• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

برخي بنكداران و مغازه‌داران سطح شهر تهران مي‌گويند

واسطه‌ها براي افزايش قيمت برنج، از عرضه آن خودداري مي‌كنند

گروه اقتصادي

براساس آمار اعلامي وضعيت قيمت كالاهاي اساسي در چهار ماهه نخست امسال برنج با رشد 79.3درصدي در صدر افزايش قيمت‌ها قرار دارد. قيمت اين كالا از سال گذشته تاكنون رشد عجيبي داشته به گونه‌اي كه سال گذشته بنكداران هر كيلو برنج ايراني را از كشاورزان ۲۸ هزار تومان مي‌خريدند اين در حالي است كه امسال قيمت هر كيلو برنج به بيش از ۴۵ هزار تومان رسيده است. اين موضوع در حالي رخ داده كه فعالان بازار از كاهش ۵۰درصدي مصرف برنج مي‌گويند.

در حال حاضر شرايط در بازار خريد و فروش برنج به گونه‌اي است كه واسطه‌گري در بازار به اوج خود رسيده و حتي برخي بنكداران و مغازه‌داران سطح شهر تهران مي‌گويند واسطه‌ها براي افزايش قيمت در ماه‌هاي آينده، از عرضه برنج به بازار خودداري مي‌كنند. برنج ايراني در بالاترين سطح و كيفيت هم‌اكنون در شمال ايران به مرحله برداشت رسيده و كارخانه‌هاي شاليكوبي و عمده‌فروشان قيمت برنج را از 36 تا 46 هزار تومان و به صورت متغير اعلام مي‌كنند. 
اين در حالي است كه استقبال از برنج «نيم‌دانه» كه در اصطلاح فني، برنج خرده شده و ضايعاتي كارخانه‌هاست به دليل افزايش شديد قيمت برنج داخلي بالاتر هم رفته است. هرچند قيمت اين محصول نيز از 18 هزار تومان پارسال به 28 هزار تومان امسال رشد كرده و با تورم بالايي روبه‌رو است. 

نرخ برنج خارجي ۵۰۰ دلار در هر تن است
جميل عليزاده‌ شايق، دبير انجمن برنج ايران با اشاره به شايعه برنج ايراني ۵۰ هزار توماني از سوي برخي فروشنده‌ها اظهار داشت: اعلام اين نرخ برنج از سوي فروشنده‌ها به اعتقاد من تنها يك فانتزي است و نبايد شايعه آن گسترش پيدا كند.
عليزاده شايق با بيان اينكه اين موضوع نه تنها براي برنج‌هاي ايراني بلكه براي برنج‌هاي خارجي هم ديده مي‌شود، افزود: اينكه در برخي فروشگاه‌ها برنج‌هاي خارجي را به قيمت برنج ايراني مي‌فروشند درست نيست، چراكه اين برنج‌هاي خارجي تنها از كشور هندوستان و آن‌هم به دليل گسترش تحريم‌ها به صورت تهاتري وارد ايران مي‌شوند و نرخي هم كه در دنيا اين برنج‌ها را خريداري مي‌كنند ۵۰۰ دلار در هر تن است و اگر اين كالا به همين قيمت وارد ايران شود نهايتا بايد بين ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان نرخ‌گذاري شود.
دبير انجمن برنج ايران تصريح كرد: در سال‌هاي گذشته در صورتي كه فردي توانايي خريد برنج ايراني را نداشت برنج خارجي مي‌خريد كه نرخ آن ارزانتر بود و امسال اين برنج‌ها را هم به همين اندازه گران كرده‌اند و خريداران بايد دقت كنند اصلا به اين اندازه براي برنج‌هاي خارجي هزينه نكنند.
عليزاده خاطرنشان كرد: در حال حاضر بهترين برنج‌ها برنج‌هاي ايراني هستند كه قاعدتا قيمت‌شان هم بايد در هر كيلو بين ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان در شهرهاي بزرگ و در تهران باشد اما متاسفانه شاهد آن هستيم كه فروشنده‌ها بيش از ۴۰ هزار تومان آن را قيمت‌گذاري و به فروش مي‌رسانند.
اين فعال حوزه برنج خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه بهترين و مرغوب‌ترين برنج ايراني در شمال ايران ۳۷ هزار تومان است كه بين ۲ تا ۳ درصد خرده برنج دارد اما همين برنج زماني كه وارد تهران مي‌شود با ۷ و ۸ درصد خرده‌برنج و گاهي هم با افزايش ناخالصي همراه مي‌شود.
عليزاده شايق با بيان اينكه از سال ۱۳۹۲ هر سال حدود يك ميليون تن برنج وارد ايران شده، تصريح كرد: از دهه ۹۰ مقرر شد تا سالانه حدود يك ميليون تن برنج وارد كشور شود تا كسري برنج كشور تامين شود و اصلا مهم نيست اين برنج در فروردين يا ارديبهشت وارد ايران شود يا پس از آن زيرا از قبل واردكننده مجوز واردات آن را گرفته و بايد اين ميزان وارد كشور شود.

كسري برنج نداريم
او با بيان اينكه هم‌اكنون به هيچ عنوان كسري برنج نداريم و افزايش قيمت‌ها ارتباطي به اين موضوع ندارد،گفت: برنج ايراني و خارجي به اندازه كافي در كشور موجود است و اين رشد قيمت‌ها تنها بهانه‌اي براي گرانفروشي است.
عليزاده شايق با بيان اينكه برخي به بهانه باران برنج را گران مي‌كنند، تصريح كرد: برداشت برنج تقريبا به پايان رسيده و دو روز است كه شمال باراني شده و اصلا ارتباطي به اين گراني‌ها ندارد.
اين فعال حوزه برنج با اشاره به عدم ترخيص مقاديري برنج در بنادر كشور گفت: حجم اين برنج‌ها چندان زياد نيست و در حال حاضر برنج خارجي هم به اندازه كافي در داخل موجود است و در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به قدري برنج وارد ايران شده كه اگر هيچ برنجي هم در سال ۱۴۰۰ وارد ايران نمي‌شد باز هم مشكلي به وجود نمي‌آمد.
 عليزاده شايق در پاسخ به اين پرسش كه آيا در اين مدت برنج‌هاي وارداتي فاسد نشده‌اند، گفت: برنج‌هاي وارداتي از نوع برنج‌هاي پاربويل هستند كه قبل از پوست كني بدون استفاده از مواد شيميايي يا افزودني، با آب و بخار داغ عمل‌آوري و خشك مي‌شوند و اين برنج‌ها در هيچ شرايطي آسيب‌پذير نيستند اين در حالي است كه اگر برنج‌هاي ايراني را بيش از يكسال خوب نگهداري نكنيد ممكن است پر از آفت شود اما اين برنج‌هاي خارجي را ده سال نگه داريد خراب نمي‌شوند.
اين فعال حوزه برنج با بيان اينكه در بخش ذخاير برنج مشكلي وجود ندارد، تصريح كرد: متاسفانه اين گراني‌ها به دليل سخنان برخي افراد بي‌تدبير است كه سه ماه پيش اعلام كردند ذخيره‌سازي برنج ما تا سه ماه آينده به پايان مي‌رسد، اگر همان موقع با اين افراد برخورد مي‌شد تا اين موضوعات را در رسانه‌ها اعلام نكنند امروز شاهد اين قيمت‌ها نبوديم.
او با بيان اينكه سازمان‌هاي نظارتي در اين زمينه كم‌كاري مي‌كنند، گفت: اين سازمان‌ها بايد علت اينكه در فاصله ۱۸۰ كيلومتري مازندران به تهران قيمت برنج اين ميزان تغيير مي‌كند و خرده‌برنج و ناخالصي در برنج‌ها رخ مي‌دهد را بررسي كنند اما متاسفانه هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد.
شايان ذكر است؛ نياز سالانه كشور به برنج حدود سه ميليون تن است كه بيش از ۲.۲ ميليون تن آن در داخل و بقيه از محل واردات تامين مي‌شود. ميانگين مصرف سرانه برنج در ايران سالانه ۳۶ تا ۳۶.۵ كيلوگرم است.گيلان با ۲۲۰ هزار هكتار اراضي، مازندران با ۲۱۴ هزار هكتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هكتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هكتار عمده‌ترين توليدكنندگان برنج كشور هستند كه البته در ۱۵ استان ديگر در مجموع ۹۰ هزار هكتار برنج كشت مي‌شود. از مجموع برنج توليدي كشور در سال جاري ۳۲ درصد مربوط به استان مازندران، ۲۶ درصد گيلان، ۱۸ درصد خوزستان، ۱۵ درصد گلستان و هشت درصد مربوط به ساير استان‌هاي كشور بوده است.از اين ميزان توليد حدود ۷۷ درصد مربوط به استان‌هاي شمالي (گيلان، مازندران و گلستان) است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون