• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4938 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ خرداد

پيدا و پنهان

استخراج رمزارزها در كشور تا پايان شهريور  ممنوع شد 

حسن روحاني رييس‌جمهور در جريان جلسه هيات‌دولت گفت توليد و استخراج رمز ارزها در كشور حتي مراكز داراي مجوز، تا پايان شهريور ممنوع شده است. رييس‌جمهور با اشاره به مشكل كمبود برق افزود: من خوشحالم كه وزير نيرو در اين مورد از مردم عذرخواهي كرد. ريشه اصلي اين موضوع هم خشكسالي امسال است. برق براي استخراج رمز ارزها با مجوزش 300 مگاوات است اما غيرمجازش 2000 مگاوات است. هر كسي تعدادي ماينر گذاشته و اين بيت‌كوين را استخراج مي‌كند. از امروز تا پايان شهريور هر نوع استخراج رمز ارز ممنوع و غيرقانوني است.

قطعي آب هم در راه است

حميدرضا جانباز، مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب گفت: حتما بروز قطعي آب در تابستان وجود دارد اما تلاش مي‌كنيم با مديريت فشار شرايط آبرساني را مديريت كنيم.  وي افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم در تابستان گرم امسال، منابع آبي برخي روستاها را از دست بدهيم و تعداد روستاهايي كه مجبور به آبرساني سيار و تانكري هستيم افزايش يابد. جانباز گفت: امسال به بيش از 7000 روستا آبرساني سيار صورت خواهد گرفت ضمن آنكه بيش از ۲۱۰ شهر كشور تحت تنش آبي قرار دارند كه از اين تعداد وضعيت يكصد شهر قرمز است.

دليل گراني حبوبات مشخص شد

در حالي براساس مشاهدات ميداني حبوبات در بازار كيلويي ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش مي‌رسد كه آمار رسمي نشان مي‌دهد با وجود كمبود توليد، واردات اين محصولات هم ۸۱ درصد كاهش داشته است.  با افزايش قيمت گوشت و مرغ مصرف حبوبات به عنوان يكي از پروتيين‌هاي جايگزين افزايش يافته اما اين محصول نيز از گراني دور نمانده و قيمت اين محصولات در دو سال گذشته چند برابر شده به‌طوري كه انواع حبوبات در محدوده 30 تا 45 هزار تومان به  فروش مي‌رسد. سرانه مصرف حبوبات در كشور حدود 10 كيلوگرم براي هر نفر است اما براساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي سالانه نزديك به 700 هزارتن انواع حبوبات توليد و كمبودها از ديگر كشورها از جمله كانادا وارد مي‌شود.

افزايش ۲۹ درصدي توليد نيروگاه‌هاي ‌حرارتي براي كاهش خاموشي‌ها

«ناصر اسكندري» معاون راهبري توليد شركت برق حرارتي با اشاره به افزايش ۲۹ درصدي توليد نيروگاه‌هاي ‌حرارتي براي كاهش وقوع خاموشي در دو ماه نخست امسال گفت: ميانگين توليد اين واحدها در فروردين‌ماه هشت هزار مگاوات و طي ارديبهشت‌ماه پنج هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.  وي افزود: سال گذشته تشديد وضعيت بيماري كرونا موجب شده بود تا بسياري از مشاغل تعطيل شده و به تبع آن ميزان مصرف برق نيز كاهش محسوسي پيدا كند، اما از ابتداي امسال با بهبود نسبي وضعيت بيماري كرونا و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي با افزايش فعاليت‌ مشاغل گروه‌هاي مختلف، شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در كشور بوده‌ايم.


صادرات سيب  در ازاي واردات موز آزاد شد

وزارت جهادكشاورزي با نامه‌اي به گمركات كشور گفت: بار ديگر صادرات سيب در ازاي واردات موز آزاد شد. در نامه وزارت جهاد آمده است؛ عطف به نامه اتحاديه ملي محصولات كشاورزي مطابق بند الف ضوابط فني صادرات سيب، به استحضار مي‌رساند واردات موز در ازاي صادرات سيب موضوع بند 5 يادداشت فصل هشتم كتاب مقررات صادرات و واردات از تاريخ نامه مذكور شامل سيب درجه 1 و 2 مي‌شود. خواهشمند است دستور فرماييد مراتب در گمرك اجرايي مورد اهتمام لازم قرار گيرد. هر چند ابلاغ اين نامه به گمركات براي بازگشايي راه صادراتي سيب‌هاي مانده در انبارها اندكي دير است، اما مي‌تواند نجات‌بخش بخشي از محصولات باشد و تا حدودي از زيان بيشتر توليدكننده و تجار جلوگيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون