پوستاندازي حماس
عبدالباري عطوان
اسراييليها طي دو روز گذشته از طريق تجديد حملات خود به مسجدالاقصي و شيخ جراح تمام تلاششان را براي سرپوش گذاشتن بر شكست خود بهكار گرفتهاند. اين اقدام آنها بازي با آتش است كه دستپاچگي و ترس آنها را بازتاب ميدهد و نتايج برعكسي خواهد داشت كه عنوان آن برانگيختن انقلاب در كرانه باختري و تشديد جنبش اهالي مناطق اشغالي سال 1948خواهد بود كه ممكن است فتيله انتفاضه موشكي در غزه را دوباره شعلهور كند.
در چه مواردي با اين مساله موافق و در چه مواردي با آن مخالف هستيم؟ چرا نتانياهو از طريق حمله به مسجدالاقصي و شيخ جراح دوباره با آتش بازي ميكند؟
1- اسراييليها طي دو روز گذشته از طريق تجديد حملات خود به مسجدالاقصي و شيخ جراح تمام تلاششان را براي سرپوش گذاشتن بر شكست خود بهكار گرفتهاند. اين اقدام آنها بازي با آتش است كه دستپاچگي و ترس آنها را بازتاب ميدهد و نتايج برعكسي خواهد داشت كه عنوان آن برانگيختن انقلاب در كرانه باختري و تشديد جنبش اهالي مناطق اشغالي سال 1948خواهد بود كه ممكن است فتيله انتفاضه موشكي در غزه را دوباره شعلهور كند.
2- پس از آتشبس نظريههاي جديدي مبني بر تبديل شدن جنبش حماس به نمونه كوچكي از حزبالله در جنوب لبنان مطرح شد. اعتراف ميكنيم اين مقايسه درست است زيرا حزبالله به مكتب بلكه آكادمي و الگوي جهادي تبديل شده است و اسراييل را دوباره شكست داد و جنوب لبنان را آزاد كرد اما تفاوتهايي وجود دارد.
3- برجستهترين اين تفاوتها اين است كه دودستگي فرقهاي و ديني در نواز غزه وجود ندارد و اين حماس كه بر اين منطقه سيطره دارد وارد ائتلافهاي حزبي و سياسي يا نظامي با ديگران نشده است. سوم اينكه بانك مركزي به رياست رياض سلامه ندارد و با بحران ليره روبهرو نيست و در اصل اصلا ارز مخصوص به خود ندارد و در آخر اينكه نخبگان فاسد سياسي در ميان آنها وجود ندارند.
4- حماس به سرعت در سطح ايدئولوژيكي در حال تغيير است و برجستهترين نشانههاي تغيير در سخنان مقامات سياسي آن آشكار شد كه بر پذيرش قدرتهاي ديگر مبتني بود. اين سخنان آنها فراتر از گفتمان فرقهاي بود. به اين ترتيب كه اسماعيل هنيه در تشكر كردن از ايران و اعتراف به نقش اين كشور در حمايت از مقاومت با موشك و تكنولوژي محرمانه آن ترديد به خود راه نداد و از سوي ديگر سنوار نيز شعار تاريخي جنبش فتح را در سخنراني روز گذشته خود تكرار كرد و اعتبار آن را به ياسر عرفات نسبت داد.
5- گفتمان جديد حماس نه فرقهاي و نه ديني نيست بلكه ملي و عربي است. از اينرو غافلگير نشديم زماني كه اسامه حمدان از رهبران اين جنبش به بشار اسد درود فرستاد و سوريه و نقش آن در حمايت از مقاومت را ستود. اين يعني بازگشت اين جنبش به دمشق نزديك است و اهميتي به انتقادات گروههاي سلفي تندرو نميدهد. اين مساله از سوي برخي اينگونه تفسير شد كه حماس به جنبش آزاديبخش ملي تبديل شده و به سرعت در حال خروج از مجموعه اسلام سياسي سني است و از سخن گفتن آشكار درباره حمايت ايران و بازگشت به سوريه امتناع نميكند.
منبع: الراي اليوم
ترجمه: مهري بهرامي/ اداره كل رسانههاي خارجي