• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5016 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ شهريور

خبر

مرمت مجسمه‌هاي كاخ سعدآباد

معاون اجرايي مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد از مرمت مجسمه‌هاي اين مجموعه خبر داد. محمدابراهيم لاريجاني به ايسنا گفت: مرمت هفت مجسمه در مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد از مرداد ماه آغاز شده و پروژه رو به پايان است. پس از سال‌ها توفيق شد از محل صرفه‌جويي در برخي پروژه‌هاي عمراني و مرمتي، مبالغي را براي موضوع مرمت مجسمه‌هاي مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد اختصاص دهيم. اين مجسمه‌ها، شامل آثار ورودي كاخ موزه‌ها و محوطه است، مانند مجسمه آرش كمانگير مقابل كاخ ملت يا مجسمه شيرهاي سنگي كه كار استاد ارژنگ بوده يا مجسمه ابوالهول كه در ورودي كاخ يادمان رياست‌جمهوري قرار گرفته است. او افزود: مجسمه‌هايي كه نيازمند مرمت، بازسازي و بهبود وضعيت شرايط نگهداري بودند توسط يكي از استادكاران ماهر كه در زمينه مرمت آثار و همچنين ساخت مجسمه تبحر دارد و به همت دفتر فني يا نظارت كارگاه مرمت اين مجموعه و تحت نظارت معاونت اجرايي سعدآباد در حال اجرا است. به گفته لاريجاني، مرمت اين مجسمه‌ها به استاد «اسماعيل رضا محمدي» سپرده شده است. محمدي متولد سال ۱۳۳۳ بوده و داراي كارشناسي مجسمه‌سازي از دانشگاه هنر و كارشناسي ارشد توليدات فرهنگي و هنري از سازمان ميراث فرهنگي است. از جمله سوابق او مي‌توان به ۴۰ سال تجربه كاري هنري، بنيانگذاري هنر مولاژ در ميراث فرهنگي و مديريت سه موزه در تهران به مدت ۱۰ سال اشاره كرد.


افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي شهريه دانشگاه‌هاي غيردولتي
رييس اتحاديه دانشگاه‌هاي غيردولتي از افزايش ۱۵ تا ۲۰درصدي شهريه دانشگاه‌هاي غيردولتي غيرانتفاعي خبر داد. علي آهون منش در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: اتحاديه دانشگاه‌هاي غيردولتي غيرانتفاعي افزايش ۱۵ تا ۲۰درصدي شهريه را به هيات‌هاي امناي اين دانشگاه‌ها پيشنهاد كرده است و هر دانشگاه با توجه به شرايط خود، بين ۱۵ تا ۲۰درصد به شهريه دانشجويان ورودي جديد اضافه مي‌كند. او درباره افزايش شهريه دانشجويان ورودي سال‌هاي گذشته هم گفت: شهريه ثابت دانشجويان ورودي قديم افزايش نمي‌يابد اما شهريه دروس نظري بين ۱۵ تا ۲۰درصد افزايش مي‌يابد. رييس اتحاديه دانشگاه‌هاي غيردولتي غيرانتفاعي درباره حضور دانشجويان در اين دانشگاه‌ها از اول مهرماه خاطرنشان كرد: حضور دانشجويان در دانشگاه‌هاي غيردولتي بستگي به واكسينه شدن دانشجويان دارد. اگر واكسيناسيون تا مهر ماه انجام نشود دانشجوياني كه بايد پايان‌نامه و پروژه‌هاي خود را به اتمام برسانند با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در دانشگاه حضور مي‌يابند. آهون منش همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر آغاز واكسيناسيون دانشجويان دانشگاه‌هاي غيردولتي، اظهار داشت: اطلاعات دانشجويان به همراه كد ملي دراختيار وزارت بهداشت قرار دارد اما هنوز زمان شروع واكسيناسيون دانشجويان اعلام نشده است. به گفته او، واكسيناسيون اعضاي هيات علمي و كاركنان اين دانشگاه‌ها انجام شده است. به گزارش ايرنا، همزمان با شيوع ويروس كرونا از اسفند ماه ۹۸ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كلاس‌هاي حضوري را تعطيل كردند و آموزش‌هاي مجازي جايگزين كلاس‌ها شد. مهر ماه ۱۴۰۰ چهارمين ترم كرونايي است كه دانشجويان باز هم دور از دانشگاه، آموزش مجازي خود را آغاز مي‌كنند.


نبود مشاركت ملي سبب حاشيه‌نشيني مي‌شود

عضو شوراي شهر تهران گفت: اگر با موضوع حاشيه‌نشيني درست برخورد نشود، حتي اگر مشكل كساني كه هم‌اكنون حاشيه‌نشين هستند نيز برطرف و آنها به جمعيت شهرنشيني اضافه شوند، دوباره به سرعت حاشيه‌نشين‌ها شكل خواهند گرفت. مهدي عباسي، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا درباره حل معضل حاشيه‌نشيني در تهران اظهار كرد: مساله حاشيه‌نشيني در كلان‌شهرها، مساله ساده‌اي نيست كه بگوييم به راحتي قابل حل است، بلكه يك مساله پيچيده اجتماعي، اقتصادي است و در بعضي موارد اگر به آن توجه نشود، مي‌تواند عوارض جنبي به وجود آورد، در نتيجه نمي‌توان به راحتي نسخه‌اي را براي آن درنظر گرفت و قولي داد كه به سرعت برطرف شود.  او ادامه داد: حاشيه‌نشيني يك مساله ملي است و در برخي مناطق كشور مسائلي مانند خشكسالي و مشكلات اقتصادي منجر به مهاجرت بخشي از هموطنان از روستاها يا جاهاي مختلف به محل‌هايي مي‌شوند كه از حداقل امكانات برخوردار شوند. عباسي تاكيد كرد: اگر با اين موضوع درست برخورد نشود، حتي اگر مشكل كساني كه هم‌اكنون حاشيه‌نشين هستند نيز برطرف و آنها به جمعيت شهرنشيني اضافه شوند، دوباره به سرعت حاشيه‌نشين‌ها شكل خواهند گرفت. اين‌گونه نيست كه بگوييد مشكل حاشيه‌نشين‌هاي كنوني شهر تهران برطرف شود و به جامعه شهرنشيني اضافه شوند، چراكه با افراد جايگزين در حاشيه‌ها مواجه خواهيم بود. در نتيجه بايد يك عزم ملي با مشاركت دولت و ارگان‌هاي سياستگذاري و اقتصادي كشور صورت گيرد تا معضلات از ريشه حل شود و بدين‌ترتيب انگيزه براي مهاجرت و سكونت در حاشيه‌ها كمتر شود. عباسي با بيان اينكه در شوراي ششم اولويت ما اين است كه براي بودجه به مناطق كم برخوردار توجه ويژه‌تري شود، گفت: مناطق كم برخوردار به مفهوم اين نيست كه حتما در مناطق جنوبي تهران هستند، هر جايي ممكن است محله كم برخوردار داشته باشد. در نتيجه بايد اين مناطق را شناسايي كنيم، اولويت‌گذاري كنيم و براي آنها بودجه اختصاص دهيم. دوره‌هاي مختلف در شهر تهران كارهاي فوق‌العاده‌اي شده است و توسعه خوبي شكل گرفته و بايد تكميل‌كننده كار گذشتگان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون