خبرنامه
يادي از داود رشيدي در سالروز تولدش
احترام برومند: هميشه نگران جوانان بود
خبرگزاري ايسنا در سالروز تولد زندهياد داود رشيدي گفتوگويي انجام داده با احترام برومند، همسر اين هنرمند كه خواندن بخشهايي از اين صحبتها خالي از لطف نيست؛ به ويژه آن بخش از خاطرات و اظهارت خانم برومند كه نشان ميدهد آقاي رشيدي همواره در طول زندگي نگران وضعيت هنرجويان و هنرمندان جوان تئاتر بود. ۲۵ تيرماه، هشتاد و هشتمين سالروز تولد داود رشيدي است. هنرمندي كه تا آخرين سالهاي زندگياش هميشه مشغول خواندن و ترجمه نمايشنامههاي تازه بود، نمايشنامههايي كه عموما پسرش فرهاد، از خارج از كشور برايش ميفرستاد و رشيدي براي به صحنه بردن اغلب آنها ايدههاي بسيار داشت. هرچند كه زمانه و زندگي، اجازه اجراي بسياري از آن نمايشنامهها را به او نداد. اما او ويژگي ديگري هم داشت، نگراني براي جوانان به ويژه براي علاقهمندان جوان تئاتر در شهرهاي خارج از تهران. فعالان تئاتر خوب به ياد دارند سال ۸۹ در جريان اختلافات ميان جهاد دانشگاهي و دانشگاه تهران بر سر مالكيت تالار مولوي كه منجر به پلمب اين تالار شد، داود رشيدي تنها هنرمند پيشكسوتي بود كه در تحصن هنرمندان معترض به وضعيت تالار مولوي حضور پيدا كرد و براي حل مشكل تالار مولوي با فرهاد رهبر، رييس وقت دانشگاه تهران به گفتوگو نشست. «همه گفتوگوهايش را كه زير و رو ميكنم، در تمام مصاحبههايش، نگراني و دلشوره براي تئاتر و جوانان و به خصوص براي بچههاي جواني كه خارج از تهران كار ميكنند، مشهود است كه البته اين نگراني تنها ويژه آقاي رشيدي نبود، بلكه ديگر هنرمندان پيشكسوتمان همچون آقاي نصيريان هم اين دلمشغولي را داشتند و دارند. همچنانكه هنرمندان نسلهاي بعد هم اين دغدغه را داشتهاند و دارند. اين روزها تئاتر استانها كه هيچ، تئاتر تهران هم حال و روز خوشي ندارد و گويي كسي به فكر نيست كه اين بچههاي جوان چگونه روزگار ميگذرانند. او با يادآوري عشق وصفناپذير داود رشيدي به تئاتر اضافه ميكند: باور داشت تئاتر ما به جاي خيلي خوبي رسيده و هنرمندان توانمند و جوانان مستعد بسياري در آن فعال هستند. البته كه كمبودها را ميدانست و آرزو داشت شرايط براي اجراي تئاتر هموارتر و زمينه براي فعاليت جوانان مشتاق تئاتر فراهمتر شود. در سالروز تولد آقاي رشيدي آرزو ميكنم روزگار بهتري پيش روي بچههاي تئاتري باشد.»
برگزاري بزرگترين رويداد موسيقي پساكرونايي در اروپا
اولين و بزرگترين رويداد موسيقي پساكرونايي اروپا با حضور ۱۸۰ هزار شركتكننده در كشور صربستان برگزار شد. به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اطلاعرساني ورايتي، همانطوركه سان تزو در كتاب هنر جنگ مينويسد، در دل هر وضعيت آشفته فرصتي نهفته است. متوليان فستيوال موسيقي اگزيت (Exit) نيز در دل وضع آشفته ناشي از شيوع كرونا، فرصت را براي برگزاري بزرگترين جشنواره موسيقي پساكرونايي در اروپا مناسب ديدند و از ۸ تا ۱۱ جولاي (۱۷ تا ۲۰ تير ۱۴۰۰) بيستمين دوره اين جشنواره را با حضور حدود ۱۸۰ هزار نفر در شهر نووي ساد برگزار كردند. جشنواره موسيقي اگزيت كه جولاي هر سال در كشور صربستان برگزار ميشود، در هر دوره طرفداران موسيقي را از كشورهاي همسايه در حوزه بالكان به خود جلب ميكند اما از آنجايي كه بيشتر فستيوالهاي موسيقي مهم اروپايي براي دومين سال پياپي به دليل شيوع كرونا لغو شدند، امسال هنردوستان از كشورهايي چون فرانسه، آلمان و اسپانيا نيز براي شركت در اين رويداد به صربستان سفر كردند. صربستان در امر واكسيناسيون عملكرد موفقيتآميزي داشته و تاكنون از ۷ ميليون جمعيت خود حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر را بهطور كامل در برابر ويروس كرونا واكسينه كرده است. همچنين به گزارش وزارت بهداشت صربستان، تاكنون تنها دو مورد ابتلا به گونه دلتاي ويروس كرونا در اين كشور تشخيص داده شده است. بنابراين تمام شرايط لازم براي برگزاري موفقيتآميز فستيوال اگزيت مهيا بود، البته علاقهمندان تنها به شرط ارايه مدارك واكسيناسيون يا تست پيسيآر منفي اجازه حضور در جشنواره را داشتند. اگرچه مطالعات روي كنسرتهاي آزمايشي كه در كشورهايي چون آلمان، فرانسه، انگليس، اسپانيا و هلند برگزار شدند، نشان ميدهد كنسرت، به ويژه اگر در فضاي باز برگزار شود، در صورت رعايت شيوهنامههاي بهداشتي عامل شيوع و گسترش ويروس نخواهد بود اما كشورهاي اروپايي همچنان از صدور مجوز براي برگزاري فستيوالهاي موسيقي امتناع ميكنند. مقامات كشور هلند با گذشت تنها چند هفته از برداشته شدن محدوديتهاي اعمال شده بر كلوبها و فستيوالهاي موسيقي، همين چهار روز پيش بار ديگر محدوديتها را برگرداندند تا جلوي موج ابتلا به كرونا در بين جمعيت جوان اين كشور را بگيرند. اما دستكم در بين جمعيتي كه اين هفته در جشنواره اگزيت شركت كردند، هيچگونه آثار نگراني از شيوع كرونا به چشم نميخورد.