• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4996 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ مرداد

خبرخوان

خريد و فروش ۳۰ ميليوني امتياز وام ازدواج

خبرگزاري تسنيم مدعي شد: طبق بررسي‌ها وام ازدواج‌هايي كه مجلسي‌ها با هزار اجبار و بند و تبصره و قانون در بودجه گنجانده و بانك‌ها را مكلف به پرداخت آن كرده‌اند، حالا امتياز بخشي از اين وام‌ها به مبلغ ۲۰ تا ۳۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. فرضيه‌هاي مختلفي براي فروش امتياز وام ازدواج وجود دارد، مورد اول اينكه برخي زوجين توان پرداخت اقساط ماهانه اين تسهيلات ۷۰ و ۱۰۰ ميليون توماني را ندارند، اما مورد دوم كه بخش عمده انصرافي‌ها از دريافت وام ازدواج را شامل مي‌شود، مربوط به سختگيري بيش از حد بانك‌ها براي اخذ ضامن از زوجين است.


حذف سابقه اطلاعات ثبت‌نام‌كنندگان وام وديعه مسكن

وزارت راه و شهرسازي ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، طي اطلاعيه‌اي از به‌روز رساني سامانه ثبت‌نام تسهيلات وديعه اجاره مسكن خبر داد. بر اين اساس معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: «با عرض پوزش از وقفه ايجاد شده در فرآيند ثبت‌نام در سامانه تسهيلات وديعه اجاره مسكن به اطلاع مي‌رساند فرآيند به‌روزرساني سامانه مذكور انجام و امكان ثبت‌نام در آن از امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۰) ميسر شده است. متقاضيان مي‌توانند براي ثبت‌نام به آدرس اينترنتي tem.mrud.ir مراجعه كنند.» پيش از اين اعلام شده بود ثبت‌نام در سامانه تسهيلات وديعه اجاره مسكن تا پايان شهريور ۱۴۰۰ ادامه مي‌يابد. تا پيش از اختلال سايبري به وجود آمده در سايت وزارت راه و شهرسازي و برخي شركت‌ها و سازمان‌هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه، اجاره‌نشين‌ها با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به ثبت اطلاعات خود و مدارك مورد نياز اقدام مي‌كردند. اين در حالي است كه با به‌روز رساني سامانه مذكور، اطلاعات ثبت شده و مدارك بارگذاري شده در اين سامانه ديگر وجود خارجي ندارد و مستاجران بايد مراحل ثبت‌نام را دوباره طي كنند. مساله‌اي كه فرآيند پرداخت وام وديعه را دچار تاخير مي‌كند.


 خسارت ميلياردي شوري آب به نخلداران آبادان و خرمشهر

مسعود لطيفيان، معاون كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور با تاكيد بر اينكه به طور متوسط هر 10درصد كاهش آب آبياري باعث كاهش محصول خرما به مقدار 6-10 درصد مي‌شود، اظهار كرد: كم‌آبي و شوري آب موجب شده كه پاجوش‌هاي نخيلات خرماي كشت شده از بين بروند و خسارتي معادل چند صد ميليارد ريال به نخلداران آباداني و خرمشهري وارد شود. او با بيان اينكه خشكسالي و افزايش تنش‌هاي آبياري ضربات جبران‌ناپذيري به نخلستان‌ها و اكوسيستم مناطق خرما خيز وارد كرده است، گفت: تنش‌هاي آبياري و شوري خاك به خصوص در نواحي كشت ديم اين محصول باعث افزايش روند رشد بيابان‌ها خواهد شد. او يادآور شد: به ‌طور متوسط هر 10درصد كاهش آب آبياري باعث كاهش محصول خرما به مقدار 6-10 درصد مي‌شود و همين مقـدار كــاهش آب آبياري به‌ طور متوسط، باعث افزايش شوري خاك به مقدار 68/17-23 برابر خواهد شده و اين مقدار افزايش شوري خاك باوجود تحمل بالاي نخل خرما موجب كاهش بيشتر محصول مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون