• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4970 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۵ تير

نماينده اصولگرا ي نجف‌آباد مدعي است اولويت امروز جامعه ايران واكسيناسيون نيست

نمك به زخم كرونا

در روزهايي كه كرونا در كشور دوباره در كشور اوج گرفته، اظهارات برخي افراد سياسي حكم نمك به زخم مردم را پيدا كرده است. روز گذشته نماينده نجف‌آباد در اظهارنظري عجيب اعلام كرده كه اولويت امروز جامعه ايران واكسيناسيون نيست. اين در حالي است كه كشورهاي مختلفي در جهان با اجراي منظم واكسيناسيون توانسته‌اند تا حد زيادي شيوع كرونا را كنترل كنند و كم‌كم به حالت عادي برگردند. اما در ايران طي روزهاي اخير شاهد هستيم كه كرونا دوباره در حال قتل عام است. دولت مجبور شده در برخي شهرهايي كه وضعيت قرمز دارند محدوديت‌هاي سابق را براي مشاغل مختلف اعمال كند. اعمال اين محدوديت‌هاي دوباره فشار سنگين اقتصادي را به مردم وارد مي‌كند. در همين حال هم گزارش‌هاي مختلف رسمي نشان مي‌دهد كه كروناي موسوم به دلتا كه نوع جهش يافته‌اي از ويروس كروناست وارد سيستان و بلوچستان شده و حالا مردم اين استان با كمبود امكانات براي مقابله با اين ويروس مواجه شدند. در اين حال اما نماينده نجف‌آباد اظهارنظري كرده كه موجب واكنش منفي افكار عمومي شده است.

واكسيناسيون  اولويت  جامعه  ايراني  نيست
ابوالفضل ابوترابي در گفت‌وگو با ايسنا درباره موج جديد كرونا در كشور و روند واكسيناسيون اظهار كرده: «تجربه نشان داده است كه واكسيناسيون در دنيا چندان تاثيري نداشته است و در روسيه و انگلستان كه بيشتر جمعيت آنها واكسن كرونا دريافت كرده‌اند هم‌اكنون از نظر كرونا و تعداد مبتلايان و فوتي‌ها وضعيت بدي دارند و حتي شرايط آنان از ايران هم بدتر و حادتر است. بنابراين اولويت امروز جامعه ما واكسيناسيون نيست، بلكه رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي و رعايت فاصله اجتماعي در اولويت است. مردم بايد در ديد و بازديدها و دورهمي‌هاي خانوادگي و فاميلي تجديدنظر كنند و در محيط‌هاي بسته  اجتماع  نكنند.»
معلوم نيست كه ابوترابي دقيقا با استناد به چه منابعي مدعي شده كه واكسيناسيون تاثيري در كنترل كرونا ندارد. اما به نظر مي‌رسد كه او بيشتر قصد دارد با اعتراضات عمومي مردم ايران نسبت به روند كند واكسيناسيون مقابله كند. از اواخر سال گذشته كه واكسن كرونا در جهان به مرحله تزريق عمومي رسيد، بسياري از مردم در ايران خواستار تهيه واكسن براي مقابله با كرونا شدند اما از آن زمان تاكنون ايران جزو كشورهايي است كه كمتر از 10 درصد مردم خود را واكسينه كرده  است. 
از ابتداي سال جاري وعده‌هاي مختلفي براي واكسيناسيون داده شد بارها مقامات بهداشتي و سياسي كشور تاريخ‌هايي را اعلام كردند و مدعي شدند كه واكسيناسيون به زودي گسترش مي‌يابد اما تا الان همچنان آمار  واكسن‌هاي تزريق شده  خيلي كم است. 
در مقطعي هم شاهد بوديم وقتي دوز اول واكسن‌هاي معتبر بين‌المللي به سالمندان بالاي 75 سال تزريق شد، دوز دوم در دسترس نبود و همين مشكلات زيادي را براي سالمندان ايجاد كرد. در همين حال برخي شركت‌هاي داخلي اعلام كردند كه واكسن ايراني كرونا را ساخته‌اند اما هنوز از اين واكسن هم خبري در مراكز درماني نيست. مقامات بارها وعده داده‌اند كه به زودي اين واكسن كه تاييديه سازمان بهداشت جهاني را ندارد، به توليد انبوه مي‌رسد اما برخي مي‌گويند كه اين اقدام تا پايان تابستان احتمالا  رخ  نمي‌دهد.

پرهيز  از سفر  اولويت  جامعه  ايراني  باشد
 در اين شرايط اظهارات ابوترابي تنها به عصبانيت مردم منجر شده است. ابوترابي سعي كرده در سخنان خود مردم را مقصر اصلي شيوع كرونا نشان دهد و بر همين اساس هم راهكارهايي را ارايه داده كه مردم محور اصلي آن هستند. او گفته «سفر نرفتن بايد در اولويت امور مردم باشد و دستگاه‌هاي مربوط نيز نظارت بيشتري بر اين امر داشته باشند تا از شيوع بيشتر ويروس كرونا جلوگيري شود. مردم كارهاي غيرضروري خود را به زمان ديگري موكول كرده و فعلا روي رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي تمركز  كنند.» 
ابوترابي در حالي از رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي صحبت مي‌كند كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد امكانات بهداشتي در استان سيستان و بلوچستان كم است و حتي امكان تهيه ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده براي مردم وجود ندارد. برخي معتقدند كه اين اظهارات ابوترابي تنها در اين جهت است كه كم‌كاري‌ها در عدم تهيه واكسن كرونا  را  كمرنگ نشان  دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون