خبرخوان
سونامي خودروهاي فرسوده در راه است
محمدحسين گودرزي، عضو انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده در اين مورد معتقد است: در حال حاضر توليد خودرو در كشور به حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسيده كه با در نظر گرفتن خودروهاي وارداتي بايد گفت كه سونامي خودروهاي فرسوده در راه است. وي افزود: اين در حالي است كه تنها مسير خروج خودروهاي فرسوده يعني واردات خودرو طي چند سال گذشته مسدود شده است. طبق برآوردها تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهاي فرسوده در كشور به ۸ ميليون دستگاه ميرسد، در حالي كه سال گذشته تنها ۸ هزار دستگاه خودروي فرسوده در كشور اسقاط شد. تنها ۱۰ درصد از ۲۲۰ مركز اسقاط خودرو موجود در كشور فعال است و اشتغالزايي در اين صنعت از بين رفته است. گودرزي با بيان اينكه از حدود سه سال گذشته هيچ برنامه منسجمي براي خروج و كنترل فرسودههاي سواري در كشور ارايه نشده است، گفت: بر اساس آمارهايي كه در اين زمينه منتشر شده در سال ۹۸ نزديك به يك ميليون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده در كشور وجود داشته كه طي سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۷۰۰ هزار دستگاه ديگر (بهطور متوسط سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه) خودروي فرسوده به اين تعداد اضافه ميشود. عضو انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده ادامه داد: افزايش تعداد خودروهاي فرسوده باعث افزايش مصرف سوخت و هدررفت انرژي خواهد شد و رشد مصرف سوخت نيز خود را در آلوده شدن بيشتر هواي كلانشهرها و همچنين افزايش خسارت به محيط زيست نشان خواهد داد.
افزايش ۸ درصدي ورود كشتي حامل كالاي اساسي به بندر امام
مهران ميدري، مقام مسوول سازمان بنادر و دريانوردي از افزايش ۸.۲۴ درصدي ورودي كشتي حامل كالاي اساسي به بندر امام خميني (ره) طي بهار ۱۴۰۰ خبر داد.
وي اظهار كرد: در بهار 1400 ترافيك ورودي كشتيهاي حامل كالاي اساسي به بندر امام خميني(ره) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است. وي افزود: در واقع طي مدت ياد شده 92 كشتي حامل كالاي اساسي در بندر امام پهلو گرفته و تخليه شده كه نسبت به بهار 99 با 85 فروند كشتي 8.24 درصد افزايش را نشان ميدهد.
سازگاري با كم آبي راه نجات آب است
«قاسم تقيزادهخامسي»، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا و مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: هيچ راه عملي غير از سازگاري با كم آبي در مديريت منابع آب نيست. وي افزود: برهمين اساس در دو سال گذشته وزارت نيرو با همكاري وزارتخانههاي صنعت، كشاورزي و سازمان محيطزيست، سندي براي مديريت منابع آب همه استانها و حوضههاي آبريز تهيه كرده است.وي ادامه داد: اين سند دوماه پيش منتشر شد و در آن ميزان تخصيص آب به استانها و حوضههاي آبريز تعيين شد تا ميزان مصرف آب تا سال ۱۴۱۰ كاهش يابد.
ابلاغ حكم قطعي بازگشت جنگلهاي هيركاني مازندران به بيتالمال
مسعود منصور، رييس سازمان جنگلها و مراتع كشور گفت: حكم قطعي بازگشت ۵ هزار و ۱۰۳ هكتار از جنگلهاي هيركاني آق مشهد ساري به بيتالمال صادر و ابلاغ شده است. وي اظهار داشت: پس از درخواست و پذيرفته شدن ماده ۴۷۷ سازمان جنگلها در سال گذشته از سوي رييس قوه قضاييه پرونده دوباره در ديوان عالي كشور به شعبه اول ارجاع شد و رييس و دو مستشار اين شعبه به دقت پرونده را بررسي كردند و با هفت استدلال كه در متن راي هم آورده شده راي شعبه اول دادگاه عمومي ساري را كه نشان ميدهد ۵ هزار و ۱۰۳ هكتار از جنگلهاي هيركاني ملي و حدود ۳۷۰ هكتار مستثنيات و متعلق به مردم است، تاييد كرد. وي گفت: اين ۵ هزار و ۱۰۳ هكتار از جنگلهاي هيركاني با اين راي به دامن منابع طبيعي و انفال برگشت و راي صادر شده از سوي ديوان عالي كشور، قطعي و غير قابل اعتراض است.
بار سنگين كمبود برق بر دوش مشتركان صنعتي و كشاورزي
بر اساس آخرين آمار ارايه شده در شرايطي كه ميزان مصرف برق مشتركان كشاورزي و مصرف برق مشتركان صنعتي به ترتيب 14.4 و 36.3 درصد از كل مصرف برق كشور را شامل ميشود، نزديك به 100 درصد بار مديريت مصرف برق در قالب رويكرد پيكسايي تنها مشتركان بخش صنعتي و كشاورزي را درگير ميكند و عملا هيچ سياست مديريت مصرفي براي مشتركان بخش خانگي، عمومي و تجاري در نظر گرفته نميشود. بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر ميزان مديريت مصرف برق كشور از 8 هزار مگاوات فراتر رفته و دامنه وسيعي از مشتركان صنعتي و كشاورزي تحت تاثير اين مساله قرار گرفتهاند. بر همين اساس، مديريت مصرف مدنظر وزارت نيرو براي حوزه كشاورزي و صنعت يك تفاهمنامه مفيد به حساب نيامده و زمينه آسيبهاي گسترده براي مشتركان اين دو بخش و در نهايت توليد كشور را فراهم كرده است. دامنه انتقادات فراوان به نحوه پيكسايي صنعت برق كشور تنها به صنعتكاران محدود نشده و قالب كشاورزان نيز از اين مساله آسيب ديدهاند.توجه به گلايه گسترده كشاورزان و مشتركان صنعتي بيانگر آن است كه اين بخش از مشتركان برق كشور ديگر تاب افزايش رويكرد پيكسايي و قطعي برق را نداشته و در صورت تداوم اين شرايط، زمينه آسيب گسترده به توليد محصولات صنعتي و كشاورزي مهيا ميشود.