• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4922 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

عصر فوتبال اسپانيا به سر آمده است

حالا معلوم شد چرا پرز دنبال سوپرجام بود

علي ولي‌اللهي

 

عصرها مي‌توانند با شكوفايي يا به شكلي رو به زوال به پايان برسند. احتمالا سلطه رئال مادريد و فوتبال اسپانيا بر اروپا با هر دوي اينها همراه بوده است. آخرين ليگ قهرماناني كه اين تيم برنده شده همان جامي است كه در سال ۲۰۱۸ و با پيروزي ۳ بر يك مقابل ليورپول به دست آمد. ضربه برگردان گرت بيل جلوه‌اي جالب توجه از شايستگي سياست كهكشاني‌ها بود. منهاي بيل كه به صورت قرضي در تاتنهام توپ مي‌زند، رئال هفته گذشته لنگ‌لنگان در نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان مقابل چلسي شكست خورد و به خانه بازگشت. 
نوشتن از رئال كمي خطرناك است. با اين حال آنها لوكا مودريچ را دارند كه ۳۵ ساله است. كريم بنزما ۳۳ ساله، مارسلو ۳۲ ساله و توني كروس ۳۱ ساله در اين تيم توپ مي‌زنند. اين تيم مطمئنا با همين تركيب ديگر قهرمان اروپا نخواهد شد. در واقع حتي مردي كه قرار بود جادوي نسل بعدي را بسازد يعني ادن هازارد هم يك پيرمرد ۳۰ ساله است كه از زمان پيوستنش به تيم مادريدي تنها ۴ گل به ثمر رسانده و بيشتر مدت زمان حضورش در اسپانيا را با مصدوميت دست و پنجه نرم كرده است. تنها دستاورد بازيكن بلژيكي در رئال جشن گرفتن او همراه با همبازيان سابقش در چلسي بعد از شكست رئال بود كه به نظر مي‌رسيد هازارد فهميده گزينه اشتباه را انتخاب كرده بود. البته اين باعث شد هواداران تيم در اسپانيا حسابي از دست او عصباني شوند. 
رئال مادريد و بارسلونا هفت قهرماني از ۱۰ ليگ قهرمانان بين سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ را به دست آوردند در حالي كه دو شكست بارسلونا در نيمه‌نهايي سال‌هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ بسيار غيرمنتظره بود. اين به خاطر جادوي مسي و رونالدو رقم خورد. برتري اين دو بازيكن بود كه رئال و بارسا را به اين افتخارات رساند. اما نتايج موفقيت دو تيم خيلي بيشتر از قهرماني در اروپا بود. اين وضعيت دو تيم را به عنوان دو ابرقدرت جهاني از لحاظ فوتبالي و مالي تثبيت كرد. 
حالا رئال از زمان فروش رونالدو دو حذف در مرحله يك هشتم نهايي و يك حذف در مرحله نيمه‌نهايي داشته. بارسلونا به تدريج خروجش از اين تورنمنت سرعت گرفته است. نيمه نهايي در سال ۲۰۱۹، مرحله يك‌چهارم نهايي در سال ۲۰۲۰ و حذف در مرحله يك‌هشتم در سال ۲۰۲۱. آنها چهار بر صفر مقابل ليورپول، ۸ بر ۲ مقابل بايرن و ۴ بر يك مقابل پاري‌سن‌ژرمن شكست خوردند. يك قهرماني براي آلمان و دو فينال تمام انگليسي در سه سال گذشته لاليگاي اسپانيا را به عنوان تاثيرگذارترين ليگ كنار گذاشته و پريميرليگ را تقويت كرده است. لاليگا ديگر بهترين ايده‌ها يا بهترين بازيكنان را در خود جاي نداده است.  مشكل اصلي دو غول اسپانيايي اين است كه آنها در تدوين برنامه‌ريزي براي جانشيني ستاره‌هاي خود ناكام بوده‌اند. فقط سه نفر از بازيكنان اصلي زيدان براي بازي مقابل چلسي زير ۲۸ سال داشتند. بنزمايي كه اميد اول گلزني براي رئال به حساب مي‌آيد سابقه بازي مقابل ديويد وير را در كارنامه دارد كه آخر هفته قبلا ۵۱ ساله شد. 
در نيوكمپ بارسلونا ۱۹۸ ميليون پوند براي نيمار دريافت كرد كه البته سودي ناخوشايند بود. با اين حال آنها ۳۵۰ ميليون پوند براي فيليپ كوتينيو، عثمان دمبله و آنتوان گريزمان هزينه كردند. تنها مورد دوم از اين سه بازيكن يك شكست كامل به حساب نمي‌آيد. در عين حال دمبله هم بسيار ضعيف‌تر از حد انتظار ظاهر شده. مربي تيم رونالد كومان است و در خط حمله اين تيم گاهي مارتين برايتويت حاضر مي‌شود. 
آنها معمار زوال خود بوده‌اند. رييس رئال فلورينتينو پرز در مورد پروژه شخصي خود يعني سوپرليگ اظهار داشت كه اين باعث نجات فوتبال مي‌شود. با اين حال ثابت شد اين يك رياكاري بزرگ بوده است. تنها اين دو باشگاه بودند كه بيشتر از همه به پس‌انداز احتياج داشتند. ارقام مالي اين فصل هنوز منتشر نشده اما به نظر مي‌رسد رئال و بارسا احتمالا از فينال ليگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ با اين سود گردش مالي حدود ۴ ميليارد يورو داشته باشند. با اين گردش مالي آنها جز يكي، دو افتخار در سطح ليگ داخلي‌شان حرف ديگري براي گفتن نداشته‌اند. 
بخش عمده‌اي از اين مبلغ مربوط به دستمزد بازيكنان مي‌شود. آنها براي موفقيت خود متضرر شده‌اند. بارسلونا پول كلاني به مسي داده و رئال در حال پرداخت حقوق گرت بيل است در حالي كه اين بازيكن ولزي براي تاتنهام بازي مي‌كند. اين سوءمديريت است. در فينال اخير ليگ قهرمانان كه قرار است بين چلسي و منچسترسيتي برگزار شود بحث‌هاي زيادي پيرامون تزريق پول گاز و نفت توسط مالك روس چلسي و مالك اماراتي من‌سيتي شكل گرفته. اما نبايد فراموش كرد كه دو قهرمان سال‌هاي گذشته ليورپول و بايرن مونيخ بودند. هر دو باشگاه در حال حاضر بهتر از غول‌هاي اسپانيا مديريت مي‌شوند. هر دو با يك تفكر منسجم‌تر و ارايه يك فوتبال مدرن‌تر شناخته مي‌شوند. 
ستاره‌هاي رئال و بارسا پا به سن‌ گذاشته‌اند و احتمالا در ۱۵ سال آينده ديگر نتوانند سلطنتي كه در ۱۵ سال گذشته داشتند را دوباره نشان بدهند. حالا رئال نمي‌تواند بدون رونالدو قهرمان شود و بارسلونا با مسي. بازيكنان در اين دو تيم تحت فشار زيادي هستند همان‌طوركه ادن هازارد نشان داده است. با اين حال اين دو باشگاه نياز به خريد چند ستاره دارند در حالي كه بودجه خريدهاي كهكشاني كاهش يافته است. بازيكنان باهوش احتمالا روز به روز دلايل كمتري براي انتقال به برنابئو يا نيوكمپ پيدا مي‌كنند زيرا حضور در اين دو تيم ديگر به معناي كسب جام و افتخار نيست. پس از يك دهه برتري فوتبال اسپانيا در اروپا، اكنون به نظر مي‌رسد در مرحله قدرت‌گيري بوندسليگا و پريمير ليگ هستيم. 
منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون