• ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

حسيني‌ميلاني:

دولت‌ها سهم‌شان را به مديريت‌ شهري پرداخت نمي‌كنند

رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران گفت: براي پيشبرد شهرهاي پاك در كل كشور نيازمند ۱۵ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري توسط دولت طي پنج سال هستيم.به گزارش مهر، سيد آرش حسيني‌ميلاني در همايش بررسي چالش‌ها و رويكردهاي محيط زيستي كه از سوي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا برگزار شد، افزود: نگاه به روند گذشته موجب شده تا به اين جمع‌بندي برسيم كه ظرفيت خدمت‌رساني طبيعت در كلانشهرهاي كشور ديگر پاسخگوي سطح آلايندگي و تقاضاهاي موجود نيست. به عبارت ديگر، ما در كلانشهرها از آستانه تحمل طبيعت عبور كرده‌ايم.او ادامه داد: در شرايط فعلي ناگزير هستيم سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه را با رويكرد تاب‌آوري محيط زيستي طراحي و اجرا كنيم.عضو شوراي شهر تهران ظرفيت‌هاي طبيعي شهر مانند توان تهويه طبيعي، ظرفيت آبدهي آبخوان، باغات و روددره‌ها و همچنين زيرساخت‌هاي شهري مانند سيستم حمل و نقل عمومي، سيستم تصفيه پساب و بازچرخاني آب و همچنين سيستم فضاي سبز شهري را اركان اصلي تاب‌آوري شهر برشمرد و اظهار داشت: توان تهويه طبيعي هر شهري با شهر ديگر متفاوت است. مثلا اين توان در تبريز بيشتر بوده يا در تهران، اين توان در بازه ۱۲۰ روزه آبان تا بهمن كاهش مي‌يابد كه اثر آن را در افزايش آلودگي هوا مشاهده مي‌كنيم.حسيني‌ميلاني با بيان اينكه حدود ۹۰ درصد از لكه‌هاي سبز حاشيه روددره‌هاي شهري تهران نابود شده‌اند، تصريح كرد: هدف مديريت شهري در دوره پنجم حفاظت از ظرفيت‌هاي طبيعت شهري با رويكرد جلوگيري از تخريب بيشتر آنها و تلاش براي احيا بوده است.او با بيان اينكه استفاده از آب شرب در تهران از آستانه تحمل آبدهي آبخيزهاي اطراف و آبخوان آن عبور كرده است، خاطرنشان كرد: بر اساس پيش‌بيني وزارت نيرو تا سال ۱۴۱۰، ما نيازمند تامين آب براي ۱۱.۵ ميليون نفر هستيم. در گذشته براي تامين آب شرب، سدهايي در شعاع ۱۰۰ كيلومتري تهران ساخته شد اما اينك جايي ديگر باقي نمانده كه سدي ساخته يا آب آن به تهران آورده شود. به همين خاطر، تهران مجبور به استفاده از ظرفيت‌هاي موجود و مديريت مصرف است.سخنگوي كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با تاكيد بر ضرورت افزايش تاب‌آوري شهر تهران در برابر شوك‌ها و استرس‌ها ابراز داشت: در برابر شوك‌هايي چون سيلاب و زمين‌لرزه در كنار استرس‌هايي نيز آلودگي هوا و خشكسالي، ضرورت دارد تاب‌آوري كلانشهرها در برابر آنها افزايش يابد تا شهر به شرايط پايداري برسد. حسيني‌ميلاني سه موضوع آلودگي هوا، خشكسالي و پسماندهاي شهري را چالش‌هاي اصلي محيط زيست شهري كلانشهرها برشمرد و بيان كرد: تهران در رتبه‌بندي جهاني كيفيت هوا در سال ۲۰۱۹ از ميان ۸۹ كلانشهر، در جايگاه بيست و چهارم از نظر آلودگي قرار دارد و ميزان متوسط ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون آن به صورت سالانه بيشتر از ۲.۵ برابر استاندارد جهاني است.او با بيان اينكه ميزان روزهاي ناسالم كلانشهرهاي كشور در سال ۹۹ نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته است، يادآور شد: به‌رغم تلاش‌هاي ۳۰ ساله براي كاهش آلودگي هوا، كشور در تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي و توسعه مترو ناموفق بوده و دچار عقب‌افتادگي‌هايي نسبت به برنامه‌هاي مصوب شده است. به گونه‌اي كه تهران فقط موفق به احداث از نيمي از خطوط در مقايسه با هدف مصوب در برنامه خطوط ريلي مترو شده و اين رقم در ساير كلانشهرها ۳۰ درصد است و از سوي ديگر در كشور ۱.۵ برابر ميزان فعلي ناوگان، نيازمند واگن هستيم.عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران با اشاره به تجربه مكزيكوسيتي براي كاهش آلودگي هوا عنوان كرد: مكزيكوسيتي در دهه ۸۰ و ۹۰ ميلادي از آلوده‌ترين شهرهاي جهان بود. اين شهر دوبرابر تهران داراي جمعيت است. آنها با اجراي برنامه‌هاي ۱۰ ساله و پنج ساله اقدام به كاهش آلودگي هوا كردند. طيف متنوعي از اقدامات مانند جابه‌جايي صنايع، اصلاح سوخت، نوسازي ناوگان اتوبوسراني، توسعه مترو، برقي‌سازي خودروها و… در اين راستا انجام شد و به موفقيت خوبي دست يافتند. نكته اينجاست كه اين شهر بيست سال زودتر از تهران احداث خطوط مترو را شروع كرده و ميانگين طول دوره ساخت هر خط مترو زير ۵ سال است.حسيني‌ميلاني با بيان اينكه تاخير در توسعه مترو و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي توان شهر را براي مقابله با آلودگي هوا كاهش مي‌دهد، گفت: ميانگين بهره‌برداري از نخستين فاز هر خط مترو در تهران ۱۰ سال و بهره‌برداري و تكميل كليه ايستگاه‌ها ۲۵ سال زمان مي‌برد. سهم دولت در تامين مالي توسعه مترو در ۲۰ سال گذشته همواره نزولي بوده و ميانگين آن، حدود ۲۰ درصد است و عمده بار، بر دوش مديريت شهري بوده است.او درباره فضاهاي سبز شهري هم اظهار داشت: افزايش فضاهاي سبز شهري همواره جزو مطالبات شهروندان بوده است. طبق قانون هواي پاك حداقل سرانه هر نفر در شهرهاي بالاي ۵۰ هزار نفر، ۱۵ مترمربع به ازاي هر نفر است. اين نرخ هم‌اكنون در تهران ۱۶.۴ مترمربع به ازاي هر نفر است. در شهر تهران، تا بهمن امسال ۲۲۸۹ بوستان شهري وجود دارد كه نيازمند تامين آب هستند. هم‌اكنون براي آبياري آنها از سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني استفاده مي‌شود.رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري افزود: وزارت نيرو درصدد تغيير در ميزان تخصيص بهره‌برداري شهرداري تهران در استفاده از چاه‌ها و سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني است. در اين چارچوب تفاهمنامه‌اي ميان شهرداري و وزارت نيرو به امضا رسيد كه بر اساس آن، استفاده از پساب براي آبياري فضاهاي سبز از هفت ميليون مترمكعب فعلي بايد به ۱۴۵ ميليون مترمكعب در سال ۱۴۱۰ برسد و استفاده از آب چاه‌ها از ۱۳۳ ميليون مترمكعب به ۸۰ ميليون مترمكعب كاهش يابد.حسيني‌ميلاني تغيير الگوي كشت، كاشت گياهان بومي مقاوم در برابر كم‌آبي و توقف توسعه چمن‌كاري را از ديگر اقدامات موثر براي جلوگيري از افزايش مصرف آب براي آبياري فضاهاي سبز دانست و تصريح كرد: با تغيير الگوي كشت و توقف چمن‌كاري ۲۰ درصد از مصرف آب براي آبياري فضاهاي سبز كاهش مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون