خبرخوان
صادرات تخممرغ متوقف شده است
ناصر نبيپور، رييس هياتمديره اتحاديه مرغ تخمگذار استان تهران با بيان اينكه صادرات تخممرغ عملا متوقف است، گفت: با كمبود توليد در اين حوزه مواجه هستيم. او در واكنش به مباحث اعلام شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي مبني بر صادرات تخممرغ به شكل مديريت شده، گفت: بيش از ۴٠ سال است كه متوجه مفهوم مديريتي كه مسوولان عنوان ميكنند، نشدهايم و نميدانيم از كدام مديريت صحبت ميكنند. او با اشاره به كمبود در توليد تخممرغ، افزود: به دستور دولت مرغهايي كه بايد در ٩٠ هفتگي به كشتارگاه فرستاده ميشدند، براي جبران اين كمبود بايد تا ١١٠ هفتگي نگهداري شوند.
افزايش هزينه «حق دسترسي به ريل» توسط راهآهن
شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران حق (هزينه) دسترسي به ريل و همچنين اجاره لكوموتيو به شركتهاي حمل و نقل ريلي را ۳۰درصد افزايش داده است. به گزارش مهر، فرهنگ طلوعي، عضو هياتمديره انجمن شركتهاي حمل و نقل ريلي، درباره اين اتفاق اظهار كرد: برخلاف مصوبات دولت و ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر لزوم حمايت نهادهاي دولتي از بخش خصوصي، شركت راهآهن به دليل نبود مديريت صحيح، ۳۰درصد هزينههايي كه دريافت ميكند را افزايش داده و خدمات ريلي را گران كرده است. او افزود: در حالي كه دولت به راهآهن اعلام كرده نبايد چنين كاري كند و بايد از بخش خصوصي حمايت ميكرد، اما آنها چون نميتوانند بهرهوري خود را به نرخ سال ۹۸ نگه دارند، نرخ خدمات را ۳۰ درصد افزايش دادهاند.
معرفي دستاندركاران واردات كاميون دست دوم به دستگاه قضا
عزتالله اكبري تالارپشتي، رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: هر كسي كه دستاندركار واردات كاميونهاي دست دوم اروپايي است را، چه رييسجمهور باشد چه وزير، به دستگاه قضايي معرفي ميكنيم. به گزارش مهر، اكبري تالارپشتي گفت: اينكه شما كشنده، تريلي، كاميون، اتوبوس و مينيبوس را دست دوم و بدون هيچ خدماتي وارد كنيد فقط يك رانت محض و آلايندگي محيطزيستي دارد. او ادامه داد: با واردات كاميون دست دوم، راننده اسير بيابانها ميشود، قطعه نيست، خدمات پس از فروش ندارد، كسي هم به فريادش نميرسد؛ چرا؟ چون عدهاي ميخواهند رانت بخورند اين كار از سر تا پاي آن آلوده است.
تغيير تابلوي وزارتخانههاي نفت و نيرو مشكلي را حل نميكند
سيدهاشم اورعي، رييس اتحاديه انجمنهاي انرژي ايران در ارزيابي تشكيل وزارت انرژي و ادغام نفت و نيرو اظهار داشت: وزارت نفت و نيرو كه مستقيما با انرژي سر و كار دارند، يك نگاه صنفي به اين مساله دارند. مساله اصلي اين است كه تابلو چيزي را عوض نميكند، اگر اين دو ادغام شوند ولي ساختار اداري و افراد به همين شكل باشند مشكلي حل نميشود، مساله ما مشكل مديريتي است نه تابلو. ادغام ممكن است منطق داشته باشد اما اصل مطلب نيست، اصل ماجرا ضعف مديريتي است كه نه تنها در وزارت نفت و نيرو در كل نظام دولتي دچار هستيم بنابراين اگر چندينبار اين دو ادغام و جدا شوند با اين حكمراني دولتي انتظار پيشرفت و بهبود شرايط نداشته باشيم.
گراني ۴۴ تا ۱۰۰ ميليوني هر تراكتور فقط در يك سال!
اغلب كشاورزان توانايي خريد ماشينآلات كشاورزي را ندارند؛ چراكه قيمت تراكتور چندين برابر ميانگين درآمد سالانه كشاورزان است. طبق مصوبه هياتمديره شركت تراكتورسازي، اين شركت از اوايل فروردين امسال نرخ فروش محصولات خود را ۳۰درصد افزايش داده است. تراكتورسازان در مهر ماه و اواخر ارديبهشت سال گذشته نيز قيمت تراكتورها را دو بار رسما گران كرده بودند. بررسي قيمتها نشان ميدهد از خرداد سال ۱۳۹۹ تاكنون قيمت همه تراكتورهاي توليد داخل حدود ۶۲درصد رشد داشته است. طبق جدول، ميزان افزايش قيمت بهازاي هر تراكتور در ارزانترين محصول شركت تراكتورسازي حدود ۴۴ ميليون تومان و در گرانترين محصول نيز ۳۰۸ ميليون تومان در يك سال بوده است.
توافق پنهان براي ترخيص لوازم خانگي خارجي؟
اگرچه ترخيص ۴۲۰ كانتينر لوازم خانگي خارجي متوقف شده در گمرك تكذيب شده، اما حميدرضا غزنوي سخنگوي انجمن لوازم خانگي ميگويد كه وزارت صمت، بانك مركزي و گمرك براي ترخيص اين اقلام در حال رسيدن به توافق هستند. او افزود: گمرك مجري است و نميتواند زياد جلوي توقف را بگيرد و اگر دستوري به گمرك صادر شود بايد اجرا كند. در مصاحبه آقاي ارونقي نيز ايشان اعلام ميكنند كه هيچ مانعي براي ترخيص اين محمولهها وجود ندارد و گمرك ديگر نميتواند مقاومت كند. غزنوي ادامه داد: توليدكنندگان ايراني تازه جان گرفتهاند و ۷۲درصد افزايش توليد دادهاند. در اين مدت اشتغال ايجاد كردهايم. در صورت بر هم خوردن اين توازن، توليدكننده ايراني باز هم زمين ميخورد.