• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

خبر

واكسن‌هاي وارداتي عليه كرونا حذف نمي‌شود
سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت: واكسن‌هاي وارداتي عليه ويروس كرونا با توجه به توليد واكسن‌هاي بركت، فخرا، پاستور و غيره حذف نمي‌شود و ممنوعيتي در اين زمينه نداريم. كيانوش جهانپور روز شنبه در حاشيه مراسم رونمايي از مستند شنا با دست‌هاي بسته و عكس مدافعان سلامت در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر در پي توافق با خارجي‌ها خريد و پيش خريد واكسن داريم و با توليد واكسن‌هاي ايراني نيز سرعت واكسيناسيون عمومي عليه كرونا افزايش مي‌يابد. او اظهار داشت: اكنون در فاز ۱ واكسن بركت بي‌خطري و در فاز ۲ ايمني‌زايي بررسي شده و در مرحله اول تزريق اين واكسن به داوطلبان انجام و مرحله دوم نيز آغاز شده و با توجه به اينكه در شرايط بحران هستيم مانند كشورهاي ديگر بعد از اطمينان از ايمني‌زايي، منتظر نتايج فاز ۳ نمانده و تزريق واكسن را داوطلبانه آغاز كرديم. جهانپور با بيان اينكه بايد روزانه ۱۵۰ ايراني واكسن دريافت كنند، ادامه داد: همه گزارش‌ها در مورد واكسن بركت مطلوب بوده و چند صد هزار دز توليد شده و با توجه به نظر كميته‌هاي مشورتي كه عنصر مصلحت هستند و مراجع مربوطه واكسيناسيون عمومي را آغاز خواهيم كرد. وي سازمان غذا و دارو را تنها مرجع ملي در مورد واكسن دانست و تصريح كرد: در مورد واكسن پاستور و كوبا كه پاستوركووك نام دارد، يك گام جلوتر رفته و بعد از انجام كارهاي آزمايشي و باليني فاز ۱ و ۲، كشور كوبا فاز ۳ را شروع كرده و ده‌ها هزار نفر واكسينه شده‌اند و در كشور نيز اين واكسن روي ۲۴ هزار نفر تزريق و مرحله فاز ۳ نيز انجام شده و گزارش‌ها قابل قبول بوده است. به گفته جهانپور، در مورد واكسن‌هاي بركت و پاستوركووك توليد انبوه شده و تا صدور مجوز اضطراري عرضه و توزيع نخواهيم داشت و روي افراد داوطلب تزريق مي‌شود. او در پاسخ به سوال ايرنا در مورد وضعيت واكسن فخرا افزود: اين واكسن نيز فازهاي ۱ و ۲ را با موفقيت گذرانده و به افراد داوطلب تزريق شده و مانند واكسن رازي فعلا فاصله زماني براي واكسيناسيون آن وجود دارد. جهانپور با اشاره به اينكه ۱۲۰ ميليون دز واكسن نياز داريم، اظهار داشت: واردات واكسن همچنان ادامه دارد و با توجه به توليد انبوه واكسن‌هاي ايراني، از لحاظ فني مهم است كه افراد در چه گروه سني، تحصيلي و شغلي چه نوع واكسني را دريافت كنند، اكنون هر فرد بايد ۲ دز واكسن عليه كرونا تزريق كند كه البته در بعضي از واكسن هابه ۳ دز هم مي‌رسد.
برنامه‌ زمان‌بندي آزمون سراسري ۱۴۰۰ اعلام شد
سازمان سنجش آموزش كشور، برنامه زمان‌بندي برگزاري آزمون سراسري سال ۱۴۰۰ در پنج گروه آزمايشي را اعلام كرد. بر اساس گزارش روز گذشته سازمان سنجش آموزش كشور، كنكور سراسري ۱۴۰۰ بر اساس برنامه زمان‌بندي از پيش اعلام شده در روزهاي ۹ تا ۱۲ تير ماه در پنج گروه آزمايشي برگزار مي‌شود. بر اين اساس تاريخ برگزاري آزمون در گروه‌هاي مشخص ‌شده به اين صورت است: كنكور گروه آزمايشي هنر روز چهارشنبه ۹ تير ماه، دو گروه آزمايشي علوم انساني و رياضي و فني روز پنجشنبه ۱۰ تير ماه، گروه آزمايشي علوم تجربي روز جمعه ۱۱ تير ماه و گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي روز شنبه ۱۲ تير ماه. كارت ورود به جلسه اين آزمون‌ها از ۶ تير ماه در درگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org در دسترس داوطلبان قرار مي‌گيرد.


تجمع كارگران خط ۵ قطار  شهري تهران در ايستگاه هشتگرد
كارگران نگهداري پيماني خط ۵ قطار شهري تهران در ناحيه كرج به هشتگرد از اعتراض صنفي صبح روز (۲۲خرداد ماه) خود خبر دادند. آنها به دليل معوقات مزدي، در ايستگاه مترو هشتگرد تجمع كردند. منابع كارگري در خط ۵ قطار شهري تهران در تماس با خبرنگار ايلنا، از تجمع روز شنبه (۲۲خرداد ماه) كارگران نگهداري در ايستگاه هشتگرد خبر دادند. آنها اظهار داشتند كه كارگران نگهداري پيماني خط ۵ قطار شهري تهران به كرج در اعتراض به‌ عدم پرداخت سه ماه حقوق و بيمه، دست از كار كشيدند.كارگران با اشاره به بي‌توجهي كارفرماي شركت پيمانكاري در پرداخت مطالبات خود گفتند: بيش از ۱۵۰ نفر هستيم كه با پرداخت نشدن حقوق‌مان دچار مشكلات معيشتي شده‌ايم و درخواست كارگران در تجمع تسريع در پرداخت حداقل بخشي از معوقات مزدي است. اين كارگران گفتند: اعتراض صنفي خود را در حالي برپا كرده‌ايم كه جدا از سه ماه حقوق معوقه در حال حاضر حق بيمه بهمن و اسفند ۹۹ و ارديبهشت سال جاري (۱۴۰۰) كارگران به تامين اجتماعي پرداخت نشده است. به گفته يكي از كارگران معترض؛ بيش از صد و پنجاه كارگر در خط متروي ۵ تهران - كرج فعاليت دارند كه در بخش نگهداري خط ۵ متروي تهران تحت مسووليت يك شركت پيمانكاري مشغول به كار هستند اما حدود سه ماه حقوق و چندين ماه حق بيمه پرداخت نشده طلبكارند.  در ادامه اين تجمع يكي از مسوولان واحد عمران مترو هشتگرد با حضور در جمع معترضان، با كارگران گفت‌وگو كرد.


فعال‌سازي بخش خصوصي براي رفع چالش‌هاي حوزه آب
معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري گفت: مشكلات جدي در حوزه آب وجود دارد و تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان اين حوزه محدود است؛ يكي از پيگيري‌هاي معاونت علمي فعال‌سازي بخش خصوصي در اين زمينه است. به گزارش ايرنا، سورنا ستاري روز شنبه در حاشيه مراسم رونمايي از چهار طرح‌ فناورانه حوزه آب در معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در جمع خبرنگاران افزود: توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان از برنامه‌هاي جدي معاونت علمي است. حوزه آب يكي از بخش‌هايي است كه داراي چالش‌هاي زيادي در كشور است.  مشكلات جدي در حوزه آب داريم و تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان اين حوزه محدود است و يكي از پيگيري‌هاي معاونت علمي اين است كه بخش خصوصي را در اين زمينه فعال كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون