• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4897 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ فروردين

رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت خطاب به صداوسيما مطرح كرد

چرا از شكست امريكا فيلم نمي‌سازيد؟

دولتي‌ها به مذاكرات وين خوشبينند و پايان تحريم‌ها را نزديك مي‌دانند. شايد از همين روي رييس‌جمهوري اين روزها كه همه كشورهايي كه در برجام بودند در اتريش اجتماع كرده‌اند و با تركيب‌هاي مختلف، تركيب 1+4 با حضور ايران، تركيب 1+4 جداگانه با حضور امريكا گفت‌وگو مي‌كنند را «فصل تازه‌ تجديد حيات برجام» توصيف كرده است. مذاكراتي كه به گفته روحاني از آن يك صدا شنيده مي‌شود و آن اين است كه «هيچ راه‌حلي بهتر از توافق برجام و هيچ مسيري جز اجراي كامل برجام وجود ندارد.»
رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت روز چهارشنبه كه همزمان با مذاكرات وين برگزار مي‌شد بار ديگر از جنگ 3 ساله اقتصادي عليه ايران گفت و شرح داد كه در شرايط سخت براي ارزاق عمومي و كالاهاي ضروري سيستم كوپني برقرار شود كه دولت زير بار آن نرفت و كالاهاي مورد نياز را تامين كرد، هر چند با قيمت‌هاي نامتعادل و گران و... او همچنين تاكيد كرد كه امريكا به صراحت اعلام كرده كه سياست تحريم شكست خورده و فشار حداكثري جواب نمي‌دهد و راهي به جز مذاكره نيست و اگر شما آماده‌ايد، حاضريم مستقيم با شما بنشينيم و مذاكره كنيم، شما آماده نيستيد حاضريم غيرمستقيم با 1+4 مذاكره كنيم. او اين تغيير روابط را به موفقيت توصيف كرد و با بياني كنايي مخالفان دولت را نقد كرد و گفت كه «رسانه‌هاي ما و فضاي مجازي ما، فضاي حقيقي ما؛ مي‌خواهند اين واقعيت را بپوشانند، مي‌خواهند اين پيروزي را تحريف كنند.»
از آنجا كه چالش دولت و صداوسيما بار ديگر بر سر پخش سريال «گاندو» بالا گرفته، حسن روحاني در نشست ديروز بدون اشاره به اين موضوع شكست‌هاي امريكا در 3 سال اخير را يادآور و معترض شد كه «چرا براي اين شكست از پول ملت فيلم درست نمي‌كنيد؟ اگر بناست از پول ملت فيلم درست كنيد و نمايش بدهيد، از واقعيت‌ها فيلم درست كنيد. حقيقت‌ها را به مردم بگوييد، پيروزي ملت را بگوييد. نبايد به مردم غيرواقعي بگوييم، نبايد واقعيت‌ها را تحريف كنيم. چرا دشمن ما شكست خورد؟»

بازگشت  در  برابر  بازگشت
رييس‌جمهوري در ادامه سياست جمهوري اسلامي در قبال ايالات متحده را يادآور و متذكر شد: «ما مي‌‌گوييم به تمام تعهدات برجامي خود برمي‌گرديم در صورتي كه امريكا برگشته باشد و ببينيم در عمل هم اجرا مي‌كند. يك حرف منطقي مي‌زنيم، ما حرف غيرمنطقي نمي‌زنيم. صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌اي‌مان را با همين ندا به گوش جهانيان مي‌رسانيم. دنبال اين نيستيم كه فعاليت غيرصلح‌آميز انجام دهيم.» او همچنين ادامه داد: «اينكه گفتيم پروتكل الحاقي را اجرا نمي‌كنيم، اينها موقت است، گفتيم ما سانتريفيوژ‌هاي جديد و مدرن را فعال مي‌كنيم، اينها موقت است. همه اينها موقت است، اگر آنها به كل تعهدات برگردند ما هم به كل تعهدات خود برمي‌گرديم و اين مساله بسيار مهمي است كه مردم ما الحمدالله امروز مي‌بينند.»
حسن روحاني با اشاره به اينكه فصل جديد برجام از ديروز آغاز شده، گفت: «اين فصل جديد و تازه از ديروز آغاز شد. اگر طرف مقابل ما يعني امريكا جديت و صداقت از خود نشان دهد، همين دو تا، بيشتر نمي‌خواهيم، اگر جديت كافي و صداقت لازم از خودش نشان دهد، به نظر من در يك زمان كوتاهي مي‌توانيم مذاكره كنيم. اگر جايي مذاكره لازم است با 1+4، بدون مذاكره هم امريكا مي‌تواند تعهداتش را اجرا كند، حال دنبال بهانه است كه اينها بايد تبيين و تدوين شود، اشكالي ندارد و براي اين هم حرفي نداريم، ولي راه ما همان است كه مقام معظم  رهبري تصريح كردند.» چه پيش از انعقاد قرارداد برجام و چه پس از آن اظهارات غيرواقعي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي در كشور از سوي جريان مخالف گفته و شنيده مي‌شد، اظهاراتي كه روحاني آنها را دروغ توصيف كرد و گفت: «مي‌گفتند اينها هسته‌اي را فروختند، هسته‌اي نداريم، تمام شد، تعطيل كردند ديگر كاري نمي‌توانيم انجام دهيم، آنجا را سيمان ريختند، اينجا را چه كار كردند، اينجا را بريدند، حرف‌هاي دروغ و اين دروغ الحمدلله آشكار شد. مجلس مصوبه‌اي به تصويب رساند كه نظرمان را درباره آن همان وقت گفتيم و بر نظر خودم هم باقي هستم، ولي اين مصوبه يك خاصيت داشت و ‌آن خاصيت اين بود كه واقعيت توانمندي هسته‌اي ما به خوبي آشكار شد يعني وقتي آنها نشسته بودند و مي‌گفتند سازمان انرژي اتمي طراحي كند و 20درصد را اجرا كند حالا بعيد است بتوانند ولي نه تنها 20درصد در زمان مشخص و معين راه افتاد حتي بسيار بيشتر از آنچه مصوب بود توليد شد و قدرت توليد داريم؛ در بقيه چيزها هم همين‌طور است.

تحريم  واقعيت  است، نه  بهانه
او بعد از ماجراي برجام به موضوع واكسن و واكسيناسيون پرداخت و تاكيد كرد كه بايد اين فرآيند با شفافيت كامل براي مردم توضيح داده شود و گفته شود كه «چند دوز واكسن وارد شده؟ از كجا وارد شده؟ و به چه گروه‌هايي تزريق شده است؟» او همچنين شرح داد كه اگرچه براي توليد واكسن داخلي تلاش‌هاي زيادي صورت گرفته و تا اوايل خرداد پاستور واكسن خود را عرضه مي‌كند اما تلاش‌هايي براي نرسيدن واكسن به ايران نيز صورت گرفته است. او توضيح داد كه با توجه به تحريم‌هاي امريكا در حالي كه قرار بود محموله واكسن خريداري شده از كواكس اسفند برسد به اواخر فروردين موكول شد و به جاي 16 ميليون و 800 دوز، 700 دوز واكسن دريافت كرديم. همچنين به گفته روحاني واكسن خريداري شده از هند به دلايلي به يك باره با مشكلاتي مواجه شد و يك دادستاني خروج واكسن از هند را ممنوع كرد. همچنين برخي كشورها به دليل اينكه بخش‌هايي از اين واكسن را از شركت‌هايي تهيه مي‌كنيم كه آن شركت‌ها با امريكا در رابطه‌اند اجازه فروش به ايران را ندارند. او بعد از شرح حال خريد واكسن تاكيد كرد كه تحريم يك واقعيت است نه بهانه.

 


رييس  سازمان  انر‍ژي اتمي  در حاشيه جلسه  هيات دولت  از  دستاوردهاي هسته‌اي  اين  سال‌ها  گفت

توقف  تورهاي  مسافرتي  و  عدم توقيف  «كلاب‌هاوس»

در آستانه روز ملي فناوري هسته‌اي علي‌اكبر صالحي كه كمتر در حاشيه دولت در جمع خبرنگاران حضور پيدا مي‌كند، به تشريح دستاوردهاي هسته‌اي طي مدت اخير پرداخت. او با اشاره به برگزاري مراسم روز فناوري هسته‌اي اعلام كرد كه 133 دستاورد هسته‌اي به نمايش درمي‌آيد. رييس سازمان انرژي اتمي همچنين توضيح داد كه در حال حاضر 15 نوع سانتريفيوژ داريم كه در حال غني‌سازي اورانيوم هستند كه پيش از برجام، حداكثر غني‌سازي‌ ۱۳ هزار سو بود اما الان بدون اينكه تمام امكانات‌مان را بسيج كنيم، ۱۶۵۰۰ سو غني‌سازي داريم. به گفته او در حال حاضر 5 تن اورانيوم غني شده و حدود ۵۷  كيلوگرم  اورانيوم ۲۰  درصد  نيز  داريم.
تورهاي  مسافرتي  متوقف  شدند
محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز در مورد اختلافات اخير ميان وزارت بهداشت و وزارت كشور بر سر بستن مرزها با تركيه اظهارنظر كرد. او توضيح داد كه مصوبه ستاد ملي مبني بر مسافرت‌هاي برون‌مرزي براي قطع تورهاي مسافرتي است، اما پروازها با رعايت پروتكل‌هاي شديدتر و داشتن تست Pcr منفي كه از قبل هم بوده است و همچنين راستي‌آزمايي وزارت بهداشت انجام مي‌شود. او يادآور شد كه مرزهاي زميني براي تبادل تجاري باز است و كنترل‌هاي بهداشتي انجام  مي‌شود. 
قرار نيست  «كلاب‌هاوس»  فيلتر  شود
محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در حاشيه نشست دولت در پاسخ به سوالي در مورد كلاب‌هاوس و احتمال فيلتر آن گفت: «اينكه فضاي مجازي، مجادلات و فحاشي را به گفت‌وگو و تعامل اجتماعي سوق داده، اميدبخش است. بايد از ايجاد فضاي گفت‌وگو استقبال كرد.» او در مورد اعتراض صداوسيما به اين پلتفرم جديد نيز گفت كه «ناراحتي صداوسيما مثل بسياري ديگر از رفتارهاي آنها براي من هم قابل درك نيست، كساني كه به دنبال افزايش همبستگي ملي هستند از اين گفت‌وگوها حمايت مي‌كنند. گفت‌وگوهاي صوتي يك نوآوري جديد در فضاي مجازي دنياست و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرم‌هاي ايراني هم استقبال و حمايت مي‌كنيم.» او همچنين در واكنش به شايعاتي مبني بر فيلتر كلاب‌هاوس تاكيد كرد: «همان‌طور كه دادستان محترم كل كشور ديروز گفته بودند، مبحثي براي بستن اين پلتفرم مطرح نشده  است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون