• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4929 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

مهلت 4 روزه ثبت شكايات داوطلبان انتخابات شوراي ششم شروع شد

اميد به بازگشت ردصلاحيت‌شدگان

نگراني از رد صلاحيت گسترده در انتخابات شوراهاي شهر و روستا ادامه دارد. هر چند اخبار غيررسمي در شهرهاي متخلف نشان مي‌دهد كه برخي از داوطلبان انتخابات شوراها كه تا پيش از اين رد صلاحيت شده بودند، توانسته‌اند در مرحله رسيدگي به شكايت در هيات‌هاي استان، تاييد صلاحيت بگيرند اما اين موضوع باعث رفع نگراني نشده و هنوز جمعيت قابل توجهي ردصلاحيت‌شده باقي مانده‌اند و هنوز در شهرهايي مانند تهران همچنان سايه ردصلاحيت بر سر داوطلبان سنگيني مي‌كند. به هر حال با شروع زمان ثبت شكايت اين اميد شكل گرفته كه شايد وضعيت تغيير كند. 
ديروز معاون نظارت هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران از آغاز ثبت شكايات داوطلبان شوراي شهر خبر داد. اسدالله تقي‌زاده به ايسنا گفته است: «كليه داوطلبان در شهرهاي بالا و پايين‌تر از ۲۰۰هزار نفر كه نسبت به نتيجه بررسي صلاحيت خود اعتراض دارند مي‌توانند با مراجعه به دفاتر هيات مركزي يا فرمانداري شهرستان خود، نسبت به اعلام و ثبت شكايت اقدام نمايند. از روز ۲۶ ارديبهشت به مدت ۴ روز فرصت ثبت شكايات براي كليه داوطلبان وجود دارد.» به گفته او، روند بررسي شكايات در اين مرحله طي ۱۴ روز انجام مي‌شود و نتيجه نهايي آن در ۱۶ خرداد اعلام خواهد شد.
در همين حال هم محسن هاشمي‌رفسنجاني رييس شوراي شهر تهران روز گذشته در حاشيه صحن شورا در جمع خبرنگاران اعلام كرد:  «نبايد بدون دليل صلاحيت افراد را رد كرد به ويژه در برخي بندهايي كه لايق اين موضوع نيستند، قطعا اين موضوع را پيگيري جدي خواهم كرد و تا مقامات بالاي هيات نظرات خواهم رفت تا صلاحيت ۵ نفر ديگر از اعضاي شوراي شهر نيز تاييد شود.»
در بسياري از شهرهاي بزرگ مانند تهران، اصفهان، همدان، يزد و مشهد اعضاي فعلي شوراهاي شهر و روستا هم بدون داشتن سابقه‌اي سوء از سوي هيات‌هاي نظارت ردصلاحيت شدند. همين موضوع باعث اعتراض‌هاي گسترده شد؛ اعتراض‌هايي كه دامن مجلس يازدهم را گرفته است. بسياري معتقدند كه نمايندگان با اعمال ديدگاه‌ جناحي خود در مسير نظارتي كه به ‌موجب قانوني برعهده پارلمان است، سعي در جلوگيري از ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات داشته‌اند. حالا مجلس يازدهم اين اعمال سليقه سياسي را پذيرفته و درصدد اعتراض به آن برآمده است. 
ديروز سيدكاظم دلخوش اباتري، در تذكري شفاهي در جلسه علني اعلام كرد: «نظارت مجلس بر انتخابات شوراها و بررسي صلاحيت‌ها استصوابي نيست، بلكه براساس قانون ۴ ارگان دخالت دارند و در بررسي صلاحيت كانديداها بايد نظر ۴ ارگان اخذ شود. اما امروز ارگان‌هاي ديگري اضافه شدند و متاسفانه فراتر از قانون عمل مي‌شود. متاسفانه امروز اتفاقي در حال روي دادن است و در بعضي از موارد سليقه‌اي عمل شده است. بايد تدبيري اتخاذ شود تا مردم و نامزدها آسيب نبينند.» محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز به نوعي سخنان دلخوش را تاييد كرد و در پاسخ به اين تذكر گفت: «اگر همه مراجع صلاحيت فرد را تاييد كردند و محكوميتي براي آن قائل نشدند دليلي ندارد براساس برخي گزارش‌ها افراد ردصلاحيت شوند. اكنون كه مهلت رسيدگي به اعتراضات در هيات‌هاي استان به پايان رسيده و به هيات مركزي نظارت بر انتخابات آمده است بنده از رييس هيات مركزي نظارت بر انتخابات تقاضا دارم كه با دقت و براساس قانون اعتراضات را رسيدگي كنند.» 
همين اعمال سليقه برخي نمايندگان حاضر در هيات‌هاي نظارت بر انتخابات شوراهاي ششم باعث شده اصلاح‌طلبان بلاتكليف بمانند و هنوز بحثي را درباره تهيه ليست انتخاباتي شروع نكنند؛ آن‌هم در حالي كه اصولگرايان بي‌دغدغه نسبت به اين مسائل و در حالي كه نيروهاي موردنظرشان را هم‌اكنون تاييدصلاحيت شده پيش ‌روي خود مي‌بينند، شرايط به‌ مراتب بهتري دارند. اما همين به پاشنه‌آشيل آنان تبديل و باعث شده كه باز به اختلاف رسيده و با تعدد ليست مواجه باشند؛ اختلافاتي كه البته سعي دارند با نوعي كدخدامنشي نسبت به رفع و رجوع آن برآمده و به هر شكل، يا به ليستي واحد برسند و اگر نه، از اين تعدد بالاي فهرست‌هاي اصولگرا بكاهند. ابوالفضل قناعتي عضو سابق شوراي شهر تهران ديروز در اين رابطه به خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفته است: «شوراي وحدت و شوراي ائتلاف هركدام مي‌خواهند يك ليست جداگانه براي انتخابات شوراها بدهند. در اين زمينه جبهه پايداري نيز مستقل عمل مي‌كند كه بايد به اين ليست‌ها، ليست مديران و معاونان قاليباف در شهرداري را هم براي انتخابات شوراي شهر تهران اضافه كرد كه در مجموع پيش‌بيني مي‌شود بيش از 5 تا 6 ليست جداگانه از اصولگرايان در انتخابات شوراي شهر تهران حضور داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون