• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4970 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۵ تير

محبوبيت برنامه يورو ۲۰۲۰ به پايين‌ترين حد ممكن رسيده

وقتي صداوسيما رپورتاژ آگهي مي‌دهد

خيلي عجيب است كه صداوسيما با آن دستگاه عريض و طويل و ادعاي تاثيرگذاري، از رسانه‌هاي به قول خودشان برخط بخواهد هوايش را داشته باشند. اما اين اتفاق رخ داده است. 
آخر هفته قبل و ابتداي هفته جاري برنامه يورو 2020 با تهيه‌كنندگي مهدي هاشمي و اجراي محمدحسين ميثاقي و محمدرضا احمدي حسابي زير سوال رفت. اول آن ويديوي 5 دقيقه‌اي از اشتباهات ترجمه همزمان مصاحبه‌ها منتشر شد كه يك آبروريزي بزرگ بود. سپس روز شنبه روزنامه گل مدعي شد براي اين برنامه 8 ميليارد تومان بودجه صرف شده است تا دود از كله همه بلند شود. همه از خودشان پرسيدند 8 ميليارد تومان براي برنامه‌اي كه آيتم توليدي خاصي ندارد، صرف بازي‌هايي كه پول حق پخشش را نداده مي‌كند و مشتي ترجمه اشتباه تحويل مخاطب مي‌دهد؟ آن هم در اين وضعيت اقتصادي؟
در روزهاي قبل شايعاتي مبني بر استفاده برنامه يورو 2020 از كارآموزان در بخش‌هاي مختلف برنامه از جمله قسمت ترجمه به گوش رسيد. گفته شد دليل استفاده از اين افراد قيمت پايين آنهاست تا درآمد بيشتري به دست‌اندركاران برنامه برسد. اين ادعا تاييد يا تكذيب نشد اما بحثي در استفاده از افرادي كه تسلطي روي كار ندارند باقي نماند. اينها در كنار انتقادات هميشگي از گزارشگران بازي شامل داد زدن‌هاي عباس قانع، اظهارات عجيب جواد خياباني كه به ميثاقي و احمدي مي‌گويد «شما دو تا چرا اين‌قدر خوشگلين؟» و سوتي‌هاي سيانكي، سانسورهاي اعصاب خردكن و تكرار هزارباره «ستاره مربع» برنامه يورو 2020 را آماج حملات مخاطبين و فعالان فضاي رسانه‌اي قرار داد. مصاحبه با سيدورف و اريكسون و منديتا هم نتوانست اعتبار خاصي به برنامه ببخشد و تماشاچيان را انگشت به دهان بگذارد. كما اينكه پيش از اين برنامه‌هاي مشابهي كه عادل فردوسي‌پور تهيه مي‌كرد از فيگو و پويول و سايرين ميزباني كرده بود. ضمن اينكه همه مي‌دانند اين افراد با صرف هزينه و وسط كشيدن برند تلويزيون رسمي يك كشور 80 ميليوني به مصاحبه راضي مي‌شوند. 
نكته جالب توجه اين است كه برنامه يورو 2020 براي فرار از فشار حملات مخاطبين دست به كاري زد كه معمولا خودش براي ديگران انجام مي‌دهد؛ يعني سفارش رپورتاژ آگهي! صداوسيما سال‌هاست با دريافت هزينه از افراد براي آنها برندسازي مي‌كند، محصولي را پروموت مي‌كند، افراد را تطهير مي‌كند يا تحت فشار قرار مي‌دهد و... حالا اما به نظر مي‌رسد اين سازمان براي نجات برنامه خودش از ديگران كمك خواسته تا با تهيه گزارش‌هاي خوشگل و شيك اولا نشان بدهند كه مجريان و تهيه‌كنندگان برنامه چه زحمت فراواني مي‌كشند براي پخش دو تا مسابقه فوتبال و دوما با نشان دادن جزييات پشت صحنه احساس راحتي مخاطب را با برنامه بالا ببرند. در اين ميان هم مشخص است كه كدام رسانه‌ها بايد از صداوسيما حمايت كنند و براي‌شان فضاي گل و بلبل بسازند. رسانه‌هايي كه با استفاده از رانت صداوسيما برند شدند و بعد طي فرآيندي كه كسي از آن سر در نمي‌آورد مثلا به بخش خصوصي واگذار شدند. 
با اين حال از كامنت‌هاي زير گزارش‌هاي تهيه شده از برنامه در رسانه‌هاي مختلف، نظرات مردم در فضاي مجازي، واكنش‌ها به ترجمه‌هاي عجيب و اشتباه و همچنين هزينه‌هايي كه براي توليد اين برنامه شده مي‌توان فهميد محبوبيت برنامه يورو 2020 در چه حدي است. به شكلي كه اكثرا معتقد هستند اگر اين برنامه بيننده‌اي جذب كرده صرفا به خاطر انحصاري است كه در پخش مسابقات فوتبال دارد وگرنه اگر مردم گزينه ديگري داشتند كمتر كسي حاضر مي‌شد پاي برنامه‌اي بنشيند كه در آن بيشتر از اسم بازيكنان، تبليغ ستاره فلان مربع به گوش مي‌رسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون