• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4970 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۵ تير

خبر

آغاز رهاسازي آب  از كرخه به هورالعظيم

مدير كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: در حال حاضر تالاب دچار تنش آبي شده، اما هنوز دچار بحران آبي كه منجر به تلفات گسترده ماهي‌ها شود، نشده‌ايم. محمدجواد اشرفي، مدير كل حفاظت محيط زيست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به خشكي تالاب هورالعظيم و تلف‌شدن ماهي‌هاي هويزه بيان كرد: اين ماهي‌ها در بخش عراقي تالاب هورالعظيم بوده‌اند. حقابه تالاب هورالعظيم به اندازه نياز آبي آن تامين نمي‌شود و به خاطر شرايط كمبود بارندگي كه در سال آبي گذشته و امسال داشتيم امكان اينكه حقابه تالاب به‌طور كامل تامين شود، وجود نداشت. اشرفي افزود: اما ما فشارهايي را براي گرفتن حقابه وارد كرديم تا اين حق رعايت شود، در حال حاضر تالاب دچار تنش آبي شده، اما هنوز دچار بحران آبي كه منجر به اتلاف گسترده ماهي‌ها شود، نشده است، ولي خيلي سريع بايد به تالاب آب تزريق شود تا به بحران نرسيم كه اين اتفاق صورت گرفته و چرخه رهاسازي از سد كرخه شروع شد كه تا به تالاب برسد، چهار روز در مسير است. تا پايان شهريور بايد چند بار ديگر رهاسازي انجام شود تا حداقل بحران زيست محيطي براي آبزيان به وجود نيايد. اشرفي با اشاره به تاثير خشكسالي بر اقليم منطقه، افزود: بايد براي هواگيري و اكسيژن‌رساني آب وارد تالاب شود و اگر آبي وارد نشود شوري آب افزايش پيدا مي‌كند كه باعث تلف شدن آبزيان منطقه مي‌شود، البته به نظر ما علت اين مقدار از تلفات ماهي‌ها شايد اين باشد كه چند روز پيش در بخش صفر مرزي در سمت عراق آتش‌سوزي شده بود و ماهي‌ها براي بقاي خود به اين سمت حركت كردند. البته اساسا خشك شدن بخشي از تالاب‌ها در تابستان در همه جاي دنيا طبيعي است. او در مورد تلف شدن گاوميش‌ها به دليل خشكي تالاب، گفت: تاكيد مي‌كنم كه در صورت عدم بررسي تالاب، دچار بحران آب مي‌شويم و هيچ گزارشي از صاحبان احشام به فرمانداري و ادارات كشاورزي نداشتيم كه از تلف شدن گاوي خبر دهند، اما براساس بررسي يك گاو، آن هم احتمالا به دليل كم‌آبي تالاب تلف شده است.


موزه‌ها باز نبودند كه تعطيل شوند

همزمان با قرمز شدن ۹۲ شهر كشور و گسترش گونه دلتاي كرونا در بيشتر مناطق، مدير كل موزه‌ها اعلام كرد كه تعطيلي موزه‌ها ادامه پيدا مي‌كند. موزه‌ها از ۱۸ فروردين‌ماه با دستور ستاد ملي كرونا در كشور تعطيل شده بودند كه درهاي آنها تاكنون بسته مانده و محمدرضا كارگر مديركل موزه‌ها كه چندي پيش از احتمال بازگشايي آنها خبر داده بود، اينك با گسترش گونه دلتاي كرونا در بيشتر مناطق و افزايش شمار شهرهاي قرمز، به ايسنا خبر داد كه تعطيلات موزه‌ها طولاتي‌تر خواهد شد. او افزود: موزه‌ها از فروردين‌ماه كه با دستور ستاد كرونا تعطيل شده بودند، تا امروز فرصت بازگشايي پيدا نكرده بودند و با وضعيت پيش‌آمده در تهران و ديگر شهرهاي قرمز همچنان بسته خواهند ماند، اما بخش‌هاي اداري به فعاليت خود مطابق با دستورالعمل ستاد كرونا ادامه مي‌دهد. كارگر گفت: طبق دستوري كه از ستاد ملي كرونا گرفته شد، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال يافتند كه درصورت اعلام وضعيت نارنجي، اجازه بازگشايي با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را دارند. در تهران نيز تصميم بر اين بود كه در هفته پيش ‌رو موزه‌ها پس از سه ماه تعطيلي باز شوند، اما با قرمز شدن تهران و ۹۱ شهر ديگر، دستور به ادامه تعطيلي آنها داده شد. مدير كل موزه‌ها با اشاره به تعطيلات پي در پي موزه‌ها در يك و نيم سال گذشته، اظهار كرد: زيان مالي ويروس و تعطيلي‌هاي مكرر در موزه‌ها رقمي بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان در سال برآورد شده كه اين خسارت فقط از محل فروش بليت بوده است. كارگر همچنين درباره تعطيلي موزه‌هاي خصوصي كه در دوران كرونا متحمل خسارت شده‌اند، گفت: در اين دوران سعي شد از اين موزه‌ها حمايت مالي شود، البته رقم آن ناچيز و كم بود، اما هيچ موزه خصوصي كامل تعطيل نشده است. اگر هم درِ موزه‌اي بسته شده به خاطر كرونا بوده است.


زيان ۲۵ هزار ميليارد توماني گردشگري ايران از كرونا

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: بخش گردشگري كشور به ميزان ۲۵ هزار ميليارد تومان از بيماري كرونا آسيب ديده است.
به گزارش مهر، علي‌اصغر مونسان روز دوشنبه در مراسم بهره‌برداري و افتتاح مجتمع گردشگري و رفاهي سپهر تابناك غرب در ديواندره اظهار كرد: در راستاي توزيع يكنواخت گردشگر در سطح كشور توجه خاصي به غرب كشور و استان كردستان شده است. هم‌اكنون ۷٨ پروژه گردشگري با سرمايه‌گذاري هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان در سطح استان كردستان در دست اجراست و در آينده نزديك با اتمام دو هتل پنج ستاره و يك هتل چهار ستاره، دو هزار و ۵۰۰ تخت به چهار هزار تخت اقامتي كردستان افزوده خواهد شد.
او بوم‌گردي را از ديگر ظرفيت‌هاي حوزه گردشگري كردستان عنوان كرد و گفت: كردستان با ظرفيت‌هاي طبيعي و تاريخي مي‌تواند به قطب بوم‌گردي ايران تبديل شود. وي در ادامه سخنان خود به آسيب ديدن بخش گردشگري كشور در دوران شيوع ويروس كرونا اشاره كرد و افزود: بخش گردشگري كشور به ميزان ۲۵ هزار ميليارد تومان از بيماري كرونا آسيب ديده است و در صورت تداوم همه‌گيري شاهد آسيب‌هاي بيشتر خواهيم  بود.
وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در بخش ديگري از سخنان خود يكي از موضوعات مهم براي كردستان را ثبت جهاني اورامان دانست و گفت: اوايل مردادماه كميته ميراث فرهنگي يونسكو تشكيل مي‌شود و به سبب اهميت موضوع بنده شخصا در آن جلسه شركت خواهم كرد. مونسان افزود: اميدوارم بتوانيم در مردادماه سال جاري خبر خوش ثبت جهاني اورامان را به مردم كردستان بدهيم چرا كه اين مساله نقش مهمي در توسعه و رونق اقتصادي اين منطقه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون