اعلام نحوه برگزاري امتحانات و زمان ثبت نتايج در كارنامهها
به گزارش ايلنا، حكيمزاده اظهار كرد: در شيوه نامهاي كه هفته جاري نهايي خواهد شد، پيشبيني شده است كه براي دوره ابتدايي و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتي كه دارند؛ دستورالعملي به صورت جداگانه ارسال شود. او افزود: پايان برگزاري كلاسها و زمان آموزش سي و يكم ارديبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلويزيوني ايران هم تا آن زمان به ارايه آموزشها خواهد پرداخت. معلمان و مديران دوره ابتدايي 10 روز فرصت دارند تا تاريخ ۱۰ خرداد نتايج پاياني ارزشيابي نوبت دوم را در كارنامه دانشآموزان ثبت كنند. معاون آموزش ابتدايي با اشاره به اينكه در دوره ابتدايي ارزشيابي كيفي توصيفي به صورت فرآيندي انجام ميشود، تصريح كرد: بر اساس شواهد و اطلاعاتي كه معلمان در طول سال تحصيلي به دست آوردهاند و بر اساس ارزيابيهاي عملكردي كه در پايان سال از دانشآموزان انجام ميدهند، نتايج نهايي را ثبت خواهند كرد. حكيمزاده در خصوص برگزاري ارزيابي عملكردي در دوره ابتدايي اظهار كرد: ما تابع تصميمات ستاد ملي كرونا هستيم و با توجه به شرايط متفاوتي كه در مناطق مختلف كشور داريم، برنامهريزي ميكنيم. در مناطق آبي كه عمدتا مناطق كمجمعيت روستايي و عشايري هستند از قبل هم مصوبهاي براي برگزاري كلاسها به صورت حضوري داشتيم و خوشبختانه هيچ مشكلي هم تاكنون ايجاد نشده است. ارزيابي عملكردي براي اين دانشآموزان با تشخيص معلم به صورت حضوري است، اما در بقيه مناطق زرد و نارنجي و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملي كرونا تصميمگيري خواهد شد. اما مشخصا در مناطقي كه امكان برگزاري آزمونها به صورت حضوري وجود نداشته باشد، قطعا با استفاده از بستر برخط اين ارزيابيها انجام ميشود. او ضمن تاكيد بر اهميت ارزيابي عملكردي از ميزان يادگيري دانشآموزان پايه اول و دوم ابتدايي كه مهارتهاي پايه سواد را ياد ميگيرند، ابراز كرد: بر اساس اين شيوهنامه براي اين دانشآموزان علاوه بر معلمان، مديران مدارس هم مسووليت خواهند داشت كه در خصوص تضمين يادگيري اين دسته از دانشآموزان اطمينان حاصل كنند. حكيمزاده گفت: اگر نتايج ارزشيابيها در پايان سال تحصيلي نشان دهد دستهاي از دانشآموزان به هر دليل، مثلا به دليل عدم همراهي موثر والدين؛ دچار مشكلاتي در يادگيري مهارتهاي پايه باشند، قطعا برنامههاي جبراني در نظر خواهيم گرفت. او در پاسخ به اينكه امتحانات در چه زماني برگزار خواهد شد نيز گفت: دوره ابتدايي ارزشيابي كيفي توصيفي دارد و به شكل سنتي آزموني برگزار نخواهد شد و معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتي كه جمعآوري ميكنند و ارزيابي عملكردي اين كار را انجام ميدهند.
امتحانات كدام پايههاي تحصيلي
در خرداد ۱۴۰۰ «حضوري» برگزار ميشود؟
رييس مركز سنجش و پايش كيفيت آموزش وزارت آموزش و پرورش گفت: در خرداد۱۴۰۰ فقط امتحانات پايههاي نهم و دوازدهم و داوطلبان آزاد، جهشي، ايثارگران و بزرگسالان حضوري است. به گزارش ايسنا، عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جلسه مجازي معاون آموزش متوسطه با معاونان آموزش متوسطه استانها در سه محور مطالبي بيان كرد. محور اول روند آموزش در سال تحصيلي ۱400-۱399 و اهم اقدامات و نتايج فعاليت همكاران صف و ستاد در شرايط بحران است. محور دوم ضرورت تغييرات در روند آموزش در عرصه بينالملل و تغيير رويكردهاي جديد در نظام آموزشي دنيا با توجه به شرايط كرونايي و محور سوم مسائل امتحانات خردادماه ۱۴۰۰، الگوي تعالي مديريت، جوامع يادگيري و مسائل پيرامون ماموريتهاي معاونت آموزش متوسطه بود. او افزود: براي اهداف آموزشي و يادگيري دانشآموزان و استمرار يادگيري بايد مديريت عالي داشته باشيم و با اعمال مديريت خوب بر اهداف گذشته استمرار داشته باشيم. تدريس موثر از اهداف ماست و بايد بر كلاسهاي درس نظارت كامل داشته باشيم. همچنين در اين جلسه مجازي خسرو ساكي، رييس مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي نيز به روند برگزاري امتحانات خرداد۱۴۰۰پرداخت و گفت: تغيير رويكرد شيوه سنجش و ارزشيابي از شرايط سنتي به شيوه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي شايستگي محور با تمركز بر ارزشيابي تكويني به منظور ارتقاي كيفيت و بهبود فرآيند ياددهي - يادگيري است. او افزود: امتحانات خردادماه ۱۴۰۰ فقط براي دانشآموزان پايه نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه ۹۷۷ شوراي عالي به صورت حضوري و براي ساير پايهها و دروس غيرفني و پايه فني، مسووليت برنامه ارزشيابي برعهده مدير مدرسه با تصميمات شوراي مدرسه است. ساكي در ادامه گفت: امتحانات داوطلبان آزاد، جهشي، ايثارگران و بزرگسالان به صورت حضوري است. امتحانات دروس شايستگيهاي فني و استانداردهاي مهارت، شاخههاي تحصيلي فني، حرفهاي و كاردانش به صورت حضوري بوده و طراحي سوال بر اساس وضعيت قرمز طراحي خواهد شد.