• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5016 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ شهريور

ايران انتخابي جام جهاني را با پيروزي آغاز كرد

بيم و اميدهاي يك برد اقتصادي مقابل سوريه

سامان سعادت

 

تيم ملي فوتبال ايران در نخستين گام از مرحله دوم انتخابي جام جهاني با يك گل سوريه را شكست داد. در روزي كه هم‌گروهي‌هاي ايران به نتيجه‌اي بهتر از تساوي بدون گل نرسيدند، كره‌جنوبي در زمين خودش مقابل عراق متوقف شد و امارات در خانه مقابل لبنان. حالا تيم ايران در پايان هفته اول با سه امتياز صدرنشين گروه است و بايد پنجشنبه در قطر مقابل عراق به ميدان برود. 
آن‌طور كه مهدي طارمي در كنفرانس خبري قبل از بازي گفت تيم ايران بدون آمادگي مناسب، تنها با دو جلسه تمرين، بدون برگزاري بازي دوستانه، بدون حضور ۱۴ روزه سرمربي و دستيارش كه كرونا گرفته بودند و همچنين بدون حضور سردار آزمون موفق شد سوريه را شكست دهد. اين دستاورد قابل قبولي براي تيم ملي است. حفظ ركورد صد‌درصد پيروزي براي اسكوچيچ در بازي‌هاي رسمي ديگر موفقيتي بود كه تيم ملي به آن رسيد. اين هشتمين برد پياپي اسكوچيچ در هشت بازي ابتدايي‌اش بود. ثبت كلين‌شيت را هم مي‌توان به اين ليست اضافه كرد. همين‌طور بازي قابل توجه صالح حرداني كه در نيمه دوم به بازي گرفته شد و سمت راست ايران را راه انداخت. 
بازي نكات منفي هم داشت؛ يك نيمه اول كاملا منفعل، سردرگم و بي‌برنامه و دادن چند موقعيت خوب به سوريه، عدم هماهنگي بين دو بال كناري با مدافعان چپ و راست، به نتيجه نرسيدن اسكوچيچ و دستيارانش براي چيدمان سمت راست و چپ خط دفاعي، استفاده از جعفر سلماني در پست غيرتخصصي و گير كردن بين وحيد اميري و ميلاد محمدي براي پست دفاع چپ، استفاده نكردن از ضد‌حملات و كند بودن در تغيير فاز تدافعي به تهاجمي و البته خلق نكردن موقعيت گل آشكار. 
شايد بشود اينها را براي بازي نخست به حساب استرس شروع تورنمنت، غيبت سرمربي و عدم هماهنگي بازيكنان گذاشت ولي از بازي بعدي مقابل عراق كه رقابت به مراتب سخت‌تري از بازي با سوريه است هيچ كدام از اين بهانه‌ها قابل قبول نيست.
تيم ايران مسابقات را روي كاغذ خوب شروع كرده و با توجه به نتايج ساير تيم‌ها شانس خوبي دارد كه با برد مقابل عراق گام بلندي به سمت تثبيت جايگاهش در جدول گروه بردارد. اين منوط به  حل كردن برخي ايرادها و به دست آوردن ارنج تيم در كمترين زمان ممكن است. شايد اگر تيم ملي دو بازي تداركاتي مي‌داشت سرمربي مجبور نمي‌شد آزمون و خطايش را در نيمه اول بازي با سوريه انجام دهد. 
با تمام اين تفاسير يادمان نرود سوريه تيم دست و پا بسته‌اي نيست. آنها دوره قبل مقدماتي جام جهاني رفت و برگشت تيم كي‌روش را متوقف كردند و تا آستانه برد مقابل استراليا و صعود به جام جهاني هم رفتند. همين تيم در مرحله قبل بالاتر از چين جواز حضور در دور نهايي انتخابي را به دست آورد. سوريه براي هيچ كدام از تيم‌هاي حاضر در دور نهايي انتخابي جام جهاني حريف آساني نخواهد بود. 
ديگر مساله‌اي كه بايد مديريت شود، بحث حواشي است. در چند روز منتهي به بازي با سوريه برخي افراد شايعه وجود مشكل بين اسكوچيچ و بازيكنان را سر زبان‌ها انداختند. بعد از بازي سردار آزمون به درستي به خوب بازي نكردن تيم ملي اشاره كرد و در مقابل سوال خبرنگاري كه پرسيد آيا وجود مشكل در رختكن تيم ملي بين بازيكنان و كادر فني را تاييد مي‌كند يا خير، به صراحت گفت چنين چيزي وجود ندارد و اين حرف‌ها در شأن تيم ملي نيست. خوب است كه فدراسيون و سرمربي تيم هم نشان بدهند تنشي بين بازيكنان و كادر فني وجود ندارد. اين كار مي‌تواند با يك مصاحبه، انتشار چند عكس يا يك ويديو انجام شود. 
تيم ملي فوتبال كشورمان روز گذشته عازم قطر شد تا براي بازي با عراق آماده شود. عراق در بازي نخست نشان داد با هدايت ادووكات هلندي در فاز تدافعي شرايط خيلي خوبي پيدا كرده. آنها در طول ۹۰ دقيقه حتي يك موقعيت آشكار گل به سون هيونگ مين و يارانش ندادند. با توجه به اينكه آنها بعد از تساوي مقابل كره جنوبي پيش از گذشته به درخشش در اين رقابت‌ها و صعود به جام جهاني اميدوار شدند، ملي‌پوشان كشورمان بايد با حواس جمع‌تري مقابل آنها به ميدان بروند. نبايد يادمان برود ما فرصت هيچ اشتباهي نداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون