز ۱۴۰۰ روي آنتن خواهد رفت و قرار است تا بعد از ماه مبارك رمضان روي آنتن  باشد.

روايت  تاريخ  خونين  ژاپن 
در  سريال  جديد   نتفليكس
نتفليكس از سريال جديد خود درباره يك جنگجوي سامورايي رونمايي كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از الجزيره، شبكه نتفليكس از سريال درام ـ  مستند جديد خود با نام «عصر سامورايي: نبرد ژاپن» رونمايي كرده است. اين سريال بر اساس تحقيقات پژوهشگران و اسناد تاريخدانان قرون وسطي در ژاپن ساخته شده و درباره جنگ‌ يك سامورايي به نام «ماسامونه» براي آزادسازي منطقه شمال ژاپن در اواخر قرن ۱۳ و اوايل قرن ۱۴ است. سريال «عصر سامورايي: نبرد ژاپن» به مرحله‌اي از تاريخ فئودالي در ژاپن مي‌پردازد و بر اساس واقعيات تاريخي ژاپن بر زندگي شخصيتي به نام ماساميوني معروف به «اژدهاي يك چشم» تمركز دارد. ماساميوني يكي از معروف‌ترين شخصيت‌هاي اسطوره‌اي در ژاپن و جزو چهار جنگجويي است كه براي متحد و يكپارچه كردن ژاپن تمام تلاش خود را كردند. ژنرال جوان براي اينكه در ژاپن فئودال به راس قدرت برسد تمام تلاش خود را كرد و برادرش را هم از سر راه برداشت تا از موروثي بودن حكومت ميان فرزندان خودش مطمئن شود. او زماني كه تنها ۱۷ سال داشت رهبري قبيله پدرش را بر عهده گرفت و با تسخير قبايل مجاور قصد داشت تا شمال ژاپن را متحد كند. اين سامورايي پس از ابتلا به آبله و از دست دادن يك چشم به اژدهاي يك چشم مشهور شد. كلاه جنگي اين شخصيت تاريخي در سريال جديد نتفليكس از شخصيت «دارث ويدر» در سري فيلم‌هاي معروف «جنگ ستارگان» (جورج لوكاس) الهام گرفته شده است. سريال جديد نتفليكس برهه‌اي خونين از تاريخ ژاپن درباره جنگ قبايل مختلف و خانواده‌ها را روايت مي‌كند. نتفليكس در سال گذشته سه سريال مستند با موضوع تاريخ امپراتوري‌ها از جمله درباره امپراتوري عثماني ساخته است. الجزيره نوشته است: «هر چند سريال‌هاي تاريخي نتفليكس را نمي‌توان به عنوان منبعي موثق براي پي بردن به حقايق تاريخي به حساب آورد، اما قطعا با تماشاي آنها مي‌توان به سرنخ‌هايي از حقايقي در دل تاريخ كشورها و امپراتوري‌ها  دست پيدا  كرد.»

استيون سودربرگ يك فيلم جديد مي‌سازد
استيون سودربرگ فيلم بعدي‌اش را با عنوان «KIMI» با بازي زويي كراوتيس مي‌سازد. فيلم بعدي استيون سودربرگ به نام «KIMI» پس از قرارداد كلي وي با سرويس استريمينگ اچ‌بي‌او مكس كه اوايل سال جديد وضع شد، براي اين شبكه ساخته مي‌شود. اين فيلم با تمركز بر فردي است كه كارش بر فناوري استوار است. وي هنگام بازبيني معمولي داده‌ها شواهدي ضبط شده درباره يك جنايت خشن را كشف و سعي مي‌كند آن را به روساي شركت گزارش كند؛ اما متوجه مي‌شود به منظور انجام اين كار بايد كاري را كه بيش از همه از آن وحشت دارد انجام دهد: اينكه از آپارتمانش خارج شود. نقش اين زن را زويي كروايتس بازي خواهد كرد. ديويد كوپ فيلمنامه اين فيلم را نوشته و همراه مايكل پولار آن را تهيه هم مي‌كند. ژانويه امسال سودربرگ با عقد يك قرارداد كلي سه ساله همراهي‌اش با اچ‌بي‌او و اچ‌بي‌او مكس را شروع كرد. وي تاكنون فيلم «حركت ناگهاني ممنوع» را كه تريلري جنايي است با بازي دان چيدل، بنسيو دل تورو، ديويد هاربر و جان هم براي همين شبكه ساخته است. در دسامبر اچ‌بي‌او مكس درام-كمدي وي با عنوان «بگذار همه آنها حرف بزنند» را با بازي مريل استريپ پخش كرد. كراويتس بازيگر فيلم «بتمن» در كنار رابرت پتينسون بوده و در نقش زن‌گربه‌اي بازي كرده است. اين فيلم قرار است ۴ مارس ۲۰۲۲ اكران شود. وي به تازگي بازيگر دو مجموعه تلويزيوني هم بوده است. سودربرگ نامزدي اسكار فيلمنامه را براي «جنسيت، دروغ‌ها و نوار ويديو» كسب كرده و دو بار نامزدي بهترين كارگرداني اسكار را در كارنامه دارد كه براي «ارين بروكوويچ» و «ترافيك» بوده و براي دومي اين جايزه را دريافت كرده است.

«كوچه  ژاپني‌ها»  از  نيمه گذشت
فيلمبرداري «كوچه ژاپني‌ها» به كارگرداني اميرحسين ثقفي و تهيه‌كنندگي علي‌اكبرثقفي به نيمه رسيد. همچنين با پيوستن علي اوجي، شقايق فراهاني، تينو صالحي، يزدان فتوحي، محمود نظرعليان، سارا  محمدي، بيتا  خردمند، علي فتحعلي، سعيد كريمي، نفس بازغي و نيكي مظفري ليست بازيگران اين فيلم سينمايي تكميل شد. پيش از اين مجيد مظفري، رضا يزداني، شيدا يوسفي، پيام احمدي‌نيا و فرهاد قائميان مقابل دوربين فرشاد گل سفيدي به ايفاي نقش پرداخته‌اند. «كوچه ژاپني‌ها» كه فيلمنامه آن را اميرحسين ثقفي و علي اصغري به‌طور مشترك به نگارش درآورده‌اند، پنجمين فيلم سينمايي ثقفي بعد از فيلم‌هاي «همه ‌چيز براي فروش»، «مرگ كسب و كار من است»، «مردي كه اسب شد» و «روسي» است. در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «تو نميتوني با پول همه ‌چيز و همه كس و بخري يه روزي يه جايي يه شب يه وقتي يكي بالا سرته، كوچه ژاپني‌ها.» «كوچه ژاپني‌ها» در بستر متفاوتي نسبت به آثار پيشين سازنده‌اش روايت مي‌شود.

«كودتاي ۵۳» در  رقابت اسكار  بهترين  فيلم
مستند «كودتاي ۵۳» به عنوان يكي از ۳۶۶ فيلم واجد شرايط رقابت در شاخه بهترين فيلم نود و سومين دوره جوايز سينمايي اسكار معرفي شد. به گزارش ايسنا، آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اسكار فهرستي از ۳۶۶ فيلم سينمايي را منتشر كرد كه امسال واجد شرايط رقابت در شاخه بهترين فيلم جوايز اسكار ۲۰۲۱ خواهند بود و مستند «كودتاي ۵۳» به كارگرداني تقي اميراني و محصول مشترك ايران، انگلستان و امريكا نيز در اين فهرست حضور دارد. در اين مستند بلند و ۱۲۰ دقيقه‌اي كه درباره وقايع سياسي منتهي به كودتاي ۲۸ مرداد در ايران است، «ريف فاينز» بازيگر نامزد جايزه اسكار و برنده بفتا در نقش «نورمن داربي‌شر» مامور سرويس جاسوسي MI6 حضور دارد و «والتر مرچ» تدوينگر برنده سه جايزه‌ اسكار نيز تدوين و طراحي صدا ساخته تقي اميراني را بر عهده داشته است. «كودتاي ۵۳» پيش از اين واجد شرايط رقابت در شاخه بهترين مستند بلند نيز شده بود اما  به  جمع نامزدهاي  اوليه اين شاخه راه  نيافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون