• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

يك ميليون دستگاه كارتخوان به سازمان امور مالياتي متصل شد

دريافت ماليات از پايانه‌هاي فروشگاهي

ندا جعفري

 هرجا كه پاي گردش مالي در ميان باشد تخلفات مالي هم ممكن است بروز كند. كارتخوان اگرچه پول به معناي فيزيكي را حذف كرده و همين باعث افزايش چند صد برابري امنيت خريد و فروش‌ها شده است، اما همواره عدم استفاده از آن طي سال‌هاي گذشته از سوي برخي مشاغل خبرساز هم بوده است اما سازمان امور مالياتي چند سالي است كه با هدف به‌روز رساني و مدرن‌سازي زيرساخت‌ها، سامانه صندوق‌هاي فروشگاهي را تعريف كرده و از سه سال پيش قانون پايانه‌هاي فروشگاهي ابلاغ و كارگروه مربوط به آن شكل گرفته است و آن‌گونه كه اميدعلي پارسا، رييس سازمان امور مالياتي گفته به زودي اخذ ماليات از پايانه‌هاي فروشگاهي در حجمي گسترده‌تر در كشور اجرايي خواهد شد.

يك ميليون دستگاه كارتخوان
 به سازمان امور مالياتي متصل  شد
رييس سازمان امور مالياتي روز گذشته در همايشي تحت عنوان «نقد و بررسي ماليات بر عايدي سرمايه»، با اشاره به اينكه قانون پايانه‌هاي فروشگاهي تا پايان سال جاري و در چهار فاز اجرايي خواهد شد گفته است: در مرحله اول با فراهم شدن زيرساخت‌ها حدود يك ميليون دستگاه كارتخوان به سازمان امور مالياتي متصل شده است و در حال حاضر در پايان هر روز ۲۰ هزار ركورد در سازمان مالياتي ثبت مي‌شود و در فاز بعدي همه زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اجراي اين قانون فراهم خواهد شد. اما باتوجه به تخلفاتي كه در اين بخش شاهد بوديم براي پيشگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي چه بايد كرد؟ چراكه گفته مي‌شود در بخش كسب و كارهاي بزرگ و فروشگاه‌ها موضوع اجرايي كردن قانون پايانه‌هاي فروشگاهي مشكلي ندارد اما بيشترين چالش مربوط به فروشگاه‌هاي خرد، مطب‌ها و آرايشگاه‌ها و... است. آلبرت بغوزيان با اشاره به اتصال يك ميليون دستگاه كارتخوان به سازمان امور مالياتي بر اين باور است كه هر چه معاملات در كشور به سامانه‌هاي امور مالياتي متصل شوند تا استفاده از بانك‌هاي اطلاعاتي بيشتر شود مسلما كارها تسريع شده و فرار مالياتي را نيز محدودتر و سخت‌تر خواهد كرد. بغوزيان در اين باره به «اعتماد» گفت: بنده در مصمم بودن رييس سازمان امور مالياتي براي اجراي اين طرح هيچ شكي ندارم اما اينكه واقعا مي‌توان اين موضوع را پياده كرد يا نه و مقاومت‌ها را از بين برد كمي ترديد دارم.

الزام بر تعيين جريمه براي افراد متخلف
اين اقتصاددان با بيان اينكه نبايد برخي پزشكان يا فروشندگان فروشگاه‌ها از استفاده از كارتخوان سرپيچي كنند، گفت: براي اين افراد بايد جريمه درنظر گرفته شود و همان برخوردي كه با اين قبيل افراد متخلف در كشورهاي اروپايي و در امريكا مي‌شود در ايران هم صورت گيرد و مردم هم بايد از همه فروشندگان و پزشكان و... بخواهند تا براي ارايه خدمات از كارتخوان استفاده كنند. اين كارشناس اقتصادي گفت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته شاهد آن بوديم كه برخي پزشكان به افراد مي‌گفتند اگر از كارتخوان استفاده كنيد ويزيت ۸۰ هزار تومان است اما اگر نقد بپردازيد ۷۰ هزار تومان مي‌شود اين در حالي است كه مردم بايد به اين موضوع اعتراض كنند زيرا اين كار به معناي فرار مالياتي و اجحاف به خود مردم است. بغوزيان تصريح كرد: براي فراگير شدن فرهنگ مالياتي ضرورت دارد تا مردم هرگونه تخلفي در عدم استفاده از كارتخوان را گزارش كنند و سازمان‌هاي نظارتي نيز به اين موضوع ورود كنند تا مانع از ادامه اين‌گونه رفتارها شوند.

اشاعه فرهنگ مالياتي نياز به زمان دارد
اين اقتصاددان با بيان اينكه همكاري رسانه‌ها براي اشاعه فرهنگ مالياتي بسيار موثر خواهد بود هرچند زمان‌بر است، افزود: يكي از كاربردي‌ترين موضوعات بهره‌گيري از رسانه‌هاي اجتماعي است كه اين روزها مخاطب زيادي هم دارد كه البته در كنار اين موضوع مي‌توان بحث آموزش را هم پيگير بود.
او با بيان اينكه به نظر مي‌رسد اين قضيه مغفول مانده است، ادامه داد: زماني كه در اتوبان‌هاي شهر تردد مي‌كنيم انواع و اقسام تبليغات محيطي را شاهديم مثلا تبليغ شهر فرش يا تبليغ انواع نوشيدني‌ها و فيلم‌هاي سينمايي و... اما چقدر درخصوص پرداخت ماليات از اين دست تبليغات بهره برده‌ايم؟ بغوزيان در ادامه گفت: در كنار اخذ ماليات بايد در بخش خدمات به مردم هم به درستي عمل شود و نبايد در بخش اخذ ماليات شبيه به كشورهاي توسعه‌يافته مانند ژاپن و كشورهاي اروپايي عمل كرد و در بخش ارايه خدمات و هدف‌گذاري‌ها شبيه به كشورهاي كم‌برخوردار با مردم رفتار شود. او افزود: بهترين الگو در حال حاضر براي ما كشور تركيه است كه تلاش مي‌كند در ساختارهاي مالياتي شبيه به اروپا عمل كند.

تغيير در سياست‌هاي معافيت مالياتي 
اين كارشناس اقتصادي گفت: يكي از راه‌هاي افزايش درآمدهاي مالياتي تغيير در سياست‌هاست و براي جلوگيري از فرار مالياتي و معافيت‌هاي مالياتي بايد رويه‌هاي قبلي را تغيير داد. همان‌گونه كه رييس سازمان امور مالياتي عنوان كرده است ما در حال حاضر ۱۰۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي در كشور داريم كه ۵۰درصد اين رقم فرار مالياتي و ۵۰درصد آن اجتناب از پرداخت ماليات است كه مجموع اين دو ميزان شكاف مالياتي در كشور را نشان مي‌دهد كه اگر به اين ارقام استناد شود بايد با جرات بيشتري براي اخذ ماليات اقدام شود به خصوص در بخش معافيت‌هاي مالياتي كه ضرورت دارد نهادها و شركت‌هايي كه از گذشته داراي معافيت بودند امروز به دايره ماليات‌دهندگان وارد شوند. او گفت: متاسفانه در بخش فرار مالياتي اغلب شاهد آنيم كه حسابرساني هستند كه به افرادي كه بايد ماليات‌هاي بالايي پرداخت كنند كمك مي‌كنند تا از اين موضوع فرار كنند.
براساس اين گزارش، ماليات‌ها به عنوان معمول‌ترين و مهم‌ترين منابع مالي براي تامين درآمدهاي عمومي و يكي از موثرترين ابزارهاي سياست‌هاي مالي دولت به‌شمار مي‌روند. دولت مي‌تواند به واسطه آن بسياري از خدمات اجتماعي و رفاهي را در خدمت مردم قرار دهد و به بسياري از فعاليت‌ها و جريانات اقتصادي و اجتماعي سمت و سوي لازم را ببخشد. كارشناسان اقتصادي معتقدند با توجه به تحريم‌ها و شرايط خاص كشورمان، نيازمند درآمدهاي مالياتي هستيم و اگر اين اتفاق نيفتد ممكن است در تدوين بودجه دچار مشكل شويم بنابراين نقش و عملكرد درست سازمان امور مالياتي بسيار حياتي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون