• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4954 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

خون اهدا كنيد تا تپش دنيا ادامه پيدا كند

زهرا جنت

دو روز پيش روز جهاني اهداي خون بود؛ هدف از اين بزرگداشت اين است كه آگاهي جهاني درباره نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني بي‌خطر افزايش يابد و افراد در جوامع مختلف از اهميت انتقال خون و از سهم حياتي اهداي خون داوطلبانه آگاه شوند. سيستم‌هاي بهداشت كشورها هم ضمن گسترش اين آگاهي، شرايط و امكانات را براي همراهي بيشتر مردم با اين اقدام پسنديده فراهم كنند. 
با بزرگداشت اين روز و اطلاع‌رساني وسيع هم در اين روز هم زمان‌هاي ديگر، توسط رسانه‌هاي مختلف، از همه اهدا‌كنندگان خون كه به صورت داوطلبانه و بدون دريافت هزينه در اين عمل همراهي مي‌كنند تشكر شود. اقدام آنها در واقع بخشيدن بخشي از وجود خويش است كه براي بيماران زيادي، هديه نجات‌دهنده زندگي است. 
براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهاني، ميليون‌ها نفر در سراسر جهان در اين كار انسان‌دوستانه مشاركت مي‌كنند و با اهداي خون خود، براي نجات جان‌هاي بي‌شماري اقدام مي‌كنند. با اين حال، هنوز بسياري از مردم در كشورهاي مختلف در اهداي خون مردد هستند و به باورهاي غلطي كه در مورد اهداي خون وجود دارد اهميت مي‌دهند. اما به نظر مي‌رسد در جامعه ايران، علاوه بر جنبه انسا‌ن‌دوستانه و ارزش اخلاقي اهداي خون، جنبه مذهبي و خداپسندانه آن هم باعث مشاركت فعال افراد مي‌شود.
فرآيند اهداي خون، زمانبر نيست و ساده و سريع انجام مي‌شود و بعد از كمي استراحت و گرفتن كمي مايعات، فرد مي‌تواند فعاليت‌هاي معمول روزانه خود را ازسر بگيرد. هر فرد سالم با مشورت پزشك، مي‌تواند خون اهدا كند و بدن در زمان كوتاهي آن خون را جبران مي‌كند. 
طبق آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، در سال گذشته، با آنكه جهان درگير پاندمي كرونا بود اما افراد بسياري در سراسر دنيا، خون اهدا كرده‌اند. شايد اين از نقطه‌هاي روشن روزهاي كرونايي باشد. بيماراني كه درمان آنها به خون و فرآورده‌هاي خوني وابسته است، به مهرباني و همراهي ديگر افراد جامعه بشري نياز دارند. به نظر مي‌رسد وقتي كه همه مردم دنيا، درگير بودن در يك بيماري را تجربه كرده‌اند درك بهتري از شرايط ديگر همنوعان خود كه با يك بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند، پيدا كرده‌اند. در واقع گرفتاري همگان در يك بيماري عمومي، اين نتيجه انساني را با خود به همراه داشته است كه افراد زيادي به گرفتاري و بيماري ديگر همنوعان خود توجه كنند و تمايل پيدا كنند كه به تلاشي براي كمك به كاهش درد يا درمان آنها دست بزنند.
 «خون اهدا كنيد تا تپش دنيا تداوم پيدا كند» اين شعاري است كه براي بزرگداشت روز جهاني اهداي خون، سال 2021، درنظر گرفته شده است. هدف از اين پيام پررنگ كردن نقش اهدا‌كنندگان خون در نجات جان انسان‌هاي ديگر است. اين پيام، درخواست جهاني از مردم سراسر جهان براي اهداي خون به ‌طور منظم و كمك به سلامتي افراد نيازمند به خون و فرآورده‌هاي خوني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون