دستهاي پشت پرده آزمونهاي مجازي آموزش و پرورش
حسين ثقفي|تقريبا 10 سال است كه بيشتر آزمونهاي ضمن خدمت معلمان به صورت مجازي و ازطريق شبكه ltms صورت ميپذيرد. با بروز و شيوع ويروس كرونا صد درصد اين آزمونها بهطور مجازي انجام ميشود. انجام اين آزمونها و دريافت ساعتهايي كه به عنوان ساعات دورههاي ضمن خدمت در پرونده شغلي معلمان بهطور سيستمي منظور ميشود، امتيازبنديهايي را به دنبال دارد كه از آنها در نقلوانتقالات، افزايش اندك سنواتي، جابهجاييهاي مدرسهاي و ارزشيابي سالانه استفاده ميشود. حالا تقريبا 5 سالي هست كه به خاطر باز بودن اين آزمونها و نداشتن سازوكاري زيربنايي، افراد و گروههايي به قصد كسب سود به آن روي آوردهاند و ازطريق ايجاد گروههاي مختلف يا ارسال پيام دركانالهاي گوناگون مرتبط با فرهنگيان بازاري رقابتي براي خود به هم زدهاند. در بررسيهايي كه ما انجام داديم، مبلغ انجام اين آزمونها باتوجه به نوع و اهميت و تعداد ساعت تخصيصي آن از ۳۰هزار تومان تا ۴۵۰هزار تومان در نوسان است كه با توجه به جمعيت يك ميليوني معلمان، اگر تنها 20درصد آنان از اين فضا بخواهند در آزمونهاي مجازي شركت و ساعات ضمن خدمت خود را كسب كنند، مبلغ هنگفتي نصيب پردهنشينان اين كار خلاف خواهد شد. به عنوان مثال در نظر بگيريد براي آزمون انتصاب مديران هر فرد 100 هزار تومان به گردانندگان اين بازارها بدهد و 100هزار نفر (10 درصد معلمان) در اين آزمون شركت كنند. مبلغ به دست آمده 10 ميلياردتومان خواهد بود كه البته ما حداقل مبلغ را ذكر كرديم و در همين فقره بررسي ما نشان داد كه حداقل مبلغ دريافتي 150 هزار تومان بوده است. حال در نظر بگيريد مثلا در آزمون رتبهبندي كه نقش مهمي در پرونده شغلي معلم و حقوق او دارد از طرفي مبلغ، بالاي ۳۰۰هزار تومان خواهد بود و از سويي معمولا به خاطر مسائلي كه گفتيم، معلم مجبور به استفاده از اين شبكهها براي آزمون خواهد شد كه رقم استحصالشده فراتر از ۳۰ميليارد تومان خواهد رفت. به واقع پيداست كه اين شبكههاي مافيايي در نبود قانون متقن و سازوكار دقيق براي اين آزمونها شكل گرفتهاند كه ضمن كسب درآمد سرشار موجب تنزل علمي فرهنگيان ميشوند و اعتبار آزمونهاي اين وزارتخانه را به شدت مخدوش ميكنند. اگر هدف اين آزمونها افزايش سطح آگاهي معلمان است بنابراين بايد در مسير درست و اصولي سازماندهي شود كه هيچ فرد وگروهي نتواند چنين به علم و ساحت معلم صدمه بزند و عملا تقلب و سوءاستفاده از جو موجود را باعث شود. در اين فقره انتظار ميرود كه وزارت آموزش وپرورش با جديت وارد عمل شود و ضمن ترميم اين سامانه (ltms) جلوي سوءاستفادههاي اينچنيني را بگيرد و اجازه ندهد دراين نهاد مقدس فضايي ايجاد شود كه فرد يا گروهي صاحب چنين منافع نامشروعي شوند.