جزيياتي از معافيت مدارس از پرداخت بهاي انرژي
معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه چندسالي است كه مدارس از پرداخت بهاي انرژي در حد الگوي مصرف معاف شدهاند، گفت: به دنبال تفاهمي با وزارت نيرو هستيم كه اقليم مدارس براي استفاده از انرژي مورد توجه قرار بگيرد. علي الهيار تركمن در گفتوگو با ايسنا، درباره نظام تامين مالي وزارت آموزش و پرورش توضيحاتي ارايه و اظهار كرد: نظام تامين مالي در آموزش و پرورش كه به گستردگي ايران پهناور است داراي يك سيستم پيچيده است. اقلام هزينهاي در آموزش و پرورش، نوع هزينههايي كه داريم، جامعه مخاطب و مناطقي كه بايد آموزش در آنجا برقرار باشد بسيار متنوع است و اين نظام تامين مالي از قانون اعداد بزرگ پيروي ميكند. وي با اشاره به وضعيت سرانه مدارس و عدم اجراي كامل اصل ۳۰ قانون اساسي گفت: طبق اصل ۳۰ قانون اساسي، هدف اصلي ارايه آموزش و پرورش رايگان براي همه اقشار تا پايان دوره متوسطه است. البته شوراي نگهبان در دهه ۷۰ استفساريهاي داشته و ذكر كرده كه اين كار بايد در حد توان دولت انجام شود كه از همان مدارس غيردولتي وارد سيستم شدند. معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه چندلايه براي اجرا و تحقق اصل ۳۰ داريم، گفت: لايه اول اينكه آموزش رايگان باشد و دانشآموز هيچ شهريهاي نپردازد و به علت عدم پرداخت پول از تحصيل باز نماند كه اين مهم در مدارس دولتي اجرا ميشود. از منتقدان جدي تعدد مدارس هستم. اما در اينجا صحبت از سيستم آموزش دولتي و آموزش رايگان است كه اكنون در سيستم آموزش دولتي برقرار است. در لايه اول آموزش ما، آموزش شهريهاي نيست. وي ادامه داد: لايه دوم بحث تامين منابع آموزشي است. با يارانه دولت به كتابهاي درسي، بخشي از هزينه هم برعهده والدين قرار ميگيرد كه اندك است. سياستهاي حمايتي ديگري هم داريم. الهيار با بيان اينكه لايه سوم، برقراري محيط مناسب آموزش است اظهار كرد: اين لايه به تامين بهاي آب، برق، گاز، تامين مواد اوليه و هزينه نگهداري از مدرسه مربوط ميشود. مشكل ما در اين لايه سوم است و نبايد بگوييم كل اصل ۳۰ قانون اساسي زير سوال است. همانطور كه گفته شد در لايه سوم چندهزينه داريم كه مهمترين آن هزينه حاملهاي انرژي است كه خوشبختانه با پيگيريهاي وزارتخانه و حسن نگاه نمايندگان چندسالي است كه مدارس از پرداخت بهاي انرژي در حد الگوي مصرف معاف شدهاند. البته در وزارت نيرو تا جايي كه توانستند مقاومت كردند اما اكنون اين مقاومت كمتر و همنواييها بيشتر شده است.معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: به دنبال تفاهمي با وزارت نيرو هستيم كه اقليم مدارس براي استفاده از انرژي مورد توجه قرار بگيرد. در سال سوم اجراي اين قانون هستيم و اجراي آن رو به جلو و پيشرفت است.