• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

درگذشت هادي باجلان

حال فريدون شهبازيان بهتر است

در اين ستون مروري داريم بر مهم‌ترين خبرهايي كه در يك هفته گذشته در موسيقي ايران گذشته است؛ از درگذشت يكي از تنبك‌نوازان پيشكسوت تا بهبودي حال فريدون شهبازيان، آهنگساز نام‌آشنا؛ همچنين از انتشار آلبومي از آوازهاي محلي ايراني و آزمون‌هاي صلاحيت تدريس موسيقي.

درگذشت هادي باجلان (نوازنده و آهنگساز) 
هادي باجلان آهنگساز و موسيقي‌دان قزويني، روز يكشنبه 22 فروردين‌ در سن 70 سالگي از دنيا رفت. اين هنرمند پيشكسوت كه در سال ۱۳۳۰ در قزوين به دنيا آمد، فعاليت خود را در حوزه موسيقي سنتي ايراني از دوره نوجواني آغاز كرد. ساز تخصصي باجلان، تنبك بود و در داخل و خارج از كشور نيز اجراهاي مختلفي داشت. او از اواخر دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۸۰ در دانشگاه تهران به كار آموزش موسيقي به علاقه‌مندان مشغول بود.

انتشار آلبومي از آوازهاي محلي ايراني
رضا والي از آهنگسازان پيشكسوت موسيقي ايران در تازه‌ترين فعاليت موسيقايي خود آلبوم «آوازهاي محلي ايراني» را پيش روي مخاطبان قرار داده است؛ اين آلبوم به آهنگسازي رضا والي به عنوان يكي از تازه‌ترين محصولات موسيقايي در دسترس شنوندگان قرار گرفته است. در توضيح آلبوم آوازهاي محلي ايراني كه شامل آثاري از دو دوره ‌آهنگسازي رضا والي بوده، آمده است: از اوايل سال‌هاي ۱۹۹۰ ميلادي، والي از زبان موسيقايي مدرنيسم اروپايي فاصله گرفت. تمركز خود را روي آثاري براساس موسيقي محلي ايران قرار داد. اين آثار شامل ۱۷ مجموعه‌ مختلف مي‌شوند كه براي انسامبل‌هاي متفاوت نوشته شده‌اند. آوازهاي محلي (مجموعه شماره ۹)، آوازهاي محلي (مجموعه‌شماره ۱۱)، آوازهاي محلي (مجموعه شماره ۱۵)، كوارتت زهي شماره ۲ قطعه‌هايي هستند كه در اين آلبوم گنجانده شده‌اند، اين در حالي است كه قطعات «سه‌گاه، دوبل كنسرتو براي ني، كمانچه، و اركستر» و «كوارتت زهي شماره» بخش‌هاي ديگري از اين آلبوم را تشكيل مي‌دهند.
خبرگزاري مهر همچنين نوشته است: رضا والي از آهنگسازان پيشكسوت موسيقي كشورمان چندي پيش به بهانه انتشار آلبوم «خوشنويسي» در توضيح نحوه فعاليت‌هاي خود گفته بود «در سال ۲۰۰۰، از نظام موسيقايي اروپايي فاصله گرفتم و به ساخت موسيقي براساس نظام موسيقي ايراني (دستگاه / مقام) روي آوردم.
استفاده از سيستم كوك سنتي ايراني يا كوك تركيبي به جاي سيستم كوك اروپايي مبتني بر اعتدال مساوي، استفاده از چندصدايي ايراني / خاورميانه‌اي كه ويژگي ذاتي نظام دستگاهي / مقامي است به جاي چندصدايي اروپايي، استفاده از فرم‌هاي موسيقايي نظام دستگاهي / مقامي مانند بسط موزاييك‌وار و لايه‌بندي سيال به جاي فرم‌هاي موسيقايي اروپايي و همچنين به‌كارگيري فرم‌هاي موسيقايي متعلق به موسيقي ايران/ خاورميانه در قرون وسطي، گسترش ساختار ريتميك موسيقي و افزودن چرخه‌هاي ريتميك نظام دستگاهي / مقامي (موسوم به اصول) از جمله مواردي است كه از سال ۲۰۰۰ تاكنون از اهداف من در حوزه آهنگسازي و زيبايي‌شناسي به شمار مي‌روند. والي از آهنگسازان و موسيقيدانان پيشكسوت كشورمان است كه تحصيلات عالي خود را در دانشگاه موسيقي و هنرهاي نمايشي وين آموخته و از دانشگاه پتسبرگ نيز دكتراي آهنگسازي و تئوري موسيقي گرفته است. اين هنرمند اكنون عضو هيات علمي دانشگاه كارنگي ملون است. اركستر سمفونيك پتسبرگ، سمفوني سياتل، سمفوني مدرن بوستون، كوراتت لاتينو امريكانو و كوارتت كرونوس از مجموعه‌ها و پروژه‌هايي هستند كه رضا والي در آنها حضور داشته است.

وضعيت سلامتي فريدون شهبازيان
 از زبان خودش
فريدون شهبازيان ـ آهنگساز و رهبر اركستر ـ در روزهاي گذشته و در حين ضبط موسيقي يك سريال، طي حادثه‌اي از دو ناحيه دست راست و لگن دچار شكستگي استخوان شد، تحت عمل جراحي قرار گرفت. او در حال حاضر در وضعيت جسمي بهتري به سر مي‌برد. 
ايسنا ۲۲ فروردين ماه و يك روز پس از عمل جراحي تماسي با او داشته است؛ شهبازيان در اين گفت‌وگوي تلفني اظهار كرده كه در وضعيت جسمي بهتري به سر مي‌برد و هم‌اكنون به بخش منتقل شده است ولي هنوز معلوم نيست كه چه زماني از بيمارستان مرخص شود. شهبازيان پس از اينكه دچار آسيب‌ديدگي شد، به دليل ضرورت آماده‌سازي موسيقي سريال ماه رمضان، از بستري شدن و عمل جراحي امتناع و با وجود تحمل درد شديد روز پنجشنبه، ۱۹ فروردين‌ماه از ساعت هشت صبح تا هشت شب موسيقي پنج قسمت اول سريال را ميكس و آماده نهايي و بر سريال سينك كرد. اين هنرمند از اواسط دهه ۵۰ ساخت موسيقي فيلم را آغاز كرد. پس از انقلاب شهبازيان بيشتر تمركز خود را بر ساخت موسيقي متن فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني معطوف كرد كه البته سهم فيلم‌ها به مراتب بيش از سريال‌هاست. ساخت موسيقي سريال‌هايي همچون كلاه پهلوي، بخش چهار جراحي، باغ گيلاس، آواي فاخته، باران عشق، بازگشت به خانه و معصوميت از دست رفته در كارنامه هنري اين آهنگساز ديده مي‌شود.

برگزاري مستر كلاس‌هاي
صلاحيت تدريس موسيقي
خانه موسيقي نوشته است آزمون‌هاي صلاحيت تدريس موسيقي از نيمه دوم سال 1398 توسط خانه موسيقي ايران و با همكاري دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزش‌هاي هنري وزارت ارشاد به‌طور منظم و مستمر برگزار مي‌شود كه از ابتداي سال 1399 همزمان با شيوع گسترده ويروس كرونا اين آزمون‌ها به‌طور مستمر و به صورت آنلاين برگزار شد تا خللي در امر صدور كارت صلاحيت تدريس ايجاد نگردد. در اين جلسات داوران، مدرساني را كه در آموزشگاه‌هاي سراسر كشور مشغول تدريس هستند مورد آزمون موارد مختلف به فراخور رشته تخصصي قرار مي‌دهند و پس از اخذ آزمون آنها را قبول، مشروط يا مردود اعلام مي‌كنند. در اين ميان با مردود و مشروط اعلام شدن برخي مدرسان عملا موقعيت شغلي آنها در آموزشگاه‌ها از بين خواهد رفت كه بسياري از اين افراد خواستار برگزاري كلاس‌هايي براي رفع اشكالات خود در زمينه تدريس موسيقي هستند. در اين زمينه خانه موسيقي اعلام كرده است با هماهنگي‌هاي انجام‌شده، با همكاري استادان و داوران آزمون‌هاي صلاحيت تدريس براي آن دسته از مدرساني كه در آزمون‌ها مشروط يا مردود شده‌اند مستر كلاس‌هايي با موضوعات مختلف در فصل بهار سال جاري برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون