نوشتن در تجارت آنلاين
رامين يزدانشناس
نكته مشترك براي كسب مهارت در نوشتن، چه ادبي و چه تجاري اين است كه خواننده خوبي باشيم و زياد بخوانيم. با مطالعه و خواندن محتواهايي كه ديگران توليد كردهاند، ميتوانيم سبك مورد علاقه خودمان را پيدا كنيم. نقاط قوت و ضعف آن روش را از نگاه خودمان، به عنوان يك مخاطب بررسي كنيم. قدم بعدي در توليد محتوا اين است كه مخاطب كالا يا خدمات خود را به خوبي بشناسيم. دانستن اينكه چه طيف سني، با چه علايقي، از كدام سطح تحصيلي، با چه توان اقتصادي احتمال دارد به آنچه ما عرضه ميكنيم توجه كنند، به ما كمك ميكند كه در توليد محتوا، از مطالب و شيوهاي استفاده كنيم كه بيشترين احتمال جذب آنها را داشته باشد. گرچه پيشتر گفتيم كه توليد محتواي تبليغاتي مستلزم اين نيست كه ما نويسنده موفقي باشيم ولي نفيكننده اين مساله نيست كه براي نويسنده خوب شدن در هر زمينه و از جمله تبليغات بايد زياد نوشت. بايد مستمر در مورد كسب و كار خود، محتوا توليد كنيم، بازخورد و نظر مخاطبان و ميزان جذب آنان را رصد كنيم. در توليد محتوا، مخاطبان و مشتريان بالقوه را در نظر داشته باشيم و براي آنها بنويسيم. در نظر بگيريم كساني كه اين مطالب را ميخوانند ممكن است هيچ سابقه ذهني يا اطلاعات قبلي دقيقي از كار يا خدمات ما نداشته باشند و بايد از نوشته ما، اطلاعات روشن و صحيح دريافت كنند هر قدر كه در مطالب ادبي و داستانسرايي، بلند بودن متن ميتواند دلانگيز و شايد نشانه تبحر نويسنده باشد در توليد محتواي تجاري، نتيجه عكس خواهد داد. براي اينكه در اين زمينه الگويي براي توليد مطلب داشته باشيم همواره تئوري «فرصت ارايه آسانسوري» را در نظر داشته باشيم. به اين صورت كه بايد در نظر بگيريم با يك سرمايهگذار يا فردي كه ميتواند مشتري ما باشد در يك آسانسور به هم رسيدهايم و به اندازه زمان كمي كه در آسانسور همسفر هستيم، فرصت داريم محصول يا كسب و كار خودمان را معرفي كنيم. كشف اينكه چه چيزي، محصول يا خدمات ما را منحصربهفرد ميكند، قدم بعدي است و احتمالا خود ما و تواناييهايمان قسمت مهمي از اين كشف خواهيم بود. انتخاب عنوان به اندازه كل متن ميتواند مهم باشد. عناوين زيبا، چشمنواز، پرمحتوا و جذاب ميتواند سبب شود كه مخاطب بقيه مطلب را بخواند. استفاده از كلمات كليدي، چالشبرانگيز و جذاب در عنوان ميتواند قدم اول و استوار جذب مخاطب باشد. در كنار همه اين مطالب، يك اصل را همواره به ياد داشته باشيم و به خودمان متذكر شويم؛ در توليد محتوا، ارايه توضيحات، توصيف محصول يا خدمات و ارايه ويژگيهاي خودمان با مخاطب صادق باشيم. ترفندهاي فريبنده و مطالب دروغين شايد سريع مخاطب جذب كند ولي به همان سرعت هم باعث دوري كردن افراد خواهد شد. مشتريان بياعتماد شده يا مخاطبان سرخورده يا فريب داده شده تمامي تلاشهاي ما را نقش برآب خواهند كرد و بنيان كسب و كارمان را به باد خواهند داد.