• ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4891 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ اسفند

گزارش بررسي سانحه هواپيماي اوكرايني منتشر شد

سازمان هواپيمايي كشوري ضمن اداي احترام به شهداي سانحه هواپيمايي اوكراين و ابراز همدردي عميق و مجدد با خانواده‌هاي داغدار اين عزيزان، گزارش بررسي سانحه هواپيماي اوكرايني را برابر استانداردهاي بين‌المللي در تارنماي عمومي اين سازمان منتشر كرد. به گزارش تسنيم، اين گزارش كه با اهداف پيشگيرانه تهيه شده، مشتمل بر تشريح تمامي اطلاعات، يافته‌ها، تحليل ‌و نتيجه‌گيري تخصصي 12 گروه كارشناسي بوده و اقدامات اصلاحي را در ابعاد بين‌المللي درخواست كرده است.در صفحات پاياني اين گزارش مفصل و در بخش نتيجه‌گيري گزارش، ذيل عنوان يافته‌ها آمده است: «در ساعت 6 و 12 دقيقه روز 18 دي ‌ماه 98، هواپيماي بويينگ 737 با علامت ثبت UR-PSR كه داراي صلاحيت پروازي مناسب براي انجام پرواز بوده توسط گروه پروازي داراي صلاحيت طي پرواز شماره PS752 متعلق به شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال از باند پرواز فرودگاه امام خميني (ره) تهران پرواز خود را آغاز مي‌كند و در ساعت 6 و 18 دقيقه در نزديكي فرودگاه سقوط مي‌كند. حال آنكه بنابر اين گزارش، هواپيما توسط يك سامانه دفاع هوايي به اشتباه به عنوان يك هدف متخاصم شناسايي شده و 2 موشك به ‌سمت پرواز PS752 شليك شده است. اين گزارش همچنين با ذكر زمان دقيق انفجار «سرجنگي موشك اول»، آورده كه «تقريبا به‌ صورت همزمان، ارسال سينگنال‌هاي ترانسپاندر راداري هواپيما و ضبط داده‌ها در ضبط‌كننده داده‌هاي پروازي متوقف مي‌شود.» در بند بعدي اين گزارش آمده است: «انفجار موشك در مجاورت هواپيما باعث آسيب به سيستم‌هاي هواپيما شده و نشانه‌هاي گسترش آسيب به هواپيما با گذشت زمان مشاهده مي‌شود.» همچنين آمده است: «پس از انفجار موشك اول، هر سه نفر گروه پروازي زنده بودند و به نظر مي‌رسد دچار آسيب‌ديدگي جسماني نشده و در حال مديريت شرايط به وجود آمده بوده‌اند.» اين گزارش همچنين با ذكر زمان دقيق شليك موشك دوم در ساعت 6 و 15 دقيقه و 9 ثانيه، آورده است: «هر چند محتمل است انفجار اين موشك روي هواپيما غيرموثر بوده باشد، اظهارنظر درخصوص انفجار و اثر اين موشك با قطعيت قابل‌قبول امكان‌پذير نيست.» از ديگر نكات اشاره شده در اين بخش اشاره به زمان اصابت هواپيما با زمين و انفجار هواپيما پس از آن است؛ «هواپيما يكپارچگي نسبي خود را حفظ كرده و در ساعت 6 و 18 دقيقه و 23 ثانيه در منطقه خلج‌آباد در نزديكي شهريار در جنوب تهران با زمين اصابت كرده و منفجر مي‌شود.» همچنين در اين گزارش تاكيد شده است: «فرستنده ELT خودكار هواپيما فعال نشده و آنتن فرستنده سيگنال به ماهواره به ‌دليل شدت ضربه از بدنه جدا شده بود، ماهواره‌هاي بين‌المللي موفق به شناسايي محل سانحه نشده بودند. اين گزارش با استناد به نظر كارخانه سازنده، بر آسيب‌پذير بودن ELT تاكيد كرده و در ادامه آورده است: «وضعيت فني، عملياتي هواپيما، مسير پروازي و ارتفاع آن، نقشي در ايجاد زمينه خطا براي شناسايي اشتباه نداشته است.» اين گزارش در بخش پاياني نتيجه‌گيري كه با عنوان «علت سانحه و عوامل تاثيرگذار» منتشر شده، «علت رخداد» را به اين ترتيب توضيح داده است: «شليك دو موشك زمين به هوايي پدافند هوايي به ‌سمت هواپيماي UR-PSR با شماره پرواز PS752، انفجار سرجنگي موشك اول در مجاورت هواپيما و آسيب به سيستم‌هاي هواپيما و گسترش اين آسيب منجر به برخورد هواپيما به زمين و انفجار آن شده است.» همچنين در بخش دوم اين قسمت با عنوان «ساير عوامل تاثيرگذار» آمده است: «لايه‌هاي دفاعي پيش‌بيني شده در ارزيابي ريسك فضاي پروازي به ‌دليل وقوع خطايي كه در محاسبه مخاطرات پيش‌بيني نشده بود، ناكارآمد گرديد و براي حفاظت از ايمني پرواز برابر مخاطرات ناشي از آمادگي نيروهاي نظامي موثر  واقع  نشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون