• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4938 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ خرداد

يك كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با «اعتماد» تحليل كرد

چرا مصوبات بورسي بر شرايط بازار اثري ندارد؟

گروه اقتصادي| كاهش اعتماد و ترس سهامداران از ورود سرمايه‌هاي‌شان به بازار سرمايه از دغدغه‌هاي مهم اين روزهاي بورسي‌هاست. اواسط ارديبهشت ماه بود كه ۷ پيشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمايت از بازار سرمايه با اصلاحات جزيي به تصويب سران قوا رسيد كه براساس يكي از پيشنهادات سازمان بورس مقرر شد ۸۰درصد از ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شود ضمن آنكه با انتشار ۲۰ هزار ميليارد تومان اوراق بدهي توسط صندوق تثبيت بازار سرمايه و صندوق سرمايه‌گذاري مشترك توسعه بازار سرمايه با تضمين دولت جمهوري اسلامي ايران موافقت شد. همچنين در جلسه سران قوا مقرر شد شركت‌هايي كه از سهام خود يا شركت‌هاي زير‌مجموعه‌شان حمايت كنند ماليات بر درآمد آنها در سال جاري امهال و به سال بعد موكول شود و شركت‌هايي كه سود تقسيم نشده سال ۱۴۰۰ آنها به حساب سرمايه منتقل مي‌شود، مشمول ماليات با نرخ صفر شوند.

چه ميزان اجراي اين مصوبات اعتماد را به بورس برمي‌گرداند؟
پس از آن برخي كارشناسان بورسي اعلام كردند؛ در صورت اجراي مصوبات سران قوا اعتمادها به بازار بازمي‌گردد و اين مصوبات مي‌تواند به‌ طور قطع داراي اثر مثبت در بازار باشد اما نه در كوتاه‌مدت و عمدتا بايد به اين مصوبات با ديد ميان‌مدت و بلندمدت نگريست تا براي بازار مثبت ارزيابي شوند اما با ورود نقدينگي به بازار مي‌توان معاملات خوبي را در اين بازار شاهد بود. حسن ايزدي، كارشناس بازار سرمايه معتقد است؛ هر چه به انتخابات رياست‌جمهوري نزديك‌تر مي‌شويم ابهامات بازار هم بيشتر مي‌شود اينكه آينده تيم اجرايي مملكت چه خواهد شد؟ و اين افراد چه تصميماتي درخصوص بازار سرمايه خواهند داشت ازجمله مسائلي است كه اين روزها بر اين بازار سايه انداخته است. اين كارشناس بازار سرمايه به «اعتماد» گفت: با وجود اينكه طي ماه‌هاي گذشته اصلاحاتي در بازار سرمايه صورت گرفته است و منابعي هم به اين بازار تزريق شده اما هنوز هم اين منابع پاسخگوي بازار نيست و روند شاخص‌ها سيري نزولي به خود گرفته است. اين كارشناس حوزه بورس با بيان اينكه تصميمات سياستگذاران موجب تخريب بازار شده است، گفت: تمام بازار‌هاي مالي از درون خود را اصلاح مي‌كنند و هيچ عامل خارجي نمي‌تواند بازار را سروسامان بدهد.

كانديدايي با شعار بورسي
او ادامه داد: يكي از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري معضل بورس را قابل حل عنوان كرده و گفته است سه روزه مي‌شود مشكل حاد بازار سرمايه را حل كرد و تنها به يك دستور حكومتي از رييس‌جمهور نياز دارد.
ايزدي با ابراز تاسف از عدم برنامه كانديداها براي بازارهاي مختلف از جمله بورس تصريح كرد: اينكه برخي كانديداها تنها به كلي‌گويي بسنده مي‌كنند درست نيست چرا اين افراد برنامه دقيقي براي مسائل مختلف اقتصادي جامعه از جمله بورس ندارند و اگر هم برنامه‌اي دارند لااقل پس از انتخابات شهامت اجراي آن برنامه را داشته باشند. او ادامه داد: در اين مدت تنها چند روز شاهد رشد شاخص‌ها بوديم كه دليل آن هم ريزش قيمت دلار و برگشت مجدد آن بود كه موجب شد بازار به اين نتيجه برسد كه قيمت دلار بيش از ۲۰ هزار تومان خواهد بود و در بحث انتخابات نيز با توجه به خبر‌هاي منتشر شده تا حدودي وضعيت مشخص شد و اين عوامل روي شاخص اثر گذاشت.

ترس و بي‌اعتمادي منجر به فرار سرمايه از بورس  شد
او تصريح كرد: اين روزها بازار سرمايه دچار ترس و بي‌اعتمادي شده و فرار سرمايه از بازار مشهود است و برگشت بازار مشروط به ورود نقدينگي هوشمند است و محدوده يك ميليون واحدي مي‌تواند محدوده جذابي براي ورود نقدينگي هوشمند باشد. اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه ابهامات اقتصادي بسيار زياد است، تصريح كرد: با توجه به شرايط كنوني اعتقاد من اين است كه حتي ممكن است شاخص بورس به زير يك ميليون واحد هم سقوط كند و بايد گفت طي اين مدت تمايلي وجود نداشت تا بازار متعادل شود و تا زماني كه اراده بر اين باشد كه بازار متعادل نشود به هيچ عنوان نمي‌توان نظر دقيقي درباره آينده بازار و ميزان سرمايه‌گذاري‌ها در اين بازار داد.

برنامه‌ريزي‌ها شفاف و بلندمدت نيست
ايزدي درخصوص مصوباتي كه تاكنون ابلاغ شده و موثر واقع نشده نيز گفت: اين مصوباتي كه اخيرا اعلام شدند اغلب قوانين را به حالت قبل برگرداندند و برنامه خاصي اجرا نشد اين در حالي است كه بازار سرمايه نيازمند برنامه‌ريزي شفاف و بلندمدت است و دلايل و مستندات هر تصميم جديد از سوي مسوولان بايد به اطلاع فعالان بازار سرمايه برسد. حال ‌آنكه در تصميماتي كه در يك سال اخير اتخاذ شده، دليل منطقي براي تصميمات و تغيير مقررات ارايه نشده است. ايزدي گفت: با وجود تغيير دامنه نوسان از منفي 3 و مثبت 6 به مثبت و منفي 5 درصد و نيز بحث كاهش حجم مبنا همچنان شاهد وجود صف‌هاي فروش هستيم كه در اين بازار ايجاد مي‌شود و همچنان عرضه‌هاي انجام شده در بازار با خريداري همراه نيست. او خاطرنشان كرد: برخي از زيان‌ديدگان بورسي با تبليغات مختلف بيت‌كوين و غيره امروز وارد بازار رمزارز شده‌اند و بخشي ديگر با توجه به كاهش نرخ دلار وارد اين بازار شده‌اند تا دلار را با نرخ پايين‌تر خريداري كنند و چشم‌انداز بورس اين روزها روشن نيست. براساس اين گزارش، بورس تهران در چند ماه گذشته ريزش سنگيني را تجربه كرده و بسياري از سهامداران زيان‌ديده، ديگر اميدي به اين بازار ندارند و از ترس ريزش‌هاي بيشتر و از دست دادن كانال يك‌ ميليون واحدي و حتي پايين‌تر به دنبال فرصتي براي خروج از اين بازار هستند. به اعتقاد كارشناسان اين حوزه تعيين نتيجه برجام و انتخابات رياست ‌جمهوري دو عامل موثر در سرنوشت سهامداران خواهد بود.
شاخص كل بورس تهران در انتهاي معاملات روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۳۹۱۵ واحدي به يك ميليون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسيد، همچنين شاخص كل هم‌وزن نيز ۲۹۸ واحد رشد كرد و به ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون