2 نمايشنامه اوژن يونسكو با ترجمه داريوش مهرجويي به بازار كتاب آمد
تاكيد تعزيهخوانِ باسابقه بر حفظ سلامت مردم
تعزيهخوانِ باسابقه به فكر سلامت مردم
علاءالدين قاسمي تعزيهخوان باسابقه اعلام كرد كه به دليل شرايط كرونا و همچنين توجه به سلامت مردم، حدود ۲ سال است كه اجراي تعزيه نداشته است. به گزارش مهر، همه ساله در ايام ماههاي محرم و صفر برگزاري مجالس تعزيه در تهران و همچنين شهرهاي مختلف كشور برپا ميشود و علاقهمندان بسياري از اين مجالس ديدن ميكردند. طي ۲ سال گذشته و با شيوع ويروس كرونا شرايط براي برپايي مجالس تعزيه نيز همچون اجراي تئاتر، با مشكلات متعددي مواجه شده و بسياري از تعزيهخوانان به اجراي مجالس خود نپرداختهاند. علاءالدين قاسمي يكي از چهرههاي مطرح و باسابقه تعزيه ايران است كه بسياري از علاقهمندان به تعزيه و هنردوستان، پيگير فعاليتهاي اين هنرمند و ديدن اجراهاي او هستند. قاسمي درباره اينكه آيا در سال جاري با توجه به شرايط كرونا برنامهاي براي اجراي مجالس تعزيه دارد يا نه، به خبرنگار مهر گفت: براي برپايي مجالس تعزيه و اجرا از شهرهاي مختلف از جمله جزيره كيش دعوت داشتم ولي هيچ كدام از اين برنامهها را نپذيرفتم. حدود ۲ سال است كه به دليل شرايط كرونايي به اجراي تعزيه نميپردازم و هيچ برنامهاي را نپذيرفتهام. تعزيه هنري مردمي است و براي حفظ و سلامت مردم بايد با تامل بيشتري برخورد كرد. اين تعزيهخوان با سابقه در پايان سخنان خود گفت: در دهه دوم ماه محرم گروهي كه سرپرستيشان برعهده من است به اجراي مجالس تعزيه در بوستان ۲۲ بهمن منطقه هفتچنار ميپردازد.
اثر هنري كه فضاي داخلي ساختمان را
نشان ميدهد
يك هنرمند فرانسوي از يك اثر هنري سبك «فريب چشم» در ايتاليا رونمايي كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از نشنال، «جِي آر» (JR) كه يك هنرمند فرانسوي است اينبار جديدترين اثر هنري خود را كه به سبك «فريب چشم» خلق شده است روي ساختماني در شهر «رم» واقع در ايتاليا رونمايي كرده است. اين اثر هنري به نحوي خلق شده كه به نظر ميرسد بخشي از فضاي داخلي يك ساختمان به رنگ سياه و سفيد از خيابان قابل مشاهده است. «كاخ فارنيسه» اكنون مقر سفارت فرانسه در ايتاليا در مركز «رم» واقع شده است. درحال حاضر پروژه چهار ساله مرمت اين ساختمان درحال برگزاري است و داربستهايي در بخشي از فضاي بيروني اين ساختمان نصب شده كه البته اكنون با اثر هنري «جيآر» پوشانده شده است.
«جيآر» با اين اثر نمايي از فضاي داخلي كاخ و طاقها و ستونهاي آن را به نمايش ميگذارد. در اين اثر به نظر ميرسد بخشي از نماي بيروني ساختمان جدا شده تا فضاي داخلي قابل مشاهده شود. اين هنرمند در گفتوگو با خبرگزاري فرانسه بيان كرد: «اين كاخ به روي همه مردم باز نيست... در اين مكان بخشهايي وجود دارد كه قابل مشاهده نيستند. اين يكي از روشهاي نمايش فضاي داخلي ساختمان است. اين اثر فرسكوها و طاقهايي اصلي اين ساختمان كه اكنون ديگر وجود ندارند را به تصوير كشيده است.» اين اثر فقط يكي از چندين اثر هنر عمومي «جيآر» است.
ترجمه مهرجويي از نمايشنامه يونسكو
چاپ تازه نمايشنامه «درس و آوازهخوان طاس» نوشته اوژن يونسكو با ترجمه داريوش مهرجويي منتشر شد. به گزارش ايسنا، چاپ هفتم اين نمايشنامه در ۹۶ صفحه و با قيمت ۲۵ هزار تومان در نشر هرمس راهي بازار كتاب شده است. در معرفي ناشر از اين كتاب آمده است: دو نمايشنامه «درس» و «آوازخوان طاس» را ميتوان جزو مهمترين آثار اوژن يونسكو دانست كه هر دو از كارهاي اوليه اوست. نمايشنامه «درس» به رابطه يك استاد و شاگرد ميپردازد؛ رابطهاي كه منجر به فاجعه ميشود. اين نمايشنامه نشان از سختي ايجاد ارتباط ميان انسانها دارد، انسانهايي كه در كنار هم هستند اما همچنان نميتوانند با يكديگر رابطه معناداري برقرار كنند.
نمايشنامه «آوازخوان طاس» درباره خانواده اسميت است كه در اتاقي نشستهاند و راجع به همهچيز با هم حرف ميزنند. آنها درباره خانوادهاي گفتوگو ميكنند كه همه اعضايش بابي واتسون نام دارند. آنها هر لحظه فراموش ميكنند كه شخص بهخصوصي
به نام بابي واتسون زنده است يا مرده.
استوديو صداي رودكي افتتاح شد
استوديو ضبط صدا و موسيقي بنياد رودكي با حضور سيدمجتبي حسيني معاون هنري وزير ارشاد و مهدي افضلي مديرعامل بنياد رودكي افتتاح شد. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي بنياد فرهنگي هنري رودكي، استوديو ضبط صدا و موسيقي بنياد رودكي در مركز آموزش هنري بنياد رودكي واقع شده و جهت استفاده نوازندگان اركسترهاي بنياد و گروههاي هنري مورد استفاده قرار ميگيرد. در ساخت اين مجموعه از بهترين امكانات استوديويي ضبط و پخش صدا كه در دنيا مورد استفاده است، بهرهگيري شده تا طراحي آن از لحاظ مهندسي صدا نيز تا حد امكان استانداردهاي لازم را داشته باشد. متحرك بودن برخي از ديوارههاي استوديوي رودكي يكي از ويژگيهاي مهم آن بوده كه امكان اجراهاي مختلف را براي آن فراهم كرده است به صورتي كه تمام سازها در اجراهاي مختلف امكان اجرا در اين فضا را داشته باشند.