• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

دونالد ترامپ با حمايت اهدا‌كنندگان مالي خرد، قدرت مالي بيشتري از كميته ملي حزب جمهوري‌خواه دارد

مهماني كه صاحب‌خانه مجبور است تحملش كند

محمدحسين لطف‌الهي

 

روز شنبه دونالد ترامپ در ديداري نسبتا خصوصي با تعدادي از سناتورهاي جمهوري‌خواه و پيش از آغاز نشستي با حضور اهدا‌كنندگان مالي حزب، سناتور ميچ مك كانل، رهبر اقليت سنا را «بازنده‌اي خونسرد» ناميد و توهين‌هايي را عليه اين سناتور كهنه‌كار و با نفوذ مطرح كرد كه بسياري از رسانه‌ها امكان بازنشرآنها را نيافتند. روز دوشنبه در حالي كه هنوز دو روز از طرح اين اظهارات شرم‌آور عليه يكي از رهبران حزب جمهوري‌خواه از سوي دونالد ترامپ نگذشته بود، چهل وپنجمين رييس‌جمهور امريكا جايزه «مبارزه براي آزادي» را از كميته ملي سناي حزب جمهوري‌خواه دريافت كرد؛ يكي از بازوهاي مالي اصلي حزب جمهوري‌خواه كه رهبري آن را ميچ مك كانل بر عهده دارد.

ناظران اين اتفاق را نشانه‌اي آشكار از اين مي‌دانند كه به‌رغم نارضايتي جدي برخي جمهوري‌خواهان سنتي از ترامپ، حزب جمهوري‌خواه عملا امكان كنار گذاشتن رييس‌جمهور پيشين و آغاز يك رقابت با او را ندارد. دليل اين ناتواني نيز آشكار است: با وجود اينكه بسياري از اهدا‌كنندگان مالي بزرگ در حزب جمهوري‌خواه از رفتارهاي عجيب و غريب و غيرقابل پيش‌بيني ترامپ خسته شده‌اند اما اهدا‌كنندگان مالي خرد يا همان بدنه مردمي حزب جمهوري‌خواه همچنان به عنوان يك رهبر محبوب به او مي‌نگرند. اين وضعيت باعث مي‌شود دونالد ترامپ نه تنها در نظرسنجي‌ها بتواند از ديگر رقباي حزبي خود پيشي بگيرد و همچنان به عنوان يكي از تاثيرگذارترين شخصيت‌هاي سياسي حزب مطرح باشد بلكه او را از نظر مالي نيز متمايز مي‌كند.
چند روز پيش از سخنراني دونالد ترامپ در روز شنبه و در ميان اهدا‌كنندگان مالي حزب جمهوري‌خواه مشخص شد كه او توانسته از طريق «كميته اقدام سياسي نجات امريكا» در 3 ماهه نخست سال جديد بيش از 85 ميليون دلار كمك مالي جمع‌آوري كند. اين رقم يك ميليون دلار بيشتر از رقمي بود كه كميته ملي حزب جمهوري‌خواه موفق به جمع‌آوري آن شده بود و زنگ خطر را براي بسياري از جمهوري‌خواهان ميانه‌رو به صدا درآورد. نيويورك تايمز گزارش داده كه در ماه‌هاي اخير ترامپ بارها هوادارانش را تشويق كرده به جاي كمك مالي مستقيم به كميته ملي حزب جمهوري‌خواه به كميته اقدام سياسي نجات امريكا كه از سوي خود او تاسيس شده،كمك كنند. به نوشته اين روزنامه رييس‌جمهور پيشين امريكا تصميم دارد از اين منابع مالي به منظور از ميدان به در كردن سناتورها و نمايندگاني استفاده كند كه پس از انتخابات سوم نوامبر از مواضع او پيرامون وقوع تقلب در انتخابات حمايت نكردند و در پي شورش ششم ژانويه ترجيح دادند كه عليه رييس‌جمهور هم حزبي موضع بگيرند. 
يكي از اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه با شرط عدم افشاي نام خود به نيويورك تايمز مي‌گويد: «اقدام مستقل براي جمع‌آوري پول از سوي ترامپ از نگاه جمهوري‌خواهان ميانه‌رويي مانند من بسيار خطرناك‌تر از اظهاراتي است كه روز شنبه او عليه يكي از رهبران ارشد حزب مطرح كرد.» اين مقام حزبي تاكيد كرد:«اساسا مهم نيست ترامپ درباره چه حرف مي‌زند يا چه سخناني را بر زبان مي‌آورد. كسي به آنچه او مطرح مي‌كند توجهي ندارد؛ مساله زماني خطرناك مي‌شود كه او توانسته 85 ميليون دلار پول براي به كرسي نشاندن حرف‌هايش جمع‌آوري كند.»
رمز موفقيت  راديكال‌ها؛ چسبيدن  به ترامپ
نگراني جمهوري‌خواهان در خصوص تحولات سياسي در اين حزب تنها به دونالد ترامپ محدود نمي‌شود. بر اساس ارزيابي‌هاي مالي حزب در 3 ماهه نخست سال 2021 جاش هاولي، سناتور ايالت ميزوري و مارجري گرين تيلور،  عضو مجلس نمايندگان از ايالت جورجيا- دو عضو كنگره كه به تغيير نتايج انتخابات رياست‌جمهوري به نفع دونالد ترامپ راي داده بودند- هر كدام به تنهايي بيش از 3 ميليون دلار كمك مالي جمع‌آوري كرده‌اند كه در مقايسه با ارقام جمع‌آوري شده از سوي رقباي ميانه‌روي آنها خيره‌كننده به حساب مي‌آيد.
آنها علاوه بر حمايت از تئوري‌هاي توطئه پيرامون انتخابات كه پيش‌تر از سوي ترامپ مطرح بود با طرح موضوعاتي نظير مهاجرستيزي و ضرورت جلوگيري از كمك‌هاي مالي دولت به افراد وكسب وكارهاي آسيب ديده از كرونا، نظر بخش بزرگي از بدنه طرفداران مردمي حزب جمهوري‌خواه را به خود جذب كرده‌اند و با استفاده از اين پايگاه راي در پي از ميدان خارج كردن رقباي ميانه‌رو در داخل حزب هستند.
جالب توجه آنكه 3 ماهه نخست سال 2021 كه موفقيت مالي اين محافظه‌كاران راديكال طي آن رقم خورده دقيقا منطبق با زماني است كه پس از حمله گروه‌هاي افراطي به ساختمان كنگره امريكا، نگاه‌هاي منفي به اين واقعه بيش از پيش افزايش يافته بود و حتي بخشي از جمهوري‌خواهان نيز عليه اين اقدام موضع مي‌گرفتند. اين موضوع نشان مي‌دهد، طرفداران ترامپ فارغ از آنكه او چه بلايي بر سر امريكا مي‌آورد يا چگونه دموكراسي را در ايالات متحده تضعيف مي‌كند به حمايت از او ادامه خواهند داد.
چرخش  بزرگ
تكيه به اهداكنندگان مالي خرد
رابرت كاهالي، استراتژيست جمهوري‌خواه پيرامون تغييرات جدي دونالد ترامپ نسبت به سال 2016 مي‌نويسد:«منابع تامين مالي برنامه‌هاي دونالد ترامپ نشانه‌اي جدي از تغييري بزرگ است. او بر اهدا‌كنندگان مالي خرد تكيه كرده و اين موضوع تغييري مهم در حزب جمهوري‌خواه محسوب مي‌شود كه در آن گروهي به جاي تكيه بر قدرت و حمايت شركت‌هاي بزرگ، روي ريشه‌هاي درخت يعني جمعيتي عظيم از حاميان حساب باز مي‌كنند.» به نوشته اين استراتژيست درحالي كه به ‌طور روزانه از قدرت حاميان سنتي حزب جمهوري‌خواه كاسته مي‌شود، بي‌شمار فرد وجود دارد كه هر كدام 5، 10 يا 20 دلار كمك  مالي به كانديداي حزب متبوع خود اهدا مي‌كنند و اين جمعيت عظيم به سادگي جاي حاميان بزرگ اما كم تعداد را پر مي‌كنند.
همراهي اكثريت بدنه راي‌دهندگان جمهوري‌خواه با ترامپ در نظرسنجي‌ها نيز نمايان است. درحالي كه بر اساس نظرسنجي سي‌ان‌ان در ماه گذشته، بيش از دوسوم شهروندان امريكايي از رفتار ترامپ در قبال اشغال كنگره از سوي افراطي‌ها ناراضي هستند و اقدامات رييس‌جمهور پيشين را «مخرب» ارزيابي مي‌كنند 63 درصد جمهوري‌خواهان معتقدند، دونالد ترامپ رفتار مناسبي در اين زمينه داشته است. اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد كه بيش از 71 درصد راي‌دهندگان جمهوري‌خواه باور دارند ترامپ تاثيري مثبت بر اين حزب داشته و توانسته در راستاي بهتر كردن عملكرد آن و ايجاد تغييرات بنيادين به نفع مردم گام  بردارد.
او مي‌داند چگونه راي جمع كند
واشنگتن‌پست درگزارشي كه روز يكشنبه از نشست مار لائه گو ميان ترامپ و حاميان مالي حزب جمهوري‌خواه منتشر كرد، اشاره مي‌كند كه ترامپ براي اين سخنراني، متن از پيش آماده مشاورانش را دور انداخت و آن را متني «مسخره و مزخرف» توصيف كرد كه هواداران را نااميد مي‌كند. رييس‌جمهور سابق امريكا درباره تعداد حاميانش در اين تجمع مدعي شد:«برخي از افراد مي‌گويند كه تعدادشان بيشتر از يك ميليون نفر از مردم بودند چراكه آنها از تقلب دلخور بودند.» ترامپ درباره مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا در دوره 4 ساله رياست‌جمهوري خود هم صحبت كرد و از اينكه او رياست جلسه كنگره براي تاييد پيروزي بايدن را برعهده گرفت، موضع گرفت. طبق قانون اساسي امريكا، معاون رييس‌جمهور اين كشور به عنوان رييس مجلس سنا رياست جلسه مشترك كنگره براي تاييد نتايج انتخابات رياست‌جمهوري را برعهده دارد. ترامپ درباره اين اقدام مايك پنس معاون خودش ابراز «نااميدي» كرد و گفت:«كاش مايك پنس شجاعت برگرداندن(نتايج آراي الكترال) به مجالس قانونگذاري را داشت... من خيلي او را دوست دارم اما خيلي نااميد شدم.» 
ترامپ در اين سخنراني عليه «آنتوني فائوچي» مدير موسسه ملي بيماري‌هاي عفوني و آلرژي امريكا هم موضع تندي گرفت. فائوچي در دوره رياست‌جمهوري ترامپ در اين منصب حضور داشت و با آغاز به كار جو بايدن همچنان در اين منصب باقي مانده است. 
اظهارات فائوچي درباره همه‌گيري ويروس كرونا و مقابله با آن در دوره رياست‌جمهوري ترامپ بارها خبرساز شده بود به ويژه به اين دليل كه حرف‌هاي اين عضو كارگروه ويژه كاخ سفيد براي مقابله با كرونا بارها اظهارات ترامپ را نقض كرده بود.
رييس‌جمهور سابق امريكا در سخنراني شنبه‌شب خود چند بار ضمن حمله لفظي به آنتوني فائوچي ادعا كرد كه او به دليل مخالفت با ترامپ معروف شد. ترامپ همچنين خطاب به جمهوري‌خواهان گفت: «آيا شما تا حالا كسي را ديده بوديد كه اين همه آشغال باشد؟» او همچنين مدعي شد كه فائوچي در ابتداي همه‌گيري كرونا با زدن ماسك مخالف بود اما بعدا حامي زدن 5 ماسك براي هر نفر شده بود. 
رييس‌جمهور سابق امريكا از عملكرد خود و دولتش در زمينه مقابله با ويروس كرونا در امريكا تمجيد و ادعا كرد، اخيرا يك نفر به او پيشنهاد داده كه اسم واكسن كرونا بايد «ترامپسين» 
(Trumpcine) گذاشته شود. ترامپ در اين سخنراني بدون اشاره به قرباني شدن نيم ميليون امريكايي در دوره رياست‌جمهوري او، انتقادها درباره مديريت بحران همه‌گيري اين ويروس در امريكا را رد كرد. رييس‌جمهور سابق امريكا از فرصت سخنراني شنبه شب براي تاختن به مواضع بايدن با توجه به بحران خبرساز اخير مرزي اين كشور و مساله پناه‌جويان و مهاجران استفاده كرد. ترامپ با اتخاذ موضعي نژادپرستانه عليه مهاجران و پناه‌جويان اظهارات سال ۲۰۱۵ خود در آغاز كارزار انتخابات رياست‌جمهوري را تكرار كرد و آنها را «متجاوز و قاتل» خواند. او در سخنراني شب گذشته خود گفت: «آنها (مهاجران و پناه‌جويان) دارند از خاورميانه(به امريكا) مي‌آيند. آنها بهترين افرادشان را به اينجا نمي‌فرستند. شما شاهد آمدن قاتلان، متجاوزان و قاچاقچيان مواد مخدر هستيد.» ترامپ در دوره رياست‌جمهوري ضمن ايجاد ديوار مرزي با مكزيك، مقررات سختي براي مهاجرت اتخاذ و در اقدامي نژادپرستانه ورود اتباع چند كشور اسلامي از قبيل ايران را ممنوع كرده بود.

 


 هيلي: ترامپ نامزد رياست‌جمهوري شود من كانديدا نمي‌شوم

نيكي هيلي، سفير سابق امريكا در سازمان ملل در مصاحبه‌اي با آسوشيتدپرس در كنفرانسي خبري گفت: من در صورتي كه دونالد ترامپ كانديداي رياست‌جمهوري شود، نامزد نخواهم شد و من با او درباره‌اش صحبت خواهم كرد. ما در صورتي كه تصميم‌گيري در اين مورد لازم شود، درباره آن گفت‌وگو خواهيم داشت. هيلي كه سابقا فرماندار ايالت كاروليناي جنوبي امريكا بوده و به عنوان يكي از كانديداهاي رقابت مقدمات حزب جمهوري‌خواه براي تعيين نامزد رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۴ مطرح است، اظهار كرد كه در صورت نامزدي مجدد ترامپ براي انتخابات رياست‌جمهوري از او حمايت مي‌كند. اما او در عين حال تصديق كرد كه مدت نسبتا زيادي از آخرين باري كه با اين رييس‌جمهور سابق امريكا صحبت داشته، گذشته است. هيلي در پاسخ به سوالي درباره آخرين باري كه با ترامپ صحبت داشته، اظهار كرد، اين گفت‌وگو مربوط به زمان بعد از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ اما قبل از تاريخ ششم ژانويه، زمان حمله حاميان اين رييس‌جمهور سابق به ساختمان كنگره امريكا با هدف اخلال در روند تاييد نتايج انتخابات ۲۰۲۰ بود. او گفت كه با اين وجود «روابط كاري عالي» با ترامپ طي حدود دو سال تصدي سمت سفيري در سازمان ملل داشته است. او  بيان كرد: من قدردان اختيارات واگذار شده از سوي او براي انجام كارم هستم. فكر مي‌كنم ما دركنار يكديگر مسائلي به طرز شگفت‌انگيز عالي را در حوزه سياست خارجي انجام داديم و ببينيد، من خواستار تداوم تقويت آنچه ما حاصل كرديم، هستم و نمي‌خواهم شاهد از هم گسيختن آن باشم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون