• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4919 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

الزامات واكسيناسيون كرونا براي گروه‌هاي بالاي ۸۰ سال

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نامه‌اي به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور، بر ضرورت اطلاع‌رساني دقيق درمورد جزييات واكسيناسيون عمومي كوويد ۱۹ در گروه‌هاي بالاي ۸۰ سال، تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سعيد نمكي در اين نامه آورده است: بنا به گزارشات واصله تعدادي از سالمندان بالاي ۸۰ سال در سراسر كشور به ويژه شهرهاي بزرگ به دليل عدم ثبت اطلاعات‌شان‌در سامانه‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از طريق مراكز جهت تزريق واكسن كوويد ۱۹ دعوت نشده‌اند. با توجه به اينكه قرار بود به محض شروع به كار سامانه جامع جديد، ثبت‌نام اينگونه عزيزان انجام و با تعيين وقت قبلي دعوت شوند، ولي افراد ياد شده بدون اطلاع قبلي به مراكز مراجعه مي‌كنند؛ بنابراين در اين رابطه ضروري است مواردي رعايت شود.
وي در اين نامه تاكيد كرده است: بايد در سطح شبكه‌هاي شهرستان‌ها اطلاع‌رساني گسترده صورت گيرد كه به محض اعلام مشخصات سامانه جديد، اين افراد ثبت‌نام نموده و سپس جهت تزريق واكسن دعوت شوند. به افراد بالاي ۸۰ سال كه مطلع نبوده‌اند و بدون هماهنگي مراجعه مي‌نمايند، واكسن تزريق شده و در سامانه ثبت شود تا اين عزيزان دچار زحمت مضاعف نشوند. همچنين انجام واكسيناسيون در تمام روزهاي هفته به ويژه ايام تعطيل ‌و پنجشنبه‌ها بدون وقفه ‌و به صورت ۲ شيفت كماكان ادامه يابد.

   توضيح درباره واكسيناسيون جاماندگان در هر فاز
سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت: افراد اولويت‌دار جامانده از تزريق واكسن كرونا در سامانه                             ‌ salamat.gov.ir بايد ثبت نام كنند و ديگر نيازي به تماس تلفني يا حضوري براي ثبت‌نام نيست.
كيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره واكسيناسيون افراد داراي اولويت تزريق واكسن كرونا كه در ليست وزارت بهداشت نيستند، بيان كرد: نيازي به تماس تلفني و مراجعه حضوري نيست، اطلاعات افراد به‌طور كامل موجود است، ۷۵ ميليون نفر از ايرانيان كه پرونده الكترونيك سلامت دارند، اطلاعات‌شان در سامانه‌هاي چهار‌گانه بهداشت ثبت است.
 بقيه كه حدود ۸ الي ۹ ميليون نفر هستند، هم اطلاعات‌شان از سامانه‌هايي مثل ثبت‌احوال و... دريافت مي‌شود و با آنها از هر شهر و روستايي كه هستند، تماس گرفته مي‌شود تا براي تزريق واكسن مراجعه كنند.
جهانپور افزود: افرادي كه در هر مرحله به نوعي جا مانده باشند، يعني به هر دليلي امكان ارتباط با آنها ميسر نشده باشد، در آخر هر مرحله فراخواني داده مي‌شود و آنهايي كه از واكسيناسيون جا ماندند، در سامانه salamat.gov.ir كه آن زمان فعال مي‌شود؛ كد ملي، شماره همراه و اطلاعاتشان را وارد مي‌كنند و براي آنها پيامك مي‌رود، بعد از آن زمان مراجعه آنها اعلام مي‌شود. او با اشاره به واكسيناسيون افراد ۸۰ سال، گفت: تا الان هيچكس براي تزريق جا نمانده، چون هنوز واكسيناسيون افراد ۸۰ سال تمام نشده و در حال انجام است.
جهانپور افزود: روزهاي آخر اين دوره اعلام مي‌شود تا افرادي كه به هر دليل مثل جواب ندادن تلفن، جا ماندند به سامانه مراجعه و در آنجا ثبت‌نام كنند، چون امكان دارد تا روز آخر با آن افرادي كه فكر مي‌كنند، جاماندند تماس گرفته شود و بعد از آن افراد جامانده بايد به سامانه مراجعه كنند. بعد از اينكه هر مرحله به روزهاي پاياني‌اش نزديك شد، براي جاماندگان فراخوان صادر مي‌شود تا در اين سامانه ثبت‌نام كنند و احيانا اگر براي آنها پيامكي نرفته و تماس گرفته نشده، هيچ ثبت‌نام حضوري نداريم و نيازي نيست كه مردم با مراكز تماس تلفني بگيرند.
سخنگوي سازمان غذا و دارو در پاسخ به اين سوال كه برخي افراد براي ثبت‌نام واكسن با ۴۰۳۰ تماس گرفتند و آنها گفته شده بود، فقط براي تزريق واكسن بركت ثبت‌نام مي‌كنند، گفت: متاسفانه اطلاعات غلط به مردم داده مي‌شود و رسانه‌ها هم گاه اين اطلاعات غلط را منتشر مي‌كنند، بارها اعلام شده چيزي تحت عنوان ثبت نام براي واكسن به شكل حضوري و تلفني نداريم، مگر در روزهاي پاياني هر مرحله كه آنهم به جاماندگان احتمالي مربوط است و صرفا در آن زمان فعال است. غير از آن فراخواني نداريم و بقيه فراخوان‌ها امكان دارد، براي شركت‌ در مطالعات باليني واكسن باشد، واكسيناسيون عمومي هيچ ثبت‌نام حضوري و تلفني ندارد.

   هيچ شهري آبي نيست
تازه‌ترين رنگ‌بندي كرونايي كشور منتشر شد. به گزارش ايسنا، با كاهشي‌شدن روند بستري در بسياري از نقاط كشور، از روز سه شنبه تعداد شهرستان‌هاي قرمز به ۱۰۲ شهرستان كاهش يافت. علاوه‌ بر آن ۲۳۵ شهرستان نارنجي و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند. در عين حال با افزايش مبتلايان در استان سيستان و بلوچستان، تعداد شهرستان‌هاي آبي به صفر رسيد. بنا بر آمارهاي اعلام شده روز گذشته از سوي وزارت بهداشت ۳۴۴ بيمار مبتلا به كرونا ظرف 24 ساعت منتهي به 14 ارديبهشت جان خود را از دست دادند و با اين احتساب مجموع جانباختگان بيماري به ۷۳ هزار و ۲۱۹ تن رسيد. از 13 تا 14 ارديبهشت بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۲۰ هزار و ۱۵۰ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه ۲۹۸۵ نفر از آنان بستري شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون