• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

يك پژوهشگر ژورناليسم نسبت به شيوه برگزاري مناظره‌ها انتقاد كرد

به سوي مناظره پرسش‌محور موضوعي

يك استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورناليسم گفت: «اگر مناظره پرسش‌محورِ موضوعي باشد، معلوم مي‌شود كه هر نامزدي درباره مشكلات اساسي كشور چه برنامه‌اي دارد.» مجيد رضاييان ديروز با بيان اينكه ساختار مناظره‌هاي انتخاباتي دنيا، پرسش‌محورِ موضوعي است، به ايرنا گفت: «مجري در مناظره‌ها يك موضوع مثل ماليات را مشخص مي‌كند. هر كدام از نامزدها بايد توضيح دهند كه چه برنامه‌اي براي ماليات دارند و به عنوان مثال مي‌خواهند از ثروتمندان ماليات بيشتري بگيرند يا عموم مردم. اگر نامزدي قبلا حرفي درباره ماليات زده كه در مناظره مي‌خواهد زير حرفش بزند، مجري يا نامزد ديگر دست او را رو مي‌كند.» او با بيان اينكه «انتخابات در ايران به‌جاي شخص‌محور بودن، بايد برنامه‌محور باشد»، گفت: «مردم را بايد به‌جاي راي دادن به اشخاص به راي دادن به افكار دعوت كنيم. در حال حاضر انتخابات ما برنامه‌محور نيست و شخص‌محور است.»  اين استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورناليسم با نقد برگزاري مناظره به شيوه فعلي اظهار داشت: «مناظره در خدمت ترويج فرهنگ و ادبيات سياسي برنامه‌محور است. اگر مناظره پرسش‌محورِ موضوعي باشد، معلوم مي‌شود كه هر نامزدي درباره مشكلات اساسي كشور چه برنامه‌اي دارد. برنامه مطرح شده توسط هر نامزد بايد عملياتي و مشخص باشد. ولي برخي نامزدها اصول كلي برنامه را به‌جاي برنامه قالب مي‌كنند. مناظره بايد پرسش‌محورِ موضوعي باشد.» رضاييان گفت: «متاسفانه به صاحبنظران مراجعه‌اي نمي‌شود و از آنها سوال نمي‌كنند. براي صاحبنظران عرصه رسانه فرقي نمي‌كند اين نامزد يا آن نامزد برنده شود. آنها مي‌گويند در مناظره‌ها سراغ روشي برويد كه فايده‌اش بيشتر است. حساس‌ترين موضوعات كشور گره‌هايي دارند كه مربوط به بخش ارتباطات و رسانه است. بايد عينك سياسي و امنيتي را از چشم بردارند و سراغ متخصصان اين حوزه بروند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون