• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4914 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

كاظمي و احزاب منتسب به او در انتخابات مهر ماه عراق شركت نمي‌كنند

تنور داغ انتخابات عراق

شهاب شهسواري

در حالي كه تنها 3 روز به پايان مهلت نام‌نويسي براي نامزدي در انتخابات سراسري عراق وجود دارد، منابع نزديك به مصطفي كاظمي، نخست‌وزير عراق به رسانه‌ها گفته‌اند كه او تصميم قطعي خود براي عدم مشاركت در انتخابات پيش روي پارلماني در اين كشور را گرفته است. كاظمي در حالي از عدم تمايل براي شركت در انتخابات سخن مي‌گويد كه در پي ناتواني دولت عراق از رفع مشكلات معيشتي و ناكارآمدي‌هاي خدمات عمومي، يك سال بعد از به قدرت رسيدن كاظمي، اعتراضات عليه دولت او به ‌شدت افزايش يافته است. انفجار 3 روز پيش در يك بيمارستان در عراق كه به كشته شدن بيش از 100 نفر منجر شد نيز به خشم و نارضايتي شهروندان عراقي دامن‌زده است. به نوشته رسانه‌ها در طول روزهاي جاري ساكنان محلات مختلف عراق در تجمع‌هايي اعتراضي عليه ناكارآمدي دولت شعار مي‌دهند. به نوشته ميدل‌ايست نيوز، اين اعتراضات شبانه پيش‌تر تنها در منطقه الوحده در شرق بغداد در جريان بود اما اكنون به مناطق الطالبيه، الحسينيه، الشعب، الزعفرانيه، جميله و ديگر مناطق اين شهر سرايت كرده است. هر چند هنوز گمانه‌زني‌هايي در مورد به تعويق افتادن برگزاري انتخابات مطرح مي‌شود اما دولت كاظمي قول داده كه بدون تاخير انتخابات را در موعد مقرر برگزار كند. برگزاري انتخابات در شرايطي كه وضعيت شيوع بيماري كرونا در عراق بدتر از هر زمان ديگري شده و با پيش‌بيني تابستاني گرم و كمبود انرژي برق و فقدان خدمات دولتي كافي، سياستمداران عراقي اميدوارند كه با وعده‌ها و شعارهاي انتخاباتي براي برطرف كردن اين مشكلات بتوانند جمع كثيري از شهروندان را پاي صندوق‌هاي راي بكشند. هر چند بعد از برگزاري انتخابات 2018 كه نهايتا به انتخاب عادل عبدالمهدي به نخست‌وزيري و استعفاي او به دليل اعتراضات گسترده مردمي به دليل ناكارآمدي حكومت در مبارزه با فساد و تامين نيازهاي معيشتي مردم منجر شد به نظر نمي‌رسد كه اعتماد عمومي به سياستمداران و گروه‌هاي سياسي در آستانه انتخابات 2021 عراق چندان بالا باشد.

نه كاظمي و نه جريان‌هاي نزديك به او 
در انتخابات شركت نمي‌كنند
وبگاه روسيا‌اليوم به نقل از اين منبع نوشت كه مصطفي الكاظمي از مدت‌ها پيش اين تصميم را گرفته بود و امروز آن را قطعي كرده است. اين منبع افزود:«تيم سياسي الكاظمي و دفتر و نزديكان او هرگز در انتخابات شركت نخواهند كرد و نخست‌وزير از هيچ حزب و ليستي حمايت نمي‌كند و هيچ حزب و جناحي نيز قرار نيست نام الكاظمي را در ليست خود بياورد.» نخست‌‌وزير عراق پيش از اين هم از عدم تمايل خود به مشاركت در انتخابات سخن گفته ‌بود. او سه هفته پيش در خلال سفرش به دو كشور عربي جنوب خليج‌فارس در گفت‌وگويي با روزنامه نشنال امارات متحده عربي گفته ‌بود:«اصلي‌ترين وظيفه دولت كنوني برگزاري يك انتخابات زودهنگام، منصفانه و امن است كه بي‌عيب و نقص برگزار شود.» او در اين مصاحبه تاكيد كرده ‌بود كه قطعا انتخابات را در تاريخ مقرر(18مهر ماه-10اكتبر) برگزار خواهد كرد. او در مورد مشاركت خود در انتخابات گفته ‌بود:«دولت شرايطي برابر براي كساني كه مي‌خواهند در انتخابات شركت كنند، فراهم خواهد كرد و من خودم در اين انتخابات با عنوان نامزد مشاركت نمي‌كنم، اين‌گونه مي‌توانيم به سلامت انتخابات اعتبار بيشتري بدهيم.»
به نوشته ميدل‌ايست نيوز به نقل از الفرات، منبعي نزديك به نخست‌وزير عراق خبر داده است كه احزاب و جريان‌هاي نزديك و منتسب به كاظمي هم در انتخابات پيش رو فهرستي ارايه نخواهند داد. به گفته اين منبع جريان «المرحله» و «شكوفايي» مرتبط با الكاظمي در انتخابات زودهنگام آتي شركت نخواهند كرد. منبع مذكور به الفرات گفته است: تصميم گرفته دو جريان مذكور در انتخابات آتي شركت نكنند به ويژه كه جريان المرحله و شكوفايي توسط افراد نزديك به الكاظمي و تيم سياسي مرتبط با او اداره مي‌شود. او اظهار كرد: دو جريان به فعاليت سياسي خود با حمايت از نامزدهاي مستقل ادامه خواهند داد و در فكر شركت در انتخابات بعد از انتخابات زودهنگام آتي هستند. منبع ياد شده گفت: اين تصميم به دليل شروط سياسي پيشين و تعهدات الكاظمي در برابر فراكسيون‌ها اتخاذ شد كه او را به نخست‌وزيري رساند.

ساماندهي ائتلاف‌هاي جديد براي انتخابات
روز سه‌شنبه كميسيون عالي انتخابات عراق با صدور بيانيه‌اي از همه داوطلبان، احزاب، جبهه‌ها و ائتلاف‌هاي سياسي در عراق كه تمايل به شركت در انتخابات دارند، دعوت كرد كه تا شنبه هفته آينده براي ثبت‌نام اقدام كنند، چراكه به نوشته اين نهاد مهلت تعيين شده قابل تمديد نيست و تاريخ برگزاري انتخابات آينده عراق در روز 18 مهر سال جاري قطعي و غيرقابل تغيير است. گروه‌هاي مختلف سياسي در عراق، در آستانه انتخابات در حال تاسيس گروه‌هاي جديد براي تدوين فهرست‌هاي انتخاباتي خود هستند. تازه‌ترين اين گروه‌ها جبهه ملي و مدني به رياست «اياد علاوي» است كه روز سه‌شنبه اعلام موجوديت كرد. اين جبهه شامل شخصيت‌هاي سياسي، شيوخ عشاير، نخبگان، تظاهرات‌كنندگان مسالمت‌آميز و فعالان سياسي است. كميته مقدماتي پس از سلسله نشست‌هاي خود روزگذشته اياد علاوي را به رياست خود برگزيد. 
در جلسه روزگذشته همچنين نظامنامه داخلي و ميثاق اين جريان سياسي به تصويب رسيد كه هدف از آن اصلاح فرآيند سياسي و تصحيح انحرافات و كج‌روي‌ها عنوان شده است.
براساس آمار اعلام شده توسط كميسيون عالي انتخابات عراق تاكنون 847 نامزد براي شركت در انتخابات زودهنگام سراسري عراق كه قرار است مهر ماه امسال برگزار شود، ثبت‌نام كرده‌اند. براساس اين بيانيه 22 ائتلاف سياسي و 13 جبهه حزبي براي ارايه فهرست‌هاي مشترك در اين انتخابات ابراز تمايل كرده‌اند. در اين بيانيه فهرستي از نام ائتلاف‌ها و جبهه‌هايي كه براي انتخابات پيش رو ثبت‌‌نام كرده‌اند، نيامده است. نامزدهاي انتخابات سال جاري عراق تا شنبه 11 ارديبهشت بايد براي ثبت‌نام در انتخابات پيش رو اقدام كنند. انتخابات زودهنگام پارلماني در عراق قرار است روز 18 مهر ماه سال جاري برگزار شود كه 25 ميليون راي‌دهنده واجد شرايط، نمايندگان خود را براي حضور در پارلمان انتخاب مي‌كنند. براساس سيستم انتخاباتي عراق، نخست‌وزير اين كشور از ميان نمايندگان پارلمان و به پيشنهاد بزرگ‌ترين فراكسيون مجلس انتخاب مي‌شود. براساس مصوبه پارلمان عراق براي انحلال اين نهاد و برگزاري انتخابات زودهنگام ابتدا قرار بود كه انتخابات نيمه خرداد ماه سال جاري برگزار شود اما با درخواست كميسيون عالي انتخابات براي فرصت بيشتر، مجلس عراق تصميم گرفت زمان انحلال خود و برگزاري انتخابات جديد را به مهر ماه موكول كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون