• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4996 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ مرداد

خبر جهان

برگزاري رزمايش مشترك  امريكا و كره‌جنوبي

كره‌جنوبي و امريكا رزمايش مشترك تابستانه خود را مانند هر سال در ماه ميلادي جاري به‌رغم هشدار كره‌شمالي مبني بر اينكه چنين اقدام «خصمانه‌اي» به گفت‌وگوهاي دو كره آسيب مي‌رساند، برگزار خواهند كرد. خبرگزاري يونهاپ كره‌جنوبي به نقل از يك منبع دولتي گزارش داد: رزمايش با مركز فرماندهي شبيه‌سازي كامپيوتري در تاريخ ۱۶ تا ۲۶ آگوست (۲۵ مرداد تا چهارم شهريور) با حداقل سطح نيرو و بدون فعاليت در فضاي باز برگزار مي‌شود. به گفته اين منبع، رزمايش برنامه‌ريزي شده شامل تعداد كمتري از شركت‌كنندگان نسبت به رويداد مشابه در مارس گذشته است كه در آن هم به دليل همه‌گيري تعداد شركت‌كنندگان كاهش يافته بود. بر‌اساس گزارش‌ها، ايالات متحده و كره‌جنوبي همچنين آموزش مديريت بحران نظامي را براي كاركنان به مدت چهار روز برگزار مي‌كنند كه انتظار مي‌رود روز سه‌شنبه آغاز شود. اين رزمايش به‌رغم هشدارهاي «كيم جونگ اون» رهبر كره‌شمالي انجام مي‌شود كه به‌طور سنتي همكاري بين رقباي اصلي خود را تمرين جنگ مي‌داند. پس از هشدار اخير پيونگ‌يانگ به سئول درخصوص برگزاري رزمايش با واشنگتن، كره‌جنوبي روز دوشنبه گفته بود كه هنوز هيچ تصميمي درخصوص برگزاري رزمايش‌هاي مشترك با ايالات متحده اتخاذ نكرده است اما اين رزمايش‌ها به هرحال نبايد موجب ايجاد تنش‌ با كره‌شمالي شود. اخيرا در پي توافق رهبر كره‌شمالي و رييس‌جمهور كره‌جنوبي براي بازسازي روابط، خطوط تلفن اضطراري كه يك سال قبل قطع شده بود، مجددا بين دو همسايه برقرار شد. طبق گزارش رويترز، رزمايش‌ها در شبه‌جزيره كره در سال‌هاي اخير به منظور تسهيل مذاكرات بين كره‌شمالي و دولت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده كاهش يافت به اميد آنكه واشنگتن بتواند در قبال كاهش تحريم‌ها، برنامه اتمي و موشكي پيونگ‌يانگ را امحا كند. تاكنون وعده ايالات متحده براي كاهش تحريم‌هاي كره‌شمالي محقق نشده و مذاكرات ميان پيونگ‌يانگ و واشنگتن پس از شكست دور دوم گفت‌وگوها بين كيم و ترامپ در سال ۲۰۱۹، به بن‌بست خورده و متوقف شده است. از طرف ديگر، شيوع ويروس كرونا در جهان نيز بر برگزاري رزمايش‌هاي كره‌جنوبي و امريكا تاثير گذاشته و هم‌پيمانان به جاي برگزاري رزمايش‌هاي نظامي، بر شبيه‌سازي‌هاي كامپيوتري متمركز شدند.

شهادت سرپرست وزارت دادگستري ترامپ

«جف روزِن»، سرپرست وزارت دادگستري امريكا در سال ۲۰۲۰، براي اداي شهادت در صحن كنگره اين كشور حاضر شد. به نوشته پايگاه خبري «هيل»، اعضاي كميته قضايي مجلس سناي امريكا، روز شنبه به وقت محلي به مدت چند ساعت روزن را درباره تلاش «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا براي تغيير نتيجه انتخابات سوال‌پيچ كردند. روزن يك روز پيش از حضور در اين جلسه، با بازرس كل وزارت دادگستري امريكا تماس برقرار كرده و گفته بود قصد دارد با اين تحقيقات همكاري كند. «نيويورك‌تايمز» به عنوان اولين روزنامه‌اي كه به اين اقدام روزن اشاره كرده است، در گزارشي نوشت: روزن به بازرس كل وزارت دادگستري امريكا گفت، در طول تصدي سرپرستي دادستاني كل امريكا پنج بار با «جفري كلارك» سرپرست بخش مدني اين وزارتخانه برخورد داشته و كلارك اذعان كرده كه با ترامپ ملاقات داشته و قول داده اين كار را تكرار نكند. روزن همچنين گفته است، كلارك مكالماتي بدون مجوز با ترامپ داشته و آنها درباره ايجاد شك در نتيجه انتخابات ۲۰۲۰ به صورت عمومي، گفت‌وگو داشته‌اند. كلارك به ترامپ گفته بود نامه‌اي به قانونگذاران ايالت جورجيا بنويسد و از آنها بخواهد نتايج انتخابات در اين ايالت را ابطال و اعلام كنند وزارت دادگستري در حال بررسي ادعاي تقلب در انتخابات است. «ريچارد بلومنتال» سناتور دموكرات عضو اين كميته كه در حال بررسي مداخله وزارت دادگستري ترامپ در امور سياسي و انتخاباتي است، درباره جلسه اداي شهادت روزن گفت: «هنگامي كه متوجه شدم كشور تا چه حد به فاجعه مطلق نزديك شده بود، شوكه شدم.» پيش از اين هم مشخص شده بود كه ترامپ هم به صورت علني و خصوصي وزارت دادگستري را وادار به تحقيق درباره ادعاهاي بي‌اساس خود مبني بر ربوده شدن انتخابات از او كرده بود اما اسناد جديد، 9 صفحه يادداشت‌هاي همزمان از تماس تلفني ۲۷ دسامبر بين او و «ريچارد داناهيو» معاون جفري روزن بينش جديدي درخصوص اين تلاش‌ها ارايه مي‌كند. در اين اسناد كه يادداشت‌هاي داناهيو است، ذكر شده كه او در تماس تلفني مذكور به ترامپ گفته كه نمي‌تواند نتيجه انتخابات را تغيير دهد. او در خلاصه يادداشت‌ها از اين تماس افزود، ترامپ به او گفت: «فقط بگو كه انتخابات مخدوش بود و بقيه را بسپار به من.»

سفر ۴ روزه معاون وزير خارجه بحرين به اراضي اشغالي

معاون وزير خارجه بحرين صبح روز يكشنبه سفر چهار روزه خود به اراضي اشغالي را آغاز كرده و وارد تل‌آويو شد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه عبري زبان معاريو، عبدالله بن احمد آل خليفه، معاون وزير خارجه بحرين صبح روز يكشنبه براي سفري چهار روزه وارد تل‌آويو شد. به نوشته معاريو، آل خليفه در طول سفر خود با اسحاق هرتزوگ، رييس جديد رژيم صهيونيستي و يايير لاپيد، وزير خارجه اين رژيم ديدار خواهد كرد. اين روزنامه عبري زبان در ادامه نوشت: آلون اشپيز، مديركل وزارت خارجه رژيم صهيونيستي رياست نشست كميته عالي روابط سياسي مشترك منامه-تل‌آويو براي هماهنگ‌سازي موضع‌گيري‌ها و تقويت روابط ميان دو طرف را برعهده خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون