• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4980 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير

آخرين خطبه هاشمي و راهكارهايي براي امروز

محسن هاشمي

جامعه و مردم ايران در شرايط دشواري قرار دارند، معضل آب، عدم واكسيناسيون به‌ موقع كرونا، كاهش اعتماد عمومي و بحران معيشتي از مهم‌ترين مسائل امروز جامعه ما هستند كه بايد به سرعت اين شكاف‌ها ترميم و بحران‌ها مديريت شوند و اكنون كه هر سه قوه و نهادهاي حاكميتي يكدست شده‌اند، مانعي براي برون‌رفت از وضعيت كنوني وجود ندارد.
بي‌مناسبت نيست با توجه به اينكه در سالگرد آخرين خطبه نماز جمعه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در سال 1388 قرار داريم، به راهكارهاي ايشان براي حل مشكلات بنيادين جامعه بازگرديم و حتي اگر امروز هم اين راهكارها پس از گذشت 12 سال مورد توجه و اجرا قرار گيرد، بخش قابل‌توجهي از مشكلات جامعه حل خواهد شد. عصاره و محور رويكرد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، براي حل مسائل جامعه و حفظ انقلاب و نظام، بازگشت به عقلانيت بود، وضعيت امروز اقتصاد و سياست و فرهنگ جامعه ما، ظرفيت اقدامات راديكال و تند را ندارد و هر دو طيف تندروي جامعه، اگر به آينده ايران مي‌انديشند بايد با گفت‌وگو و بازگشت به عقلانيت، منطق و ميانه‌روي فرصت عبور از مشكلات فراوان كشور را ايجاد كنند تا بتوانيم آينده فرزندان ايران را حفظ كنيم.
همگرايي روساي قوا و مسوولان ارشد نظام مي‌تواند فرصت كم‌نظيري جهت پرهيز از موازي‌كاري، جدل سياسي و كارشكني در امور يكديگر و ايجاد همگرايي و هم‌افزايي را در راستاي حل مشكلات جامعه فراهم آورد.
دولت نخست سازندگي، موفق‌ترين تجربه مديريتي در انقلاب اسلامي است كه همگرايي و وحدت ميان رييس‌جمهور و رهبر انقلاب موجب شد تا بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي اقتصادي، اجتماعي، ديپلماتيك براي كشور رقم بخورد. از انتخابات و تشكيل كابينه تا تصميمات كليدي كشور، بيشترين هماهنگي و همراهي ميان رييس‌جمهور و رهبري وجود داشت تا حدي كه به روايت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، فهرست دولت نخست سازندگي پس از مشورت ايشان با دست‌خط آيت‌الله خامنه‌اي تحرير شد و با حمايت از سياست‌هاي بازسازي اقتصادي و سازندگي خرابي‌هاي ناشي از جنگ و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي كشور، توسعه ايران با شتاب مناسبي آغاز شد و به دستاوردهاي منحصر به‌فردي رسيد.
تنها سالي كه در 42 سال انقلاب، رشد اقتصادي دو رقمي و تورم تك‌رقمي حاصل شد، رفع مشكل كمبود شديد برق و آب در كشور و پايان دادن به خاموشي‌ها و قطعي آب، كسب رتبه نخست واكسيناسيون در جهان با اعلام سازمان جهاني بهداشت، اعلام متجاوز بودن عراق توسط سازمان ملل و پيروزي بزرگ ديپلماتيك جمهوري اسلامي، تنها بخشي از دستاوردهاي دولت نخست سازندگي بود و امروز براي حل مشكلاتي كه ايران را محاصره كرده است، چاره‌اي جز بازگشت به عقلانيت و اعتدال نداريم.
كاهش شديد مشاركت عمومي در دو انتخابات اخير نشان مي‌دهد كه ما نيازمند بازسازي اعتماد اكثريت جامعه نسبت به كارآمدي حاكميت هستيم و اين ترميم با اقدامات سريع در حوزه سياست خارجي، واكسيناسيون و معيشت عمومي ايجاد خواهد شد.
بازگشت به برجام در ماه نخست دولت سيزدهم، تامين ميزان كافي واكسن از خارج تا به توليد انبوه رسيدن واكسن توليد داخلي و باز كردن فضاي فرهنگي و سياسي داخلي كشور براي افزايش مشاركت اجتماعي كه در سال‌هاي اخير به پايين‌ترين حد خود رسيده است، اقدامات اوليه است كه مي‌تواند شرايط كشور را به‌ سوي بهبود تغيير جهت دهد.
پرهيز از تندروي در حوزه فرهنگ و سياست يكي از ضرورت‌هاي بازگشت به عقلانيت است و اميدواريم مسوولان ارشد كشور به‌ ويژه بتوانند از فرصت ايجادشده جهت حل مسائل مردم بهترين استفاده را حاصل كنند و با انتقال واقعيت‌هاي امروز كشور به تصميم‌سازان، از ايجاد حاشيه‌سازي براي مديريت كشور جلوگيري كرده و زمينه‌هاي قانوني لازم براي ارتقاي كارآمدي و اثربخشي را براي دولت و دستگاه قضايي ايجاد كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون