• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4929 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

فرصت را از دست ندهيد

اما لازم مي‌دانيم با توجه به دو موضوع نگراني عميق خود را نسبت به سلامت مردم  اعلام  كنيم: 
1- اخبار و اطلاع‌رساني متناقض در مورد واردات واكسن، نشان از تشتت در نظام تصميم‌گيري در مورد اين مساله حياتي دارد. در حالي كه رييس‌جمهوري خواستار رفع تمامي موانع براي واردات واكسن مي‌شود، تعلل نهادهاي مجري اين نگراني را به وجود آورده است كه مبادا اراده و تصميم واحدي در اين زمينه وجود نداشته‌ باشد. اين درحالي است كه بخش خصوصي نيز عدم توفيق خود را در حوزه واردات نه به دلايل خارجي كه به موانع داخلي نسبت مي‌دهد. 2- شرايط سياسي كشور و نزديك بودن زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري بنا به تجربه تمام ادوار قبلي، دليل ديگري براي نگراني ما شده است. از آنجا كه ماه‌هاي اول دولت بعدي به امور مربوط به استقرار طي مي‌شود اين نگراني كه مقابله با كرونا از اين تحول سياسي آسيب ببيند جدي است و از اين راه مخاطرات جبران‌ناپذيري متوجه سلامت شهروندان ايراني است. ما از رييس‌جمهور به عنوان مقام اول اجرايي كشور درخواست داريم هرچه سريع‌تر كميته‌اي ملي متشكل از دولت، بخش خصوصي و نهادهاي مدني را مسوول بررسي موضوع تامين فوري واكسن و برنامه‌ريزي براي توزيع شفاف و تزريق پرشتاب آن كند. لازم است يك‌بار ديگر روند واردات واكسن خارجي بررسي و مشكلات و موانع طبيعي و غيرطبيعي آن شناخته و برطرف شود. همچنين پيگيري شود كه ساخت و توليد انبوه واكسن داخلي اسير رقابت‌هاي مخرب نهادهاي توليدكننده نشود.  ما هشدار مي‌دهيم كه هرروز تاخير در اين مسير باعث مي‌شود به‌طور فزاينده‌اي زمان را براي مهار كرونا و بازگشت به زندگي عادي از دست بدهيم. به نگراني و اضطراب عمومي برآمده از نبود چشم‌اندازي روشن از وضعيت پيش رو خاتمه دهيد.

لطفا دقت كنيد 

سرجمع تورم سه سال گذشته، از 1397 تا 1400، معادل حدود 133 درصد رشد قيمت‌ها بوده كه اگر وضعيت فعلي ادامه يابد، اين رقم در پايان سال به 220 درصد مي‌رسد و اين بالاترين نرخ تورم طي چهار سال متوالي است. راه‌حل مشخص شما براي كاهش تورم چيست و چگونه مي‌توان اطمينان داشت كه محقق مي‌شود؟ حرف‌هاي كلي زدن بي‌فايده است. به علاوه چگونه مي‌توان با كنترل تورم، درآمد مردم را آن اندازه زياد كرد كه اميدوار شوند؟ كنترل تورم خوب است ولي افزايش درآمد نيز ضروري است.  پرسش دوم كه مهم است، مساله توليد است. توليد را چگونه مي‌خواهيد حل كنيد؟ در همين 5 سال حدود 15 درصد از سرانه درآمد مردم ايران كاسته شده است. اين كاهش براي مردم فقير و كم‌درآمد بيشتر است. طي دو سال جمعيت زير خط فقر از 15 درصد به 30 درصد افزايش يافته است. حل اين مسائل بدون تامين سرمايه ممكن نيست. سرمايه از كجا مي‌آوريد؟ بدون حل روابط خارجي چگونه مي‌خواهيد مساله فقدان سرمايه را حل كنيد؟ لطفا شعارهاي پوچ ندهيد. مردم به اندازه كافي بدبين شده‌اند.  مقدم بر اينها، چگونه مي‌خواهيد شكاف‌هاي مديريتي را در داخل ساختار قدرت حل كنيد؟ با اين همه تنش غيرممكن است كه مسائل كشور را بتوان مديريت كرد. بيكاري را چه خواهيد كرد؟ لطفا به‌صورت كلي نگوييد كه چنين و چنان مي‌كنيم. بايد مساله سرمايه‌گذاري را حل كرد. در دوره احمدي‌نژاد كه آن ميزان سرمايه بزرگ بود به علت سوءمديريت، وضعيت اشتغال بسيار اسفناك شد و در نهايت در كل 8 سال وي به جز تعداد معدودي به مشاغل كشور اضافه نشد. شما چگونه مي‌خواهيد حل كنيد. آمدن داخل ساختمان پاستور شايد سهل و ساده به نظر برسد، ولي پاسخ به اين پرسش‌ها خيلي سخت است. لطفا دقت كنيد.


افراطيون، مشكل بشريت!

مگر صبرا و شتيلا را از ياد برده‌ايم؟ مگر همين حالا عليه راهپيمايان كرانه باختري آتش نمي‌گشايد و پاسخ سنگ را با گلوله نمي‌دهد؟  درواقع افراطيون در تمام عالم در هر دين و مسلك و فكر و انديشه‌اي منطق ندارند و جز هنگام تنهايي و ترس عقب نمي‌نشينند. تا بساط افراط‌گرايي در دنيا فراهم است كشتار و درگيري و خونريزي به پايان نخواهد رسيد. اگر مي‌شد براي انفجار مدرسه دخترانه كابل توجيهي تصور كرد براي رفتار اسراييل كه يعني يك دولت است هم مي‌توان منطق تراشيد. فرق داعش با افراطيون اسراييلي اين است كه آن بيچارگان خشونتگرا عليه همه و يكجا شوريدند ولي صهيونيست‌هاي تندرو بلدند كه هم بكشند، هم ترور كنند، هم سياست بورزند، هم لابي‌هاي‌شان خصوصا در امريكا پول خرج كنند و هم گام به گام جلو بيايند تا از آن سو به نيل برسند و از اين سو تا فرات بيايند! افراطيون همه جا مشكل بشريتند و ظاهرا استثنا ندارد. اگر روزي علما و نخبگان و روساي همه كشورها و اديان و مذاهب و مكاتب از اسلام تا مسيحيت تا يهوديت تا هندوها و... و فرق  مختلف جمع شوند و مثل اعلاميه حقوق بشر اعلاميه‌اي مدون، منقح، قاطع و روشن عليه همه اشكال افراط‌گرايي صادر كنند بشريت نفسي خواهد كشيد و براي پايان جنگ‌ها، خونريزي‌ها، كشتارها، شكنجه‌ها، حق‌خوري‌ها و تجاوزها آغازي فراهم خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون