• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4960 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳ تير

توصيه يك اقتصاددان به رييس‌جمهور منتخب:

دولت سيزدهم از دخالت در اركان بازار سرمايه بپرهيزد

ندا جعفري|شاخص كل بورس روز گذشته و در آخرين روز معاملاتي هفته ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحد رشد داشت كه در نهايت اين شاخص به رقم يك ميليون و ۲۱۳ هزار واحد رسيد. بر پايه معاملات روز گذشته بيش از ۱۰ ميليارد و ۳۷۵ ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۷ هزار و ۸۰۵ ميليارد ريال داد و ستد شد، برخي كارشناسان بورسي معتقدند؛ اتفاقاتي كه از ماه‌هاي گذشته در عرصه سياسي و اقتصادي رخ داد در كنار ريزشي كه در بازار طي ماه‌هاي اخير صورت گرفت، از دلايل اصلي رشد بازار در اين روزها محسوب مي‌شود و در صورتي كه سياست‌هاي داخلي و خارجي كشور به ثباتي نسبي برسند و تكليف برجام مشخص شود مسلما بازار سرمايه تغييرات بيشتري خواهد داشت ضمن آنكه ابهاماتي كه در بازار از جمله درباره رييس‌جمهور آينده و نگاه رييس‌جمهور جديد به بورس وجود داشت همه در حال برطرف شدن است.
سال گذشته فاصله بازار سرمايه با ديگر دارايي‌ها زياد شد
وحيد شقاقي‌شهري، اقتصاددان در مورد وضعيت اين روزهاي بازار سرمايه معتقد است؛ اين بازار بايد خود را با ديگر دارايي‌ها مطابقت دهد، عملا يك مجموعه دارايي‌ها در اقتصاد ايران وجود دارد مانند مسكن، خودرو، دلار و بازار سرمايه كه بايد در يك دوره بلندمدت با يكديگر همگرا و همخوان باشند. اين در حالي است كه بازار سرمايه در نيمه اول سال گذشته فاصله خود را با ديگر دارايي‌ها به‌شدت افزايش داده و همين عامل باعث شده بود كه بازار سرمايه خود را با قيمت ديگر بازارهاي دارايي نسنجد اما در حال حاضر شاهد يك تعادل نسبي در همه بازارها هستيم.
اين اقتصاددان با اشاره به تعادل در بازار سرمايه گفت: اين تعادل در محدوده شاخص كل يك ميليون و ۲۰۰ هزار واحدي است و طبيعتا در آينده اگر شاهد ريزش قيمت دلار در بازار باشيم، اين امر مي‌تواند بر بورس و ديگر بازارهاي دارايي تاثيرگذار باشد. شقاقي‌شهري با بيان اينكه فعالان بازار سرمايه نبايد شتاب‌زده و بدون منطق و مطالعه سرمايه‌گذاري كنند، تصريح كرد: بهتر است سرمايه‌گذاران منتظر باشند تا شرايط اقتصادي ايران به روشني برسد، چراكه احتمالا در هفته‌هاي پيش‌رو شاهد نهايي شدن برجام باشيم.
رشد شاخص‌ها دور از انتظار نيست
او با بيان اينكه طبيعتا توافق برجام بر بازار دارايي‌ها تاثيرگذار خواهد بود، تصريح كرد: قطعا ما ديگر شاهد ريزش‌هاي بالا در بورس نخواهيم بود و برجام مي‌تواند يك تعادل ديگري را در بازار سرمايه براي ما ايجاد كند و قطعا اين تعادل به منزله تعادل جديد است نه به منزله ريزش جديد و مسلما شاخص‌ها هم بيش از يك‌ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد خواهند شد.شقاقي‌شهري ادامه داد: در مناظرات شاهد آن بوديم كه دغدغه بازار سرمايه در دولتمردان به وجود آمده و اين اتفاق بسيار خوبي است، اما كاركرد و سازوكار‌هاي كه براي دولت‌ها در نظر گرفته ‌شده نظارت و بسترسازي است كه اگر اين موارد به‌خوبي صورت گيرد، مي‌تواند به بازار سرمايه كمك كند، اما دخالت مستقيم و هرگونه حمايت دستوري منجر به شكست خواهد شد.
توسعه نهادهاي شفافيت و نظارت بر بازار سرمايه
اين اقتصاددان ادامه داد: پيروزي رييس‌جمهور منتخب و وعده‌هايي كه براي حمايت از بازار سرمايه داده است تا حدودي مي‌تواند اثرات مثبت كوتاه‌مدت بر اين بازار داشته باشد اما بايد گفت دولت جديد بايد مواردي را هم مدنظر قرار دهد، يكي اينكه از هرگونه دستكاري و دخالت در بازار سرمايه جلوگيري كند و اجازه دهد كه شرايط بازار متعادل شود و دولت بايد تلاش كند تا نهادهاي تقويت شفافيت و نظارت در بازار سرمايه را توسعه دهد. اين كارشناس اقتصادي تاكيد كرد: دولت سيزدهم بايد حامي توسعه نهادهاي تقويت‌كننده بازار سرمايه و اركان و نهادهاي اين بازار باشد و از دخالت  در اركان بازار سرمايه براي تعادل‌بخشي اين بازار جلوگيري كند، ضمن آنكه اگر برجام نهايي شود و ساير بازار‌ها كاهشي شوند طبيعتا يك تعادل جديد در بازار سرمايه به وجود مي‌آيد.
منابع صندوق تثبيت، منابع پايداري نيست
اين اقتصاددان با اشاره به واريز نقدينگي به صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: اين ارقام چندان بزرگ هم نيستند و نمي‌توانند تاثيرات ماندگار بر بازار سرمايه ايجاد كنند. اين در حالي است كه ما نياز به يك صندوق تثبيت مقتدر و با ثبات داريم و دولت جديد بايد منابع مستمري را براي اين صندوق تثبيت در نظر بگيرد كه مي‌تواند درصدي از معاملات روزانه بر اساس كارمزدي كه مي‌تواند دريافت كند، باشد.
شقاقي‌شهري گفت: اينكه ما از صندوق توسعه ملي برداشت و آن را به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز كنيم، پايدار نخواهد بود و اثرات مثبت سازنده مستمري نخواهد داشت، هر چند اين موضوع در شوراي سران سه قوه تصويب شد تا ۲۰۰ ميليون دلار به اين صندوق تثبيت واريز شود كه يك بخشي از آن هم انجام و به بازار تزريق شده اما مابقي همچنان مانده است.او افزود: به اعتقاد من مسوولان براي جذب نقدينگي صندوق تثبيت بازار سرمايه بايد به فكر منابع ديگري غير از صندوق توسعه ملي باشند، زيرا اين روش اصلا اصولي نيست.در سال ۱۳۹۹ حدود۱۵۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي از سوي مردم وارد بازار سرمايه شده بود. هر چند امروز شاهد آنيم كه سهم‌ها به ارزندگي خود رسيده‌اند اما چندان اعتمادي براي سرمايه‌گذاري در اين بازار ديده نمي‌شود. كارشناسان اين حوزه بر اين باورند كه با در نظر گرفتن رشد نقدينگي و نرخ تورم، محال است كه تورم پاييني داشته باشيم و اين تورم منجر به رشد بازار سرمايه خواهد شد. برخي صنايع ما به سياست‌هاي داخلي و خارجي دولت وابسته‌اند كه در اين مورد تا زماني كه موضوع برجام مشخص نشود فعلا داده‌هاي قابل اتكايي براي تحليل آينده وجود ندارد و با توجه به كسري بودجه دولت، قطعا اگر بانك مركزي در فروش اوراق بدهي موفق عمل نكند، بازار سرمايه رشد خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون